Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saito FG 20 eller FG 34

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard Saito FG 20 eller FG 34

    Någon som har erfarenhet av någon av dessa motorer?? Funderar mest på FG 34 som drivkälla till en EMS Robin 2160. Tar tacksamt emot information o tips. Kanske kan en 160 twin (ASP eller Magnum eller vad de nu heter) vara ett (betydligt billigare) alternativ???

    Claes W

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Du glömmer inte en monteringstråd om kärran nu va? Den ser grymt läcker ut ju...

  3. #3

    Standard

    Precis
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Bilder kanske kommer men det var ju info/synpunkter på motorval det gällde!!!
    Claes W

  5. #5

    Standard

    Bensin eller metanol? Jag skulle alla gånger välja bensinare.
    Inget kladd, enkelt handhavande och billig soppa.

  6. #6

    Standard

    Twin är ju läckrare. Och snyggare. Bensin billigare i drift. Men luktar dock om motorn inte går att köra på Aspen eller likvärdig soppa. Jag skulle valt twin. Själv har jag en besinare (Går ej på miljösoppa så man får plugga igen öppningarna på den) och flera metanolare av olika storlekar.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #7

    Standard

    varför kan du inte köra på aspen?
    "alla" jag känner kör bensinare på just alkylatbränsle för att det inte luktar... jag har motorer i hobbyrummet i lägenhet, ingen lukt.

  8. #8

    Standard

    Packningarna packar ihop Crrc-pro 26.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #9

    Standard

    Hej, jag har en FG36 monterad i en GP Giant Super Sportster. Den är lättstartad men en aning känslig på förgasarinställningen. Förra året hade vi en flame-out när den steg vertikalt samt att den hackar till ibland vid roll. Skall tuna den bättre i år och flyga mer (Per_P) har flugit den mest hittills ...
    Här är en länk till när jag startar den
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=FE-aDP2LjXY"]YouTube - Saito FG36[/ame] och en länk till RCU där det finns en lång tråd med mycket information http://www.rcuniverse.com/forum/m_5041020/tm.htm.
    MHV/Kurt

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Då är ESm Robin 2160 monterad o provflugen ( det var en tid sedan...) Motorvalet blev till slut en Saito GF 36 med en mejzlik 20 x 8. Bra drag... Som vanligt blev det några "förbättringar", bla skrotade jag det medskickade huvlåset o gjorde en väsentligt mera tillförlitlig låsning av huven. Modellen flyger bra och det fjädrande nosstället är kanon.. Bilder finns på Fenix blogg...

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Och någon film på flygning?
    Qrt o jag har precis som han skrev, tunat in hans FG36a lite bättre. Den fick helt enkelt för lite på lågnålen, men nu sista flygningen gick den som en klocka. Härliga motorer de där. Räcker i princip med en 100cc-tank så flyger man ju i väl 15minuter!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 23:18
  2. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  3. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  4. Saito
    Av LAB i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:06
  5. OS 200E eller Saito 180
    Av Wulfman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •