Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lipo- och motorfrågor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard Lipo- och motorfrågor

    Hej,

    Jag har egentligen flera frågor och funderingar så därför skapar jag en specifik tråd för ändamålet. Det viktigaste markerar jag med fet stil.

    Jag har en AXI gold line 2826/12 i min el-konverterade Calmato trainer. Jag kör med 12x8 prop och 4s ackar på 3000 resp 3250 mAH, alla på 15-25C. Kan nämna att jag alltid laddar mina ackar på under 1C (0,8-0,9C nånting) och alltid balansladdning!

    Enligt denna tabell ska motorn dra 28,6 A med 12 celler Nixx så det blir väl samma som 4S då? http://www.microflight.se/elmotortest/axi_2826-12.htm

    Mina 3000mAH Loong-max är sprillans nya som jag flög idag. Första blev lite ljummen men annars märktes inget, andra blev varmt och svullnade ganska ordentligt. Svullnaden gick ner helt ganska snabbt. Är det fel på acken? Den ska ju klara av att leverera 45A kontinuerligt och jag körde inte alls desto vildare, mest halvgas med några fulla pådrag i några sekunder då och då. Den andra som svällde tyckte jag mig också märka att det var sämre drag i... Bägge var balanserade.

    Hur är det med svullna ackar generellt? Många säger ju att de ska oskadliggöras, men gäller detta också ackar där svulnaden går ner? Mitt Hextronic 3250mAH svälde riktigt rejält idag, men det har det alltid gjort. Efter det fått svalna har det mesta gått ner, efter laddning är det knappt märkbart svullet. Det är annars väldigt bra balanserat men märkte idag att det har sämre effekt än med Loong-max ackarna.

    Så den stora frågan är väl: Drar jag för mycket ström ur mina ackar, är de dåliga eller blir de för varma? OBS: Jag drar de aldrig helt tomma, brukar ligga på 3,5-3,6 då jag kopplar de i laddarn hemma och stiger då direkt till 3,8-3,9. Har modifierat Calmaton så acken hänger i princip helt fritt i nosen och luften dras förbi där, har aldig blivit så varm ack man bränner sig har alltid kunnat hålla de i handen utan problem, oftast är de bara ljumma.

    Blev långt men är tacksam för eventuella svar!

    //Martin

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    Läs igenom den tråden får du nog svar på alla dina frågor och funderingar.
    Senast redigerat av DaEk den 2009-05-21 klockan 23:19.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En bra 4S-acke bör hålla ca: 14-14,5 V under 10-20 C belastning. Så använd hellre 14-16 celler som riktvärde för denna motor. Men allra bäst är det om du mäter - att gissa är tyvärr inte att veta inom "el-branschen".
    Om det är som du säger med spänningen i ackarna när du skall börja laddningen så låter det ju inte farligt. Hur lång flygtid hade du och hur mycket laddade du in i acken efter dina flygningar ?
    Det är tyvärr väldigt svårt att ge några bra svar på sådana här problem via ett forum. Man måste mäta och verkligen veta exakt vad som hänt....så det kan tyvärr bara bli gissningar.
    Sen kan det ju vara så enkelt så att ackarna är dåliga...men mätvärden är ovärderliga när man har elproblem.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har planerat införskaffa en wattsup men har hittills kört på vad AXI rekomenderar. För aerobatic flyg på 2500g rekomenderar de 4S och 12x7. Min är ju en trainer och på ca 2300g men har gjort antagandet att 12x8 då inte ska vara nåt problem.

    Jag satte nyss den nya acken som hade svullnat (men gick ner snabbt) på laddning, cellerna låg på nåt i stilen med 3,58-3,6V men hoppade på nån sek upp till ca 3,8. Jag flög idag ca 11 min på alla ackarna. Den första som var ljummen efter hade då bra drag kvar, den andra märkte jag att det började bli mindre kräm i så då landade jag genast.

    Jag brukar flyga 10-12 min på min gamla ack, då brukar det gå ca 2000-2100 mAH innan laddaren börjar balansera med låg spänning, brukar sluta på 2300 eller nåt i den stilen. Jag har ena av de nya ackarna på laddning nu så får vi se.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tömmer du ca: 2300 mAh på 10-11 min flygning ur ett 3000--3300 mAh ackpaket så skall du definitivt ligga på rätt sida av säkerhetsmarginalerna.
    Men en sak som man måste vara försiktig med är att dra slutsatser utifrån är så allmänna uppgifter som en viss proppstorlek och en viss ackstorlek.
    Dagens LiPo har avsevärt lägre inre motstånd än vad ackarna hade för t ex ett par år sedan. Detta får effekten att med samma belastning (=samma propp-storlek i detta fall) så kan en modern LiPo pumpa ut avsevärt mycket mera effekt än t ex ett motsvarande LiPo-paket för 2 år sedan.
    M a o - är t ex Axis rekommendationer skrivna på erfarenheter för ett par år sedan så är dom tyvärr inte att lita på idag.
    Sen skiljer det på ackstorleken också - ett kraftigare paket (flera mAh) eller ett paket som klarar högre belastning (högre C-tal) klarar också i allmänhet av att pumpa in mera effekt i motorn.
    Fortsätter vi så gäller ofta detsamma för fartreglagen - har du ett kraftigt reglage - kanske rejält överdimensionerat - så har även detta oftast lägre inre motstånd och kan därför släppa igenom högre effekt i maxläget än ett "klenare" reglage.
    Slutligen så skiljer det ju också mellan olika proppar - fabrikat och modell inom resp fabrikat. Så det finns några variabler att ta hänsyn till.
    Enklast löser man problemet med att mäta. Ofta är det fullt tillräcklig precision att mäta med t ex Biltemas billiga tångampermeter (för likströmsmätning) - man kan ju också emellanåt kolla ackspänningen vid full belastning bara för att se om acken tappat stinget.
    Men mäter man strömmen så kan man ofta använda närmevärden på spänningen om man vill grovberäkna den inmatade effekten.
    Så åter gäller den gamla devisen "att mäta är att veta".
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Var användar fel, misstänker att jag körde acken för tom. Busade endel i början och flög lugnt sen och gledflög endel då jag övade inflygning. Märkte kanske inte att acken började sina innan den var tom men märkte det på låg höjd då jag drog på. Hamnade att gasa för att svänga in över fältet igen. Den är laddad nu och det landade på 2830 mAH. Brukar som sagt vara på ca 2300 efter 10-12 min flygning men har tydligen gasat friskare, har för mig att sändaren stod på 11.nånting då jag landat. Får det då till att acken laddas ur med medel ca 5 C vilket i sig inte ska vara nåt problem... Det var bara lite oroande då jag har kört mindre 3S ackar tomma förut men inte märkt att de svällt på samma sätt... Sväller större ackar mera än mindre generellt då de urladdas för mycket?

    Märkte att det var mycket bättre drag med de nya ackarna så det kanske var pga det du nämnde om att nya ackar levererar bättre än gamla, den jag haft innan har flera år på nacken. Nu drog motorn säkert mera och ackarna sögs ur snabbare... Vore det skäl att köra på 12x6 prop istället, den flyger utan problem på en sån så?

    Tog säkert några cykler av ackens livslängd men man lär så länge man lever. Den tog emot ström bra, är helt balanserad och den var som sagt helt platt igen efter några minuter då den svalnat lite.

    Tusen tack för svaren!
    Senast redigerat av machman den 2009-05-22 klockan 01:17.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, att "proppa ner" skadar definitivt inte om du skaffat en ny ack. Då sänker du i alla fall strömförbrukningen en del så innan du har full koll på hur mycket du laddar ur så är det nog en god idé att göra detta.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •