Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Metanolfrare sugen p bensinare! (composite arf 300sx frgor)

Standard Metanolfrare sugen p bensinare! (composite arf 300sx frgor)

Hej!

Fr flera r sedan lade jag flygningen p hyllan fr mina dvarande plan passade inte mig, min Kyosho Cap 232-40 var vl helt ok men inte riktigt det jag ville ha.

Nu har suger kommit tillbaka och det knns som om det r dags fr en aning
    strre krra, den jag har fastnat fr r Composite ARF Extra 300SX men det r en helt ny vrld fr mig, frr har det bara varit ARF:er, slng i motor lite p snedden och vrid fast servorna p en hft ungefr, men nu r det tnkt att bli lite serisare men kan inget om allt smplock osv.

Det jag r klar med r hittills:
    Planet, bara till att bestlla via scandinavien rep
    Motorn, DA-100 frn samma
    Cannister frn samma
    Sporrstll frn samma
    Futaba 10c

Men resten d?

Servo:
    Behver servo, str ngot om JP i bruksen men jag har ingen insulin mot dom s det mste bli ngot annat.
    Har ett par Align DS610 servon i helin som jag r njd med, vrlsnabba och relativt billiga men rcker dessa? Har samma dimension som rekommenderade men 1.8kg (12kg) mindre n rekommenderad dragkraft, eller jao, nstan 4kg per skevroder, lter mycket.

TIPS?

vrig el?
    Jao, vad skall jag ha dr, finns ju Power Box men mste ju lda kontakter p acken och tror inte jag r kapabel till det, frresten finns det ngot LiPo mottagarack nufrtiden?

Vad heter den dr som ser ut som en Power Box fast rd och snyggare? r den bra?

vriga smsaker?
    Vad fattas i listan ovanfr? Locktight, CA, Epoxy osv?
    Dessutom servoarmar? Hrt ngot om SWB men vart kper man dom och isfall r det ngon standardrfflor p servot s dom passar till mina Align tro?

Propeller, sg ngon Metzler eller vad den nu heter, kolfiberpropp, 3-bladig, vart kper man sdan och vilken passar ovanstende setup?

Kan en sdan lat snubbe som jag peta ihop en Composite ARF krra?
    vriga tips?

Har frskt leta upp massa bilder p C-ARF 300SX men alla har ju den utgngna 2.6m och den nuvarande 3.1m s ngon som ligger inne med ngra bilder?

Mnga frgor men grymt tacksam fr svar
    Senast redigerat av JesperA den 2009-05-30 klockan 21:30.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Hej Jesper
    r det en 3,1m C-ARF Extra du r sugen p ?. Vad det gller servona s ska du nog g p rekomenderade eller ngot mer.

15-25kg p skevroder r nog inte fel om jag frstod dig rtt. Har sjlv en 2,2m:s yak och den har jag 16kg p skevroder och 25kg p sidroder. Vet inte om det r plats fr dubbla servon p skeven men det springer nog ltt ivg en hel del servon och kablage och nr du kommer upp i den storleken s r det kanske inte fel att satsa p en powerbox.

/Martin

gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

Standard

Glm inte frlngningskabel

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Hej Jesper
    r det en 3,1m C-ARF Extra du r sugen p ?. Vad det gller servona s ska du nog g p rekomenderade eller ngot mer.

15-25kg p skevroder r nog inte fel om jag frstod dig rtt. Har sjlv en 2,2m:s yak och den har jag 16kg p skevroder och 25kg p sidroder. Vet inte om det r plats fr dubbla servon p skeven men det springer nog ltt ivg en hel del servon och kablage och nr du kommer upp i den storleken s r det kanske inte fel att satsa p en powerbox.

/Martin
    Tjenare!

Nja det r en 2.6m jag kikar p, 3,1m vore inte fel men fr inte plats i bilen eller i budgeten tyvrr.

Det sitter 2st servon per skevroder s totalt 24kg per skevroder med dom Align servorna, vore jo roligt att anvnda dessa d dom har bttre speccar, frutom dragkraften d:

Futaba (som c-arf rekommenderar) http://www.hudikhobby.se/visa_produkt.asp?id=3027

Align: http://www.mft.nu/?pid=391643

13.8kg per Futaba och 12kg per Align, totalt 27,6kg mot 24kg per skevroder.

Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlgg
    Glm inte frlngningskabel
    Kan vara bra att ha med

Frresten, motorfste och distanser till en DA-100 till detta planet, vart fr man tag i det?
    Senast redigerat av JesperA den 2009-05-31 klockan 15:10.

Standard

Hej! Jag skulle kolla p Power HD eller Hitec HS7955TG. Kper man dessa i stor pack s brukar man f bra priser!

Jag kr Power HD 16kg's servon i min Above All Extra p 2,21 meter. Dom servona funkar mycket bra och r inte verdrivet dyra! (HD9150MG heter servon) Mycket snabba och bra!

16Kg br rcka annars finns det ett 20kg's servo har jag fr mig!

Servo armar som funkar bra r SWB eller 3W. SWB har tumgnga och br drfr gngas om! Har 2st 3W och 2st SWB i min krra!

Motorn br funka toppen! Och dmpare finns anpassade fr modellen vad jag vill minnas!

Lycka till. r sjlv inne p att skaffa en Composite-Arf fram ver!

En power box med 2st lipo ackar p 2-3000mha skulle jag ven rekommendera!

/Kalle
    Senast redigerat av Extra_Mannen den 2009-06-03 klockan 02:13.

Standard

Du kan ju vlja servon som gr att kra p 2 celler lipo, d slipper du dyra regulatorer mm,
    kr BLS 451 i min rex 700 oreglerat funkar kanon, dock inte godknnda fr det men som sagt r det flera som krt i evigheter med det...
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Futabas borstlsa r tydligen gjorda fr Helikopter maskiner och inte bensinare med alla sina vibrationer, drfr br man nog tnka sig fr innan man stter dem i en bensinkrra. Har lst om flera som har ftt problem med Futabas BLS servon p FG och andra stllen.

Kr sjlv med Power HD 9150 i min yak och r vldigt njd med dem. snabba och centrerar perfekt. Hitec 7955TG r med grymma servon som funkar fint till ett litet hgre pris dock

/Martin

Liknande mnen

1. Sugen p ny VTx och VRx
    Av nestergaard i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-10-13, 19:24
  2. r du sugen p en cheeseburgare
    Av mds i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2008-07-27, 00:03
  3. Sugen p EDF men vilken?
    Av rotaxpower i forum Elmodeller