Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: ASP FS 70 vs OS FL 70

  1. #21
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    MOTORER, MOTORER, MOTORER...... Dessa vackra ting som skapar så mycket diskutioner....... Fy vad jad jag ÄLSKAR dom. !
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlägg
    Så här är min uppfattning
    OS - En motor som garanterat ger pulver.
    ASP - Kalas för vardagsflyget till en bra peng.
    Saito - Har jag inget grepp om. Trevlig? Men var skulle den passa? Vardagsflyget? 3D flyget?
    YS - Wesses egna pulverklass
    Har en Saito 82 som ska sitta på en Bad Boy V2, dock ostartad än så länge.
    Ska du köpa en Saito så satsa på en 82:a istället för en 72:a, den är lika stor men lättare och mer pulver!
    Här är en video som visar vad en Saito 82 har att erbjuda, tyvärr har youtube tagit bort ljudet... [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gSjfqAcf2yE&feature=related"]YouTube - EF yak 55 Chinn Profile[/ame]

    Och här kommer en med YS 63:

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=d6bSn7GpFMw&feature=related"]YouTube - Extreme Flight Profile Yak 55[/ame]


    /Micke

  3. #23
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Nu har jag gått vidare... Köpte Wesses Saito 91 GK som jag fick på posten idag (riktigt fin, tack Wesse!). Och då har jag några frågor till

    Vilket glödstift skulle ni rekomendera? Kvalité tycker jag är bra där.

    Vilken soppablandning? Har 4L färdigblandat med 18% olja (EDL något??) och 10% nitro, går den bra?

  4. #24

  5. #25
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tack för stiftlänken
    Men undrar om den soppan jag redan har funkar bra till Saito?

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlägg
    Tack för stiftlänken
    Men undrar om den soppan jag redan har funkar bra till Saito?
    Den soppan du har blir alldeles utmärkt till den fina motorn du har köpt.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlägg
    Tack för stiftlänken
    Men undrar om den soppan jag redan har funkar bra till Saito?
    Här finns samma stift till lägre pris, OS - F : http://www.aircpro.com/

  8. #28
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tackar...

  9. #29
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Ytterligare en sak som jag såg nu när jag pysslade. Ni får ursäkta men jag är helt ny på 4-takt

    På baklocket sitter det en nippel till en slang. Vad i tusan är denna till???

  10. #30

    Standard

    Vevhusventilation, kommer överskottstryck i den o därmed olja. Tråkig konstruktion enligt mig men du kan löda dit en nippel på insugsröret o leda tillbaka oljan där. Fungerar ypperligt men egentligen ska man inte tillföra bränslet efter förgasaren, men som sagt det fungerar prima. Har gjort så själv och märker ingen som helst skillnad på gången men slipper kladdet. Nu kladdar ju dessa motorer i vilket fall så det är inget måste, och man kan även snickra ihop en behållare som man tömmer då o då.

  11. #31
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Där ser man.Tack
    Kan man inte bara ta en stump slang och leda iväg oljan ut ur motorkåpan?

  12. #32

    Standard

    Självklart, de andra sätten jag beskriv var bara förbättringar på det hela.

  13. #33
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Självklart, de andra sätten jag beskriv var bara förbättringar på det hela.
    Tackar! Nu hänger där en slangbit ut i naturen hmmm

  14. #34

    Standard

    Hänger på den här tråden lite då jag går i motorköpartankar. Flygplanet jag funderar på att sätta motorn i flyger med en MDS .40 tvåtakt med erkänt dålig effekt. i lite tjockare gräs är det svårt att få tillräcklig fart för att lätta. Väl uppe i luften tycker jag 40:an räcker gott men det är ju skönt om man slipper köra runt på fullgas hela tiden.

    Planet är ett lågvingat som gissningsvis väger runt 2 kilo med .40 motorn.

    Min undran är om en ASP 61 fyrtakt kan tänkas ge bättre kraft än motorn som sitter i. Jag gillar att flyga med aerodynamikens hjäp och inte genom att hänga i proppellern om man säger så.

    /Mats

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Planet är ett lågvingat som gissningsvis väger runt 2 kilo med .40 motorn.

    Vad är det för modell?

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mikson Visa inlägg
    Vad är det för modell?

    Hmm... Jag skrev inte namnet på modellen då jag antar att det knappast är någon som känner till den. Modellen byggde jag får c:a 7-8 år sedan från en ritning i RCM-E. Modellen heter Super Chandelle och är en lågvingad modell lite likande spacewalker eller åt det hållet.

    Spännvidd 1750 mm
    vikt 2700 g. enligt ritning. Jag tog nog i lite för lite när jag skrev 2 kg.
    Vingen är semisymetrisk med en aning V-form.

    Var ute och flög lite nu i kväll och motorn är helt klart lite i underkant för att ha lite marginaler. Tyvärr var jag lite klantig, har hållit på att laga modellen lite i omgångar. Vid flygningen i kväll råkade jag ut för roderfladder så höjdrodret bröts sönder och lossnade. När det hände kom jag direkt på vad felet var. Jag hade helt enkelt glömt att limma fast gångjärnen. Som tur var blev skadorna ganska begränsade.

    Kan nämna att jag har flygit den med en äldre OS 61 2 takt tidigare och den motorn räckte mer än väl för min flygning. Med den flög jag även med pontoner från vatten.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-06-03 klockan 21:59.

  17. #37
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Ajajaj... Det var ju synd att det gick neråt.
    Men hur som helst skulle jag kunna tänka mig att en 4t i .70-91-storlek skulle kunna vara trevligt.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlägg
    Ajajaj... Det var ju synd att det gick neråt.
    Men hur som helst skulle jag kunna tänka mig att en 4t i .70-91-storlek skulle kunna vara trevligt.
    Gick som tur inte rakt ner utan in i ett träd vilket räddade modellen.

    Har kollat lite på OS motorer och hittade en billig handlare i England http://www.hobbystores.co.uk/2005/FS...electedTab=060
    Ungefär tusen kr billigare än den billigaste jag hittade i Sveige.

    Det märkliga är att när jag kollar på OS hemsida finns den motorn överhuvd taget inte. Har även sett svenska handlare som säljer samma motor. Någon som vet hur de kan sälja en motor som inte tycks finnas i OS modellprogram? http://www.osengines.com/engines/airplane.html Verkar vara klent med 4 takt mellan 40 och 90 hos OS.

    /Mats

  19. #39

    Standard

    Här har du bättre priser: http://www.justengines.unseen.org/ac...ine_OS_98.html (iaf. 2-taktare)

    Sen så är jag inte riktigt säker på vad du menar med att OS har ett klent 4-taktar utbud... skrolla ner så ser du en hel hög med motorer på länken du skickade...

    Vilken motor är du ute efter??
    Senast redigerat av Mikson den 2009-06-04 klockan 10:53.

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mikson Visa inlägg
    Här har du bättre priser: http://www.justengines.unseen.org/ac...ine_OS_98.html (iaf. 2-taktare)

    Sen så är jag inte riktigt säker på vad du menar med att OS har ett klent 4-taktar utbud... skrolla ner så ser du en hel hög med motorer på länken du skickade...

    Vilken motor är du ute efter??
    Jahaja... Jag trodde att första länken skulle leda direkt till den motor jag menade. Men det är en motor som heter OS max 70 fl och kostar 124,99 pund. Det var väl motorer i 60 -70 storlek som jag tyckde det var lite dåligt med. Den som finns är en .72 med blå topp och det är ju en mycket dyrare motor, 215 pund hos samma leverantör. Jag ska kolla in Just engine.

    Finns det några andra fördelar med en 4 t förutom ljudet? De har väl lite störe vrid men effekten är väl lägre jämfört med motsvarande 2 t vad jag förstått. Kanske ska kika lite mer på 2 t.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •