Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybörjarfråga-räkna drivlina

  1. #1

    Standard Nybörjarfråga-räkna drivlina

    Hej, micke heter jag och detta med rc är helt nytt för mig.
    Har skaffat en mentor från e-flite, för att det skulle vara en bra nybörjarkärra, men det har strulat en hel del sedan jag fick klorna i den.
    Har vart uppe å vänt med den å det var en "upplevelse", körde med fulla flapps å nått plast på vingarna.....kan säga att det var inte riktigt som i simulatorn

    nu till min fråga- jag har läst lite här och var att man skall passa ihop allt från batteriet till motorn, hur räkanr man ut detta? finns det nått på nätet att läsa? var inne på e-flites hemmsida med där var det bara mycket kort beskrivet.
    Jaja, jag kommer nog att plåga er med fler frågor innom en snar framtid efter att jag letat här då

    ha det gött alla
    Micke

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vi måste nog få reda på lite bättre vad ditt egentliga problem är....
    Även om Mentor enligt E-Flite skall passa som nybörjarkärra så är det trots allt inte riktigt vad man kanske i första hand tänker på för en riktig nybörjare inom vår underbara hobby. Och - nog medföljde väl motor och annat nödvändigt ? I så fall borde den ju passa hyfsat för kärran.
    Sen är simulator och verklighet inte samma sak. Simulatorn ger definitivt nyttig träning men verkligheten kan tyvärr vara mycket mera obarmhärtig så mitt råd blir detsamma som många andras - försök hitta en klubb i närheten.
    Där kan dom hjälpa dig med de första stapplande stegen - det brukar bli lättare, roligare och billigare i längden.
    Men har du specifika frågor så "släng fram" dom - dock har vi svårt att lära dig flyga härifrån Forumet...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Om du är nybörjare kan du ju klicka på länken till min hemsida nedan - "Elflyg-skola för nybörjare". Den lär dig inte flyga men ger dig lite grunder inom elflyget.

  3. #3

    Standard

    Hej själv McRegor,

    Japp, det var just det jag letade efter (Elflyg-skola för nybörjare), hur man räknar ut vad som behövs för ett visst plans vikt och så. tackar

    Över till min upplevelse ang mentorn
    Efter start började den stiga nästan rätt upp (kändes så) och jag fick ett par ofrivilliga loopar och hade allmänt svårt att veta vart jag var, oj ,jag såg ju planet, det var mer känslan att den inte befann sig där jag tänkte mig. Kompisen stod brevid (oxå han nybörjare med en piper cub) och tyckte att "fan va coolt, du är ju grym!!!". Tänkte nästan låta den falla ner för det gick inte alls bra , men till slut fick jag tillbaka den, genom att använda mycket höjdroder neråt, och försökte landa den så snabbt som möjligt,men, nu fick jag knappt ner den (ca3 meters höjd) absolut ingen gas alls å massa "höjdroder?) neråt!!!
    Jaja, själva landningen var otroligt snygg. sista decimetern då

    Läste på RC Groups forum, att det är många som haft problem.
    Sedan börja det redan när jag fick planet, batteriet vart löst inne i planet å hade gjort fula märken i plasten och slagit sönder lite balsa här och var, och brutit av sidrodret bak plus att laddaren eller batteriet vart kass, fick någon felkon när jag skulle ladda. Ja, det var mer saker men jag glömer det nu å siktar mot molnen istället.
    Tack för det snabba svaret.
    ha det gött

    MVH Micke

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om rodren är i neutralt läge och planet beter sig på det viset, så har du nog ett väldigt baktungt plan. Kolla i byggbeskrivningen vart tyngdpunkten ska ligga.

  5. #5

    Standard

    Tyngdpunkten skall vara rätt...120-127mm
    Läste på ett annat forum , " RCGroups " ,att det var nått med dom fasta flappsen och att cg var, enligt några, var lite fel.
    Enligt manual skall dom (flaps) vara 13mm?
    har inte en aning, men jag har satt dom på neutralt nu å väntar bara på att det skall sluta blåsa
    Förresten, dom här plast sakerna fram på vingarna, gör dom någon nytta?

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gramse Visa inlägg
    Förresten, dom här plast sakerna fram på vingarna, gör dom någon nytta?
    Om du menar "removable NACA droops" så är de till för att minska risken för stallningstendenser, så ja, de gör nytta....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Om du menar "removable NACA droops" så är de till för att minska risken för stallningstendenser, så ja, de gör nytta....

    Okej, då får dom sitta kvar ett tag till då
    Tack för hjälpen, idag skall det flygas, om inget sätter stopp för det då.
    Ha det gött

    /Micke

Liknande ämnen

  1. El-Oldtimer behöver drivlina...
    Av Thomas i forum Elmodeller
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 22:53
  2. räkna ut tyngdpunkten??
    Av Daniel L i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 20:43
  3. Räkna ut anfallsvinkeln.
    Av teamfj i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 08:26
  4. Drivlina från UH
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:19
  5. Räkna ut CG
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •