Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Får inte planet att lyfta??

  1. #1

    Standard Får inte planet att lyfta??

    Jag har en Art-Tech Cessna 182.
    Jag bytte till borstlös motor och nu får jag inte planet att lyfta!

    Jag tror det har nåt med propellern att göra.
    Motorn spinner på som bara den och allt verkar funka.

    Men med original propellern så får den inte kraft nog att komma upp i luften.
    Jag känner ju att det är drag i motorn, den spinner på som aldrig förr.

    Kan det vara nåt med propellern?
    Tycker det är konstigt att det var mer drag med den gamla borstlösa motorn.

    Har testat en annan propeller som dock är för stor, men med den så verkar planet ha ett jävla drag.
    Art-Tech F4U Corsair
    Art-Tech Cessna 182

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Speca gärna vilken setup du har, vad är det för motor, reglage, ack och propeller ?
    Annars får vi svårt att hjälpa dig....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är inte så att du råkat vända propellern bak och fram ?
    Det är lätt gjort så kolla det först.
    Om den snurrar friskare än med gamla rovan så borde du rimligen få bättre dragkraft också.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Detta paket har jag i planet nu.

    Borstlös motor Zero Load KV: 700 rpm/V
    Borstlöst fartreglage på 18A
    Batteri: 11,1V 1300mAh Li-Po

    Vad rekomenderar ni för propeller till detta plan?
    Nåt med lite drag i.
    Art-Tech F4U Corsair
    Art-Tech Cessna 182

  5. #5
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    det värkar som om du har för liten propp, men den borde ändå lyfta om den spinner så våldsamt är setupen tyngre än orginala? stämmer tyngdpunkten

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En 8x4 propeller är nog standard på denna modell eller en 7x3,5 . Men gör som Mcregor sa. Kolla om du satt propellern på rätt håll. Dvs texten på propellernavet där storleken på propellern står ska peka framåt.

    /Martin

  7. #7

    Standard

    Setupen är tyngre än vad originalet är.
    Men denna setup är passande till denna modell enligt tillverkarna.

    Jag är lite osäker på om tyngdpunkten är rätt.
    Hur kollar jag så denna stämmer?
    Art-Tech F4U Corsair
    Art-Tech Cessna 182

  8. #8

    Standard

    Runt 30% av vingens bredd mätt från framkant brukar oftast vara ett bra utgångsläge att börja med.

    /Micke
    Flyg hårt! - Landa mjukt.
    -------------------------
    Spektrum DX7

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fatlou Visa inlägg
    Detta paket har jag i planet nu.

    Borstlös motor Zero Load KV: 700 rpm/V
    Borstlöst fartreglage på 18A
    Batteri: 11,1V 1300mAh Li-Po

    Vad rekomenderar ni för propeller till detta plan?
    Nåt med lite drag i.

    Vad är det för propeller som sitter på nu, och vad står det för siffror på den ?

    Vad är det för märke/modell på motorn, hittar inget på Googlande på det namn du skriver ovan.

    Hur många C ligger acken på ?

    Hur menar du med "Har testat en annan propeller som dock är för stor" ?
    Tar den i marken om den är monterad ?

    TP, ca 25-30 % av vingens bredd, räknat från framkant av vingen brukar vara ett standardmått.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fatlou Visa inlägg
    Jag har en Art-Tech Cessna 182..
    Är detta modellen du har?? http://www.art-tech.cn/english/Artic...?ArticleID=256
    Flyg hårt! - Landa mjukt.
    -------------------------
    Spektrum DX7

  11. #11

    Standard

    Nu sitter original propellern på, tror det är en 7x3.5.
    Är inte säker eftersom det inte står nåt på propellern.

    Motor och fartreglage har jag tagit från Art-Tech F4U Corsair.
    Ganska säker på att det är denna:

    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=11663

    Accet är en
    Arttech 11,1V 1300mAh Li-Po
    charge 0,5 c
    discharge 10c

    Den andra propellern jag har testat är för stor, den tar i backen.
    Men med denna propeller så känner jag hur planet drar när jag håller i den.
    Det gör den inte med original proppen.

    Denna modell är det jag pratar om: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=12425
    Senast redigerat av Fatlou den 2009-06-02 klockan 16:07.
    Art-Tech F4U Corsair
    Art-Tech Cessna 182

  12. #12
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Hej!
    Ta med modellen till vår klubb eftersom du är i närheten. Fina vardagar så är där alltid någon efter 17-tiden. Hjälpsamheten brukar vara på topp. Alltid kul med pyssel

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Åter - kolla om proppen sitter åt rätt håll.
    Profilen på bladen är ofta relativt platt på "baksidan" (eller konkav) och definitivt konvex på framsidan. Sitter den plattare/konkava ytan framåt har du alltså vänt proppen fel - då är det bara att ta bort den och vända den. Är du osäker så testa ändå att vända den - efter det lär du i alla fall ha svaret vilket håll som är det rätta...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Åter - kolla om proppen sitter åt rätt håll.
    Profilen på bladen är ofta relativt platt på "baksidan" (eller konkav) och definitivt konvex på framsidan. Sitter den plattare/konkava ytan framåt har du alltså vänt proppen fel - då är det bara att ta bort den och vända den. Är du osäker så testa ändå att vända den - efter det lär du i alla fall ha svaret vilket håll som är det rätta...
    Hälsningar
    Roger

    Jag har provat med proppen åt andra hållet, då vart det sämre.
    Men jag tror det hade med att proppen är för liten.

    Jag tog en 3 bladig gammal propp som jag hittade hemma, skar till bladen på den så den inte skulle slå i backen, har lyckats balansera bladen rätt bra. Nu Cessnan iväg som aldrig förr.

    Ska köpa mig en ny propp till den. Vad har ni att rekomendera?
    Nånting som ger den lite extra drag
    Art-Tech F4U Corsair
    Art-Tech Cessna 182

  15. #15
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Med en 700-KV motor och 18A reglage tycker jag att du borde kunna köra med 11 tums propeller men då får du förstås sätta styltor på landningsstället;-)
    Denna motorn har nog mycket lägre varvtal än originalmotorn.
    En motor med KV 1000-1100 hade nog varit bättre till 7-8 tums propellrar.
    Ett sätt att öka varvtalet är att köra med ett 4-cells batteri.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det bästa vore ju om du kunde mäta hur många ampere den drar med en tångamperemeter. Om du inte får plats med en 11" propeller kan du ju välja en mindre med högre vinkel.

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    700 KV motor behöver 4 cell med det utrymme för propeller du har. Men tål fartreglaget 4 cell? Om svaret är inte, så får du köpa nytt fartreglage. Jag tycker du ska byta motor till en med ~1200kV. Finns många billiga på http://www.hobbycity.com
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Tycker du var inne på rätt spår med sen trebladiga Enklast vore kanske att skaffa en tre/fyr bladig propeller motsvarande en vanlig ~10x4.7 eller nåt sånt... Mät dock strömmen först så att du inte friterar dina prylar med en för stor prop
    Senast redigerat av TheGreatBoo den 2009-06-04 klockan 09:02.

  19. #19

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller helt med Fredrik - köp en ny motor med lämpligt KV så slipper du problemet med 3/4-bladiga proppar. Dom är dels ovanliga, dels skulle jag tro att sannolikheten att nåt blad går sönder är högre - inte minst eftersom du gissningsvis också är nybörjare...
    En enkel borstlös rova i den storleken kostar inte mycket idag - i alla fall inte om man beställer den från t ex Hobbycity/Hobbyking.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Liknande ämnen

  1. Problem utan att ens lyfta
    Av fennstam i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 20:26
  2. Svårt att lyfta? Propeller fel eller motor?
    Av fLa i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 14:32
  3. Kabelhärvor i planet?
    Av bogieboy i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 06:15
  4. J29 i depron vill inte lyfta
    Av Wertiqus i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 19:29
  5. Varför exploderar planet?
    Av plutoorjan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •