Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Nybrjarfrga-rkna drivlina

Standard Nybrjarfrga-rkna drivlina

Hej, micke heter jag och detta med rc r helt nytt fr mig.
    Har skaffat en mentor frn e-flite, fr att det skulle vara en bra nybrjarkrra, men det har strulat en hel del sedan jag fick klorna i den.
    Har vart uppe vnt med den det var en "upplevelse", krde med fulla flapps ntt plast p vingarna.....kan sga att det var inte riktigt som i simulatorn

nu till min frga- jag har lst lite hr och var att man skall passa ihop allt frn batteriet till motorn, hur rkanr man ut detta? finns det ntt p ntet att lsa? var inne p e-flites hemmsida med dr var det bara mycket kort beskrivet.
    Jaja, jag kommer nog att plga er med fler frgor innom en snar framtid efter att jag letat hr d

ha det gtt alla
    Micke

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Vi mste nog f reda p lite bttre vad ditt egentliga problem r....
    ven om Mentor enligt E-Flite skall passa som nybrjarkrra s r det trots allt inte riktigt vad man kanske i frsta hand tnker p fr en riktig nybrjare inom vr underbara hobby. Och - nog medfljde vl motor och annat ndvndigt ? I s fall borde den ju passa hyfsat fr krran.
    Sen r simulator och verklighet inte samma sak. Simulatorn ger definitivt nyttig trning men verkligheten kan tyvrr vara mycket mera obarmhrtig s mitt rd blir detsamma som mnga andras - frsk hitta en klubb i nrheten.
    Dr kan dom hjlpa dig med de frsta stapplande stegen - det brukar bli lttare, roligare och billigare i lngden.
    Men har du specifika frgor s "slng fram" dom - dock har vi svrt att lra dig flyga hrifrn Forumet...
    Hlsningar
    Roger
    PS: Om du r nybrjare kan du ju klicka p lnken till min hemsida nedan - "Elflyg-skola fr nybrjare". Den lr dig inte flyga men ger dig lite grunder inom elflyget.

Standard

Hej sjlv McRegor,

Japp, det var just det jag letade efter (Elflyg-skola fr nybrjare), hur man rknar ut vad som behvs fr ett visst plans vikt och s. tackar

ver till min upplevelse ang mentorn
    Efter start brjade den stiga nstan rtt upp (kndes s) och jag fick ett par ofrivilliga loopar och hade allmnt svrt att veta vart jag var, oj ,jag sg ju planet, det var mer knslan att den inte befann sig dr jag tnkte mig. Kompisen stod brevid (ox han nybrjare med en piper cub) och tyckte att "fan va coolt, du r ju grym!!!". Tnkte nstan lta den falla ner fr det gick inte alls bra , men till slut fick jag tillbaka den, genom att anvnda mycket hjdroder nert, och frskte landa den s snabbt som mjligt,men, nu fick jag knappt ner den (ca3 meters hjd) absolut ingen gas alls massa "hjdroder?) nert!!!
    Jaja, sjlva landningen var otroligt snygg. sista decimetern d

Lste p RC Groups forum, att det r mnga som haft problem.
    Sedan brja det redan nr jag fick planet, batteriet vart lst inne i planet hade gjort fula mrken i plasten och slagit snder lite balsa hr och var, och brutit av sidrodret bak plus att laddaren eller batteriet vart kass, fick ngon felkon nr jag skulle ladda. Ja, det var mer saker men jag glmer det nu siktar mot molnen istllet.
    Tack fr det snabba svaret.
    ha det gtt

MVH Micke

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

Om rodren r i neutralt lge och planet beter sig p det viset, s har du nog ett vldigt baktungt plan. Kolla i byggbeskrivningen vart tyngdpunkten ska ligga.

Standard

Tyngdpunkten skall vara rtt...120-127mm
    Lste p ett annat forum , " RCGroups " ,att det var ntt med dom fasta flappsen och att cg var, enligt ngra, var lite fel.
    Enligt manual skall dom (flaps) vara 13mm?
    har inte en aning, men jag har satt dom p neutralt nu vntar bara p att det skall sluta blsa
    Frresten, dom hr plast sakerna fram p vingarna, gr dom ngon nytta?

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gramse Visa inlgg
    Frresten, dom hr plast sakerna fram p vingarna, gr dom ngon nytta?
    Om du menar "removable NACA droops" s r de till fr att minska risken fr stallningstendenser, s ja, de gr nytta....
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    Om du menar "removable NACA droops" s r de till fr att minska risken fr stallningstendenser, s ja, de gr nytta....

Okej, d fr dom sitta kvar ett tag till d
    Tack fr hjlpen, idag skall det flygas, om inget stter stopp fr det d.
    Ha det gtt

/Micke

Liknande mnen

1. El-Oldtimer behver drivlina...
    Av Thomas i forum Elmodeller
    Svar: 72
    Senaste inlgg: 2014-05-19, 22:53
  2. rkna ut tyngdpunkten??
    Av Daniel L i forum Allmnt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2011-07-20, 20:43
  3. Rkna ut anfallsvinkeln.