Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Långsam dator

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Långsam dator

    Jag söker ett bra program - helst gratis - som kan rensa registret och snabba upp datorn. Vad kan Ni alla kunniga rekommendera?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    http://adaware.se/

    är ett program som rensar bort massa skit på datorn å gör den en aningen snabbare.

    Annars brukar "format C:" fungera bäst
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Har provat diverse gratisgrejer under åren.. Tyvärr är det enda som hjälper på riktigt att formattera och installera om. Drygt ja men det brukar iiaf kännas som en raket efter .
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  4. #4

    Standard

    Jag brukar använda Maxi mem och Endit all (Bägge är gratis) när jag ska spela olika spel eller flyga i Aerofly. Dom stänger ner en massa program som snurrar som inte körs.Dom städar dock inte upp registret. Det finns andra program till det inga gratis vad jag har sett. Reg mechanic är ett.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Ove
    Pröva http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/ det är inte gratis men en testversion på 30 dagar dock är den helt funktionell alla dessa dagar och oftast räcker det med en rensning för att få fart på grejorna . Går att till och med att defragmentera registret med detta program. Gillar man det så är ju 49USD inte hela världen.

    /Martin

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Även Antivirus-programmen brukar ju kunna slöa ner burken.
    Kanske nån som kan ge tips där på vilket som är minst krävande maskinmässigt... I o f s så ändrar det väl sig med nya versioner men ändå...
    Sen beror det ju på vad man skall använda burken till - är det bara lite surfning och enkla kontorsprogram så finns ju lita andra alternativ som möjligen kan kännas lite rappare - men den diskussionen skall jag inte ge mig in i. ..
    Men är det bara "registry clean" du är ute efter så lär du hitta diverse applikationer på nätet - men om dom har nåt egentligt värde vete f-n..
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Nej McRegor... Börja ingen sån diskussion här. Jag tror jag vet vad du syftar på, och jag håller med dig.

    Här har du några freeware reg cleaners
    http://download.cnet.com/1770-20_4-0...dows&tag=ltcol

    Men, tveksamt om du kommer märka någon prestandaskillnad. Gör en ren ominstallation av ditt operativ. Det kommer att glädja dig mest i längden (iaf tills det är dags igen)

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ibland blir datorn otroligt lååååångsam och står och väntar i evigheter. Tittar man på processer så är det systemets vänteprocess som tar 98 procent av kapaciteten...
    Sedan bara "släpper det" och man har en normalfungerande dator. Skumt minst sagt...

    Tack för tipsen. Jag kör AVG 8.5 och har även kört Reg Mechanic. Men Reg Mech tar inte allt då man ska betala avgiften... Vill ju kolla om man har nytta av programmet först.

    Mvh

    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hjälpte en bekant med en enormt nerslöad dator, i det fallet var AVG 8.5 boven, jag slängde ut det och datorn blev helt normal.
    Jag provade att installera det igen för att se om något hade gått snett vid uppgraderingen till 8.5, men det blev samma skit igen, datorn blev nerslöad intill total oanvändbarhet. Så det fick bli ett annat antivirus...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Standard

    Vanligtvis kör jag Ubuntu, men de gånger jag kör windows så har jag AVG avaktiverat, iaf den del som aktivt scannar alla filer man tittar på. I regel är ju bästa antivirus inanför pannbenet.

    Jobbar hårddisken väldigt mycket kanske en defragmentering kan vara på plats.

  11. #11
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Har en erfarenhet av att AVG:s aktiva skanner på XP kan (1½år sedan) dra ner prestandan rejält. Prova att slå av den en liten stund. Prova det du brukar göra på datorn. Och slå på den igen sedan.

    Nod32 hade en förmåga att läcka minne på Vista. Efter ett dygn kunde den ta upp ca 700Mb av minnet. Detta har jag dock inte upplevt med de senare versionerna. Varken på XP, Vista (SP1) eller Windows7 (build 7201).

    Idag rekomenderar jag varmt Nod32 som antivirus. Annars är det Fedora eller CentOS (linux) på maskinerna. Då behöver man helt enkelt inget antivirus. Men rekomenderar inte linux om man gillar att se flashfilm på nätet. Det funkar helt enkelt inte lika bra och är väldigt resurskrävande.
    Senast redigerat av gimbo den 2009-06-04 klockan 20:11.

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    [ame="http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/357/"]Viddler.com - Dator - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/6ed6ae3c/@@AMEPARAM@@6ed6ae3c/[/ame]

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13

    Standard

    Härligt Wesse

    Jag provade att byta AVG 8.5 till Avast Home (Gratis) min dator blev snabbare efter det. Sen om programmen är lika bra för vi se framöver
    Senast redigerat av matbos den 2009-06-04 klockan 22:56.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  14. #14

    Standard

    Har vart med om att disken har nåt fel i en dator som man kört allehanda program
    i (McAfee virusscan, CCleaner, Spybot, Adaware, MSconfig autostart-rens, HiJack
    This, osv osv och allt är rent till slut... Men disken... den segade ner. Ibland var
    det sååå segt så man blev galen.. Sen funkade det. Osv. Prova annars skapa en
    ny profil och se om det släpper (brukar hålla en stund...vecka).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ett annat gratis virus program som jag tycker funkar bättre än AVG är Avast. Finns på svenska www.avast.se har själv kört med det i många år och inte blivit smittad av virus en enda gång faktiskt däremot har det upptäckt virus ett flertal gånger.

    Det största viruset är väl Windows Vista har man det så är det nog tyvärr inte mycket att göra åt saken mer än att formatera datorn och lägga in Windows XP eller nya Windows 7 som kommer i oktober.

    /Martin

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    För mera "normalt" slö-användande så tycker jag att Vista fått oförtjänt dåligt rykte. Jag har kört det under 2 år i en "vanlig" bärbar utan speciella bekymmer.
    Ibland känns det så att det bara är opportunt att vara negativt inställd till Vista - och frågan är om ens alla som uttrycker sig nedlåtande kört det under längre tid...
    Nåväl - visst kan det vara så att burken skulle varit en aning rappare med t ex gamla XP men frågan är om det är så stor skillnad att man som enkel användare märker något.
    Så att kalla Vista för virus är nog i mina ögon en aning överdrivet..
    Och alla vi som varit med sen DOS 1-tiden bör nog känna igen detta med att nya versioner av operativet nästan jämt fått kraftig kritik i början av sin livsbana... Detta gällde även Win XP - men då var det W2K som gällde som det stabila och rappare operativet. Så allt upprepar sig som sagt...
    Detta var dock en aning off-topic men jag hoppas att Ove kan förlåta mig för den utsvävningen...
    Sorry Sigun med jag kunde inte låta bli att kommentera din "Vista-virus"-kommentar...
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    För mera "normalt" slö-användande så tycker jag att Vista fått oförtjänt dåligt rykte. Jag har kört det under 2 år i en "vanlig" bärbar utan speciella bekymmer.
    Håller inte med en sekund!!!

    Jag fick Vista Home Edition installerat när jag köpte en laptop för ett par år sedan. Trööög var bara förnamnet!!
    Efter en del pillande med ominstallation till gamla hederliga XP så fick jag en helt ny dator!! Supersnabb kanske är att ta i, men helt funkis till mina behov. Ångrar inte ett ögonblick att jag slängde ut Vista....

    F.ö. laddar jag ner Avast! just nu!
    Retroholic!

  18. #18
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Visst har Vista fått dåligt rykte. Det är precis som du säger. För fullt normalt användande av tex vanlig programvara är det helt okey. Har själv kört det på en maskin sedan senare betan kom ut. Nu är det lite mer kraft i den datorn mot normalt. I alla fall då Vista kom. Så det funkar även bra att köra krävande program och spel. Men, när hela sanningen ska fram så var det lite väl energikrävande. Det har vi nu sett när Windows 7 (betorna) släppts en efter en. Det känns som att nu får vi testa på vad Vista egentligen skulle ha varit.

    Så för första gången på väldigt länge är det mera positivt än negativt man hör inför Windows 7 releasen. Kör tex Win7 (build 7201) på denna laptoppen. Och det funkar riktigt bra!

    Vad jag skulle vilja kalla Vista för är inte virus, utan "vad Vista borde ha varit". Synd bara att de inte har fått ihop ett nytt filsystem än. Vilket de lovade till Vistareleasen. Det var det jag längtade mest efter.

    En annan viktig del är faktiskt det ökande behovet av lull-lull och snygga utseenden med tuffa effekter. Vi får helt enkelt inse att det lockar konsumenter. Och det blir naturligtvis på bekostnad av resurser. Man vill ha det lika flashit på sitt desktop som man har det i sitt vardagsrum.

    Jag som varit med rätt länge (24år) med datorer har faktiskt alternativ om jag vill ha ut något specifikt av ett operativsystem. Det som kan vara nackdelen är för alla sysadmins som dras med in i alla förenklade konfigurationsvägar. För de känns som omvägar snarare än genvägar för den kunnige.

    Inget ont om utveckligen

  19. #19
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tack för alla goda tips och tack Wesse för din kloka synpunkt.
    Fenomenet med att datorns väntsystem tar all kraft har jag även haft innan jag installerade AVG 8.5. Då körde jag Norton. Jag har noterat att trögheten uppstått då jag kört flygsimulatorprogram eller videoredigering, men även andra program. Så det är inte entydigt. Det märkliga är ju att helt plötsligt så går datorn bra igen. Just nu fungerar datorn hyfsat, så det är väl att köpa läget.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  20. #20

    Standard

    Att systemets vänteprocess tar mycket CPU-tid är precis som det ska vara, när den processen tar typ 99% innebär det att processorn i datorn har väldigt lite att göra.
    Powered by Joy and a LiPo pack

Liknande ämnen

  1. En snabb och en långsam modell, enkla depron ritningar.
    Av chulie i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 23:04
  2. Dator köp?
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 09:40
  3. Ny dator
    Av Lelle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 08:09
  4. långsam inomhuskärra?
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 05:56
  5. Varför är siten långsam för mig?
    Av ListKid i forum Allmänt och Tips
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •