Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: El Fråga

  1. #1

    Standard El Fråga

    Hej, sitter i planer på att köpa en komplett setup med:
    LiPo Batterier
    Fartreglage (Borstlöst)
    Motor (Borstlös)

    Detta ska vara till ett flyg, men teorin borde ju vara densamma för bilar.

    Jag har räknat på hur många watt respektive del är för att balansera ihop det, vilken rangordning är bäst om man vill köra ett skottsäkert system?

    Just nu funderar jag på om det är så att denna ordningen är bäst?
    Fartreglare tål mest
    Sen kommer Accen
    sist kommer motorn

    Detta borde ju vara sparsamt för både fartreglage och accar, men dock kommer ju motorn få leverera allt vad den orkar, och det känns som att det kan bli värme och sånt dära.

    Om man stoppar dom såhär
    Fartreglage
    Motor
    Acc

    Då borde ju varken fartreglage eller motor gå varm, men är det farligt att köra en acc som inte kan leverera lika mycket som motorn kan ta? Är det risk att man eldar upp LiPo då?

    Tacksam för bra svar

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Jag hade nog tagit ett lipo som klarar att ge lite mer än vad setupen kräver.
    Hur mycket watt du tar ur motorn beror helt på vilken propeller du kör med.
    Motorn och fartreglaget kan du para ihop så de är ganska jämnlika möjligen kan fartreglaget tåla lite mer.

    Kommer det bli ett 3d plan eller bara något att söndags flyga omkring med?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har du några länkar till vad du hade tänkt att köpa?
    Har du bestämt dig var ifrån du ska köpa sakerna eller är du öppen för alternativ?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard

    Det är till en WingDragon Sportster, får se hur länge den håller ihop med denna setup. Kommer bli ca 650watt eller så. På ett plan som väger ca 700 skulle jag tro. Nästa 1/1 i förhållande alltså. Antar att det kommer att gå att flyga hur man vill då. Men är inte så erfaren så vet inte.

    Jag vill kunna flyga söligt när man är på det humöret (oftast), men ändå kunna dra på gasen och testa gränserna ibland.

    Edit: Vartifrån jag beställer spelar inte stor roll. Kanske UmeaRC. Men ialf så har jag funderat på ett Phoenix 60amps (666watt på 11.1 wolt), en bortslös motor från sidan som jag inte minns namnet på. Men den skulle klara upp till 800watt. Och sen en 2 lipo som passar planet/min ekonomi.
    Senast redigerat av i60r den 2009-05-19 klockan 06:47.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    du kanske skulle titta in på www.hobbycity.com. Det är en affär i kina (har jag för mig) som har mycket bra priser om du känner att plånboken är lite lätt.

    650w Tycket jag låter lite mycket på ett plan som bara väger 700g sepciellt på den typen av plan de behöver inte mycket för att kunna flyga.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Detta planet kanske skulle vara intressant. Du behöver bara en radio, en laddare och ett extra batteri för lite längre flyg tid(behövs dock inte).

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ess_w/_4_Servo
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    650 W på 700 g nybörjarkärra ? Hoppas du skojar....
    En 700 g-kärra med vettiga komponenter går som ett riktigt skott på halva din beräknade inmatade effekt. Och Wingdragon Sportster kommer inte att palla för en sådan brutal rova - och du lär överhuvudtaget få enorma problem att flyga den med så våldsam övermotorisering.
    Nä, anpassa motorn till kärran. Detta är en nybörjarkärra med en bärande vingprofil och gjord för en direktdriven, borstad 480-rova.
    Du behöver inte mycket till borstlös rova för att få den att flyga.
    Håll istället nere vikten så mycket du kan via mycket mindre motor och ack - då får du en kärra som flyger mycket bättre.
    Med din setup så kommer den säkert bara att göra en snabb och brutal looping vid starten - sen ligger den på backen i byggsats-stadiet igen, tyvärr...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Ok, ju var lite rädd att det skulle vara hiskeligt överdimmat. Men man kan väl alltid köra på halvgas? Meningen med att köpa ett ordentligt system är ju att man kan flytta det till ett träplan när sportstern är slut. Har bara en sportster atm. så får bli att börja med den.

    Det dära planet du länkade till verkade ju ok. Frågan är om det inte har ungefär samma flygegenskaper som sportstern, eftersom båda är gjorda i foam och högvingade. Det jag gillar med sportstern är ju att den har skjutande propp. så även om man kantrar över vid en start eller landning så slår man inte sönder proppellern. Dessutom är kroppen av halvmjuk plast och den håller bra om det går dåligt. xD (beprövat)

    Dessutom har jag tillgång till ett gäng träplan som är halvbyggda, olika modeller och storlekar. Brorsan kom över ett parti från en gammal flygare.

    Om man kör med en LiPo 2200mah (för lång körtid), sen det dära reglaget. Då borde man ju kunna stoppa i en väldigt snäll liten borstlös motor till sportstern, sen köpa en sån dära värre borstlös motor bara då man vill byta upp sig i plan?

    Låter det som en dum idé?

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej i60r ?
    Har en kompis i klubben som utrustade sin Wingdragon med 25A reglage och en 200w motor, efter ett par flygningar gjorde han en loop lite för tight och knäckte vingen som knäckebröd !. Så några 650w i en sån modell vore galenskap. frågan är om du ens får fast en motorn med sånna resurser.

    Denna setup hade min klubbkompis TowerPro BM2409-12T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo kostar 20USD den fungerarde fint, men då får man vara försiktig med höjdrodret när man kör på fullgas.

    /Martin

  10. #10

    Standard

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ng_&_Flaps_EPO

    Vad tror ni erfarna om det planet med tillbehör. Har ett gäng microservon av bättre kvalite om dom skulle vara dåliga i den. Men med ljus och flaps är ju ett +, och dessutom landingstället verkar fint.

    det följer ju med motor+esc för att tydligen få den att gå lagomt, jag är ju nybörjare egentligen, har inte många acckars erfarenhet.(har dock oberäkneliga ackars körtid med rc bilarna.. )

    Jag kommer köra med en Futaba 7kanals 2,4ghz så det ska ju funka fint, sen med ett gäng fräsha Hitech servon.

    1300 cirkus + frakt och tull va? (för visst var det en kina shop?). Sen beställer man två stycken 2200 lipo accar så har man så man kan köra nästan nonstop.

    Ngn som kan räkna ut den teoretiska körtiden för den kärran på 2200 mah?

    Vad för sort LiPo cutoff har man på ett flyg? Finns det i ESC redan? Eller måst eman köpa till?

    Måste fara tillbaka till jobbet nu men kikar förbi forumet efter 4 igen =]

    Tacksam för svar!

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Eftersom det inte finns några fakta om modellens motor så är det svårt att räkna ut, dessutom är det ju stor skillnade på hur man kör den, på fullgas eller pyser runt på tomgång. men gissningsvis bör du med en 2200 ack kunna flyga mellan 15-30 minuter beroende på flygstil.

    ESC:n har en inbyggd cutoff så den bryter när spänning sjunker för lågt, men de kan vara bra att själv hålla lite koll på hur länge du flyger samt hur mycket du får i din ack efter flygning. Man brukar säga att man inte ska ta ut mer än 80% av acken för att acken ska överleva så länge som möjligt så om man säger att du har köpt en 2200 ack så bör du inte ladda den med mer än 1760mAh för att acken ska må bra efter en flygning får du ladda mer betyder det att du till nästa gång måste minska flygtiden. Efter ett antal ackar så lär du få bra koll på ungefärlig flygtid.

    /Martin

  12. #12

    Standard

    Hmm, funderingarna går från höger till vänster hela tiden. Blir nog att skippa Wingdragon planet och sikta på att skaffa sig ett fräsht nytt Cessna plan med tillhörande borstlöst system. (som är länkade i mitt tidigare inlägg).

    Någon som kan svara på vad frakten går på från webshoppen dära? (Hobby city), och något annat man bör veta innan man beställer från den. Har tidigare beställt airsoft saker från Kina så vet att man kan åka på att betala tull/moms oftast.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om du registrerar ett konto på HC så kan du kolla i kundvagnen vad frakten landar på. Planet är ju ganska tungt.

    Weight category Price (USD) Weight remaining
    EMS Express to Sweden (MAX 4kg) $64.23 499g left.
    Air Parcel (SWEDEN) 3500g - 3999g $58.23 499g left.
    Senast redigerat av PÖ den 2009-05-19 klockan 19:02. Anledning: Snyggade till tabellen

  14. #14

    Standard

    Ok, kikade på ett paket med planet, 5 träpropellrar (fått för mig att det kan gå en eller 2 innan man lärt sig landa 100%) och 4 st Rhino 2150mAh 3S1P 20C. Har en laddare + att jag kan låna en till laddare för längre flygdagar. Med 4 accar finns det ju möjlighet att köra 3S2P, alltså 4300mah vilket skulle resultera i en jävla körtid. Det är ju det med den extra vikten då, men man ser ju om det funkar. Om inte annars har jag RC bilar, båtar och även en airsoft att stoppa de extra batterierna i xD

    Detta paket skulle landa på 2370,75:- om man åker på moms så blir det ju ungefär 3200:-

    Jag tycker det verkar som ett plan som är värt dessa pengar, sen har man ju originalproppen + 5 snyggare i trä, och dessutom hela 4 accar att leka med. (3C4P ngn?! 8600mah ?! Måste kanske ha större plan då :P Är ju 750gram bara 4 accar i ett 950grams plan :P Fast om man inte vill ha enorm prestanda kanske det orkar med, vem vet?!)

    Nåväl, vad säger experterna?


  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du väljer för mycket batteri för att kunna lyfta. Jag tycker att du bara ska köpa 2 accar och spara pengar. Du kan ladda den ena när du flyger den andra. I ett plan på 900 gram är max 200 gram batteri lagom, d.v.s. en 2150 3S packe. Ett lätt plan flyger bra, ett tungt plan flyger dåligt, det är en generell regel med få undantag.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Välj en batteristorlek som passar din maskin. Planerar du redan nu att återanvända batteriet i en annan maskin så får du se till att välja båda maskinerna så att batteriet blir hyfsat lämpat i båda. Övervikt är inte bra - varken för oss människor eller för en flygmaskin...
    Sen vet jag inte vilka träproppar du avser men till små elrovor har jag ännu inte sett några passande sådana. Köp lämpliga el-proppar istället.
    Vill du ha skjutande propp så överväg istället att köpa en Multiplex Easystar. Det är en alldeles utmärkt nybörjarkärra - och dessutom ovanligt tålig.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Men enligt hemsidan säger den att det är en lätt propeller, och dessutom är det ju samma 9x5 propeller som standard i plast.

    Ang batterierna så är det ju planerat att köra på 1 acc, alltså 3C1P. Allt annat är ju bara funderingar. Och att köra batterierna i andra saker är ju bara smart. Men det blir nog kanske bara 2 batterier, får se efter hur det blir.

    Tack för svaren ialf

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Med den fraktkostnaden så kan du nog börja med att kolla dig omkring i Svenska hobbyaffärer - det är inte säkert att det blir dyrare faktiskt. Och närmare om du av någon anledning måste reklamera grejorna.
    Sen är det precis som Freddan säger - ett lätt plan flyger bättre än ett motsvarande tungt. Personligen tycker jag att 950 g flygvikt för en elkärra med 960 mm spännvidd är lite i mesta laget. Visst flyger den men försök hålla nere ackstorleken lite - eller välj en annan kärra.
    Vill du ha nåt som liknar en vanlig kärra så välj Multiplex Easy Cub - den vet jag fungerar utmärkt som nybörjarkärra. En "tom" kärra kostar ca: 900 kr hos Söders - sen kan du välja lite Kina-grejor och fylla den med. Då får du en aningen större kärra (spännvidd = 1200 mm) som flyger alldeles utmärkt.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    APC-Electric är nog vettigaste propellern. RCFlight har bra priser på original APC annars funkar piratvarianten från HC bra också

  20. #20

    Standard

    ok nu fick man ju lite kalla fötter hära. Men är fortfarande sugen på att beställa just det paket jag plockade ihop.

    Kollade på svenska hobbyaffärer och dom verkade bara ha billigare cessnor, oftast för under tusenlappen med radio och allt, käns som att kvaliten på planet i sig inte kommer vara så bra i ett sånt läge.

    kan ju dra ner på 40$ genom att bara beställa 2 accar. Och kommer få dela frakten med brorsan då han ska köpa nå esc grejjer från samma sida.

    Ska fundera på det på jobbet idag! xD

    Vi höres vid lunch rcflyg!

Liknande ämnen

  1. fråga om 2,4
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:17
  2. En fråga .....
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 12:45
  3. Fråga om trä!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:25
  4. tp fråga
    Av elcamel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •