Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Detta med antenner på 2,4GHz

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Detta med antenner på 2,4GHz

    Jag har hört å läst mycket om att 2,4GHz antenner skall vinklas åt olika håll och kanter.

    MEN

    När jag satt å läste instruktionerna som följde med min nya futaba FASST mottagare hittade jag absolut inget där det stog något om hur antennen skall dras.
    Det enda jag hitta var att i helisar bör man fixera topparna på antennerna så de inte vibrerar sönder med tiden.

    Och på den enda bild som visade båda antennerna gick båda rakt bakåt.

    Så är det jag som är blind eller är detta med att vinkla antennerna bara myt?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2

    Standard

    Hej
    Gå in på minicars hemsida och ladda ner den manual på Svenska som är anpassad för din sändarmodul. www.minicars.se
    Där står det klart och tydligt i textform samt visas med tydliga bilder hur man skall nstallera sina mottagar antenner.
    MVH
    Anders

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Har läst den nu och jag blir fundersam på vem som skrivit den svenska manualen.

    För den engelska och den svenska manualen talar nämnligen rakt emot varandra.

    Den svenska säger
    "Installera mottagaren på samma sätt som med en
    vanlig mottagare, dvs inlindad i något slag av vibrationsdämpande
    material mm."

    Medans den engelska säger att 2,4GHz mottagare saknar vibrations kännsliga keramiska filter och behöver därför inte samma vibrations dämpning som vanliga mottagare.
    Samt att 2,4GHz mottagare blir varma så enligt den manualen så rekomenderar futaba att man fäster den med dubbelhäftande tape.
    Och helst av allt ska det vara små "fötter" av dubbelhäftande tape och inte över hela botten.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag tror inte att Futaba själv vet om värmeutvecklingen eller vibrationerna är den värsta fienden. I nordiska förhållanden verkar det funka med både inlindade mottagare och luftig installation med dubbelhäftande tape.

  5. #5
    manson_swes avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    43
    Jobb
    Systemkonsult Atea
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    tror att skillnaderna i texterna beror på att :
    1. den svenska översättningen har skrivits av av en som faktiskt monterat elektronik i nåt som skakar (tex ett flygplan)
    2. den engelska texten är skriven av säljavd på företaget för att få deras mottagare extra säljbar


    varav din fråga om antennernas 90 gradiga vara eller icke vara så har ja inte vågat chansa, har dock gjort (futabas) räckvidds test och märker absolut ingen skillnad i räckviddstesten, har promenerat mina 90 sek utan nåra som helst problem med båda alternativen
    Ronnie S
    *Make it Fly or die trying*

  6. #6

    Standard

    Kör med principen 90 grader och en bit ifrån varandra.

    Showtime 90 mindre seriöst i med radio bara å en antenn åt varje håll.


    Rappy 90:an sitter ena åt sidan medans den andra går rakt fram i kroppen.


    I jetten är det lite snyggare gjort men samma 90 graders princip...

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard "Gammal regel": 90 graders antenn-vinkel

    Redan i juni 2007 skrev RC-groups.com i sitt reportage kring Futaba FASST:

    " Those using 72MHz systems will notice a big change in the look of R606FS receiver. The 2.4GHz band uses a shorter wavelength and the external antennas are much shorter than those used for other frequencies. The receiver uses a short length of flexible cable to extend the antennas well past the case. Only the last 30mm of the wires function as the antenna.
    The positions of the dual antennas are important. Optimal configuration for the antennas is at 90 degree angles to each other to reduce the possibility of signal shadowing. The proper antenna orientation was easy to accomplish with the extended length of wire included.

    Two co-axial wires extend the actual antenna past the case of this unique receiver. While the wires are 126mm long (measured from the case), only the last 30mm is the actual antenna.”

    M v h
    Stig

  8. #8

    Standard

    I mina metanolkärror vinkar jag antennen enligt hur det ska vara.
    I mitt fläktflyg trycker jag ner mottagaren varje gång utan att bry mig om hur antennen hamnar.

    Har aldrig märkt att det skulle vara någon störning eller problem med räckvidden.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  9. #9

    Standard

    Hej
    Jag vill ha max räckvidd och har monterat enligt den Svenska manualen i Jet kärrorna.
    Det fungerar UA.
    /Anders

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Eftersom sändarantennen oftast är vertikal så ska även mottagarantennen ha samma polarisation, för bästa mottagning. Om man då monterar antennerna i 90 grader en uppåt och en längsgående så har man alltid/oftast en antenn som har bästa möjliga mottagning.

    //Matte

  11. #11

    Standard

    JR och Spektrum som ligger steget före Futaba har gjort det enkelt för användaren... Spektrum och JR har ju fördelen att de har satellitmottagare som dessutom sätts 90grader mot hur mottagaren sitter så man får en komplett polarisation oavsett läge på sändarantenn och modellens läge i luften.

    Förutom läget på antennerna i modellen är också läget på antenn på radion lika viktigt, inte många som tänker på det. Antennen bör vara riktad nedåt framåt för att antennen inte skall i något läge peka rakt emot modellen. Har sett endel som flyger med den liggandes horizontelt och flyger man då rakt åt båda sidor får man klart sämre signalstyrka till modellen än om man har den "framåt neråt".



    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    JR och Spektrum som ligger steget före Futaba har gjort det enkelt för användaren... Spektrum och JR har ju fördelen att de har satellitmottagare som dessutom sätts 90grader mot hur mottagaren sitter så man får en komplett polarisation oavsett läge på sändarantenn och modellens läge i luften.

    Förutom läget på antennerna i modellen är också läget på antenn på radion lika viktigt, inte många som tänker på det. Antennen bör vara riktad nedåt framåt för att antennen inte skall i något läge peka rakt emot modellen. Har sett endel som flyger med den liggandes horizontelt och flyger man då rakt åt båda sidor får man klart sämre signalstyrka till modellen än om man har den "framåt neråt".




    Futaba som verkar ligga två steg före JR / Spectrum har sett till att du som användare inte kan peka sändarantennen felaktigt desutom att det hoppas betydligt mer på frekvenserna än med JR/ Spectrum

    /Anders
    Senast redigerat av info@hawkturbine.com den 2009-05-23 klockan 21:53.

  13. #13
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Tycker nog att båda teknikerna bevisat sig vara riktigt bra. Men lite roligt är det att det finns 2 olika anvisningar för hur man ska montera antennerna.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  14. #14

    Standard

    Anders jag håller inte riktigt med, jag har själv en T-14 Futaba men sneglar mer och mer på en JR, man får ju 2mottagare för en futaba mottagare... Kollar man på deras 9200 med inbygd powerbox mot futabas 14kanaler så understiger inte kostnaden 5000:- om man skall ha samma setup som Spektrums inbyggda variant.

    Vad gäller hoppande ock frekvenser så är det minsta problemet, kolla i USA senaste Joe Nall där man flög 73 T-28 trojan samtidigt, de hade 5 flightlines mm å inga problem! Merparten flyger där med Spektrum / JR så nog måste jag anse att duellen mellan systemen är inte längre ett argument. Men priserna är det!

    Nog om det Krille frågade ju bara om antennernas placeringar Jag håller dock med övriga att det är skumt översatt, att nån mer teknisk skulle ha översatt texten är inget att lita på, varför ändra Futabas sätt att se det det är ju de som tillverkat den och vet hur systemet fungerar optimalt, här har någon i sverige förvanskat original informationen... Går nån i backen så skylls det på Futaba inte den felaktiga svenska översättningen?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15

    Standard

    Dr Hanke
    För mig är det säker funktion som är den egenskap som jag värdesätter högst.
    Om en mottagare kostar 2000 eller 5000kr är av underordnad betydelse när en förlust av modell kan uppgå till dryga 100000kr. Full hoppfrekvens är den egenskap som jag ser som absolut viktigast annars hade jag kunnat fortsatt på 35Mhz bandet som jag förövrigt bara haft problem med en gång. På Barkis blev jag nedstörd av en illasinnad person och det är i praktiken omöjligt då jag nu oppererar över 80 kanaler. Spektrum /JR allokerar 2 lediga frekvenser och hoppar från ena till andra vid eventuell störning. Bedöm själv med vilken radio du uppnår högsta säkerhet då.
    I övrigt är det med radio som oljor A eller B, en smaksak.

    MVH
    Anders

  16. #16
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Personligen så litar jag mer på futabas egna text, dock har jag monterat mina antenner med ca 90 graders vinkel bara för det verkar bra.

    Men angående om värme eller vibrationer är störta problemet så tror jag faktiskt värme är det. Jag tror inte futaba skulle skriva "vi rekomenderar därför" om det på något sätt vore bättre att montera mottagarna i skummgummi istället för dubbelhäftande tape.

    Det går gaska enkelt att se om en mottagare går sönder pga av vibrationer eller inte om man lämnar in den till en kunnig person. Och om futaba själv skriver så skulle dom nog få mängder av stämmningar om det visade sig att mottagarna pajar pga vibrationer när dom är fastsatta med dubbelhäftande tape.

    Det är ju bara å kolla på tex servon och gyron? inte fasen sätter vi fast dom med skummgummi, servon sitter i små gummi bussningar å gyron på dubbelhäftande tape. Men både gyron och servon innehåller en rad elektriska komponenter.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag flyger ju mest elflyg men mina mottagare sätter jag fast med självhäftande kardborreband (Biltemas fungerar ypperligt) - det ger en viss flexibilitet i upphängningen som rimligen bör "sortera bort" en del vibrationer.
    Jämförelsevis så är ju en ren fastsättning med dubbelhäftande tejp helt stum.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Är det någon här på forumet som fått radiostörning eller att failsafe har tagit överhand med 2,4Ghz, har själv flygit hela vintern med futaba 10C men inte överhuvudtaget märkt någon störning. Har flygit runt tända gatubelysningar och 200meter med futabas minsta RX som bara skall klara 100m utan störningar.
    iochmed att jag börjar flyga en större kärra så vill man veta problemen med 2,4 GHz innan dessa kommer som en överraskning. jag vill veta vid en crash att det var jag som gjorde "pilot error" och inte skylla på "skit radio" "störningar" osv.

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brill Visa inlägg
    Är det någon här på forumet som fått radiostörning eller att failsafe har tagit överhand med 2,4Ghz....

    Nopp. Futaba 6EX 2.4.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Angry Skjut inte på den svenske översättaren

    Tror inte en sekund att Minicars översättare av FASST-manualen till svenska själv hittat på det där med 90-gradig vinkling av mottagarantennerna. Det stora internet-forumet RCgroups.com beskriver samma vinklingsmetod i sin analys av Futabas nya RC-anläggning redan 2007. De har med stor sannolikhet haft samma källa som vår svenske översättare.
    M v h
    Stig

Liknande ämnen

  1. Antenner för 2.4GHZ
    Av Timtimtim i forum FPV Antenner
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 21:42
  2. Nya Antenner från Immerson
    Av jugg i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 09:21
  3. Mottagare och antenner
    Av Timtimtim i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:26
  4. En fråga ang Clowerleafs antenner
    Av Tokaz i forum FPV Antenner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 11:41
  5. 2.4GHz antenner?
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •