Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Första FPV flygningen med Twin Star II

  1. #1

    Standard Första FPV flygningen med Twin Star II

    Igår var det så bra väder att jag helt enkelt var tvungen att flyga FPV med min Twin Star även om jag inte fått min OSD ännu.

    Här är filmen:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=6sRflrPKigc"]YouTube - First FPV flight with the Twin Star II - RCExplorer.se[/ame]


    Mer info om setupen kan ni hitta här
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härlig film dadde.
    Twinstaren såg ut att flyga finfint.

    /lasse
    //Lasse

  3. #3

    Standard

    Riktigt härlig film! Den flyger ju hur fint som helst!

  4. #4

    Standard

    Flyger bra dom där
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5

    Standard

    Nice! Jag är riktigt sugen på att beställa egna fpv prylar nu så man kan komma igång. Funderar bland annat på vilken typ av videosändare man ska satsa på, 1.2/1.3 eller 2.4 GHz? Sändareffekt? Vad fick dig att välja just 1.3Ghz/300mW? Förutom legala och kostnadsmässiga aspekter, finns det nån nackdel med att välja en sändare med högre effekt?

    Mvh
    Andreas

  6. #6

    Standard

    Kul att ni tyckte om filmen

    andreas77: Flyger du på 2.4GHz bandet så är det en 1.3GHz video sändare som gäller här i sverige. För att få sända på den frekvensen krävs dock amatörradio-certifikat (det samma gäller för 2.4GHz bandet om du ska sända med mer än 10mW konstant effekt)

    Flyger du på 35MHz bandet eller något annat band så kan du välja att antingen köra med 2.4GHz eller 1.3GHz.

    2.4GHz är lättare att skaffa andra antenner till och det finns ett större utbud av sändare.

    Angående sändareffekt; ju högre sändareffekt ju större och tyngre enhet.
    Högre effekt ger mer värmeförlust vilket gör att du behöver en kylfläns (mer vikt)
    Högre effekt genererar mer störningar i ditt befintliga radiosystem vilket kan leda till kortare räckvidd.
    Högre effekt drar mer ström (självklart) vilket ger kortare flygtid / tyngre batteri.

    På plus sidan har vi; längre räckvidd.

    Sen tycker jag de är ganska onödigt att ha 3 gånger längre räckvidd på video länken än vad man har på RC länken.

    Det är alltid en balansgång. Min 300mW 1.3GHz sändare har tillräckligt lång räckvidd för mig. Jag har varit mer än 3km bort utan minsta störning. (8dBi patch på mottagaren)
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  7. #7

    Standard

    dadde: Okej, tack för ett bra svar! Har läst massor & velat fram och tillbaka vad det gäller val av utrustning, men jag tror att jag kommer satsa på ett fat shark kit inkl 10mw & 500mw sändare från fpvsystems till att börja med, verkar prisvärt & enkelt att komma igång. Sen kan man ju alltid uppgradera med 1.3Ghz länk / patchantenn m.m. om man känner att det behövs. En fördel med det är ju att man då kan koppla 2.4Ghz sändaren till 1.3Ghz mottagaren och på så sätt slippa sladdar till brillorna (om jag fattat rätt iaf).

    /Andreas

  8. #8

    Standard

    andreas77: Det låter som ett bra val. Vad kör du för RC sändare?
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dadde Visa inlägg
    andreas77: Det låter som ett bra val. Vad kör du för RC sändare?
    Jag har en Turnigy 9x. Från början körde jag den med 2.4GHz system men nu har jag även införskaffat en 35MHz modul till den för att inte krocka med videolänken. För övrigt så beställde jag fat shark kitet från fpvsystems igår, hoppas nu bara på snabb leverans!

    /Andreas

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    fatshark jobbar på 2.4ghz bandet, det går inte blanda ihop 1.3 och 2.4ghz system.

    //Matte

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andreas77 Visa inlägg
    Jag har en Turnigy 9x. Från början körde jag den med 2.4GHz system men nu har jag även införskaffat en 35MHz modul till den för att inte krocka med videolänken. För övrigt så beställde jag fat shark kitet från fpvsystems igår, hoppas nu bara på snabb leverans!

    /Andreas
    Jag är lite nyfiken på Turnigy 9x, vet du om det är möjligt att använda headtracker till den radion? jag har hört rykten om att det ska gå att använda lärar/elev kanalen precis som på dyrare futaba radios..

    jag har också ett fatshark kit på väg ifrån spanien, men ifrån electronicarc.com

    MVH
    Björn

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    fatshark jobbar på 2.4ghz bandet, det går inte blanda ihop 1.3 och 2.4ghz system.

    //Matte
    Hmm sorry, jag kanske var lite otydligt. Jag menade inte att man skulle sända 1.3GHz direkt till fat shark brillorna, så här menade jag:

    http://alai.h3m.com/~s0350672/catalo...12&language=en

    Sen vet jag iofs inte om det påverkar mottagaren negativt när man har en sändare så tätt inpå, även om de jobbar på olika frekvenser?

    Mvh
    Andreas

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjornez Visa inlägg
    Jag är lite nyfiken på Turnigy 9x, vet du om det är möjligt att använda headtracker till den radion? jag har hört rykten om att det ska gå att använda lärar/elev kanalen precis som på dyrare futaba radios..

    jag har också ett fatshark kit på väg ifrån spanien, men ifrån electronicarc.com

    MVH
    Björn
    Jag har inte provat det själv, men det verkar så. Man kan välja vilka kanaler som ska användas av traineruttaget i menyerna. Frågan diskuteras här:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...905915&page=57

    (Läs sista inlägget på den sidan och fortsätt läs på nästa sida)

    Om du funderar på att köpa en sån kan jag tipsa om att vertical hobby säljer samma radio fast med annat namn (flysky) inkl 35Mhz modul och 9 kanals mottagare för 136eur (rea). Billigare frakt än från HK och du slipper moms (ligger i finland/eu).
    http://www.verticalhobby.com/kauppa/...oducts_id=1293

    Mvh
    Andreas

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andreas77 Visa inlägg
    Jag har inte provat det själv, men det verkar så. Man kan välja vilka kanaler som ska användas av traineruttaget i menyerna. Frågan diskuteras här:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...905915&page=57

    (Läs sista inlägget på den sidan och fortsätt läs på nästa sida)

    Om du funderar på att köpa en sån kan jag tipsa om att vertical hobby säljer samma radio fast med annat namn (flysky) inkl 35Mhz modul och 9 kanals mottagare för 136eur (rea). Billigare frakt än från HK och du slipper moms (ligger i finland/eu).
    http://www.verticalhobby.com/kauppa/...oducts_id=1293

    Mvh
    Andreas

    Tackar tackar för all info!

    verticalhobby verkar som ett bra alternativ.

    Mvh
    Björn

  15. #15
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    En något moddad twinstar.


  16. #16
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Dadde
    Såg att du byggt din egna antenn till Twinstaren. Är den hembyggda antennen avstämd för 1,3Ghz ? är det en 1/2 vågs antenn ? verkar ju stämma med längden.

    /Martin

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    En något moddad twinstar.

    Häftiga små motorer
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Dadde
    Såg att du byggt din egna antenn till Twinstaren. Är den hembyggda antennen avstämd för 1,3Ghz ? är det en 1/2 vågs antenn ? verkar ju stämma med längden.

    /Martin
    Yepp det är en hemmabygd 1/2 vågs antenn som är avstämmd för exakt den frekvensen jag använder


    pilotkalle: Nice twinstar
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  19. #19
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nästa steg blir väl att testa en 5/8 vågs antenn, de brukar funka ännu bättre
    /Martin

Liknande ämnen

  1. Råd inför första fpv flygningen
    Av LeoR i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:44
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Twin Star som fpv?
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:54
  4. propeller till MP twin star??
    Av kamelkungen i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 08:03
  5. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •