Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tomgångsskruv

  1. #1
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Red face Tomgångsskruv

    Hej

    Någon som vet vad grund/ Fabriksinställningen(hur många varv) för tomgångsskruven på en JBA 39A är. Ja jag har pillat på den och har svårt att hitta tillbaks där den stod från början.
    Nu är Lajban Klar

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Longtimeprojekt Visa inlägg
    Hej

    Någon som vet vad grund/ Fabriksinställningen(hur många varv) för tomgångsskruven på en JBA 39A är. Ja jag har pillat på den och har svårt att hitta tillbaks där den stod från början.
    Svårt att veta antal varv på nålar.

    Enklaste sättet att ställa in en motor är att ge full gas med glöden på(men först skruva ut tomgångsnålen ett varv så att den är på rätt sida av inställningen) och ställ in maxvarv (ta bort glöden nu så fort motorn passerat halvgas) med huvudnålen och sen öppna samma nål så du tappar några hundra varv på toppen. Huvudnålen är mer eller mindre bra inställd för den gången. Tomgångsnålen ställer du in med motorn på kvartsgas tills den ger maxvarv då och sen öppnar du ca 1/4 varv så den går lite rikt för lägre tomgång. Nu är inställningarna nära perfekt. Därifrån kan man sen finjustera vid behov.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som Amir säjer så finns det ingenting som heter "fabriksinställning" eller "grundinställning"!
    Inställningen av bränslenålarna (2st) måste göras efter hörseln!

    Du måste alltså lyssna på hur motorn reagerar vid fullgas...och justera tomgångsnålen därefter! -Det här är väldigt enkelt när man kan det, men kanske lite svårt för en nybörjare.
    Så fråga en klubbkompis om hjälp om du är osäker!

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ehhh?!? alla motorer kommer med en fabriksinställning när dom är nya, detta är en inställning som borde göra att dom går tillräckligt bra för att sedan ha nått att utgå ifrån när man ställer in mer.

    Läs va grabben har skrivit. han vill veta vart den ska vara för att han verkar ha skruvat bort sig.

    jag kan inte hur det ska vara på den motorn men ring aircpro för dom säljer den motorn och dom lär åtminstone kunna ta redan på vart fabriksinställningen ska vara.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ett simpelt sätt som brukar funka när man har "skruvat bort sig" och vill börja om från grunden är att ansluta en bränsleslang (så lång så att man kommer åt att blåsa i den)
    ställa trotteln med helt avdragen gas ,huvudnålen utskruvad ett par varv och sen blåser man.
    Skruva sen ut/in tomgångsskruven tills det precis börjar gå o blåsa i den(att den släpper igenom lite),öka den ca ett kvarts varv så har du något att utgå ifrån.
    Funkar för mig oavsett motor/märke,hoppas det kan göra detsamma för dig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har satt ihop en liten handledning som många har haft glädje av. Fungerar på både fyrtakts- och tvåtaktsmotorer:

    http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm



    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Ett simpelt sätt som brukar funka när man har "skruvat bort sig" och vill börja om från grunden är att ansluta en bränsleslang (så lång så att man kommer åt att blåsa i den)
    ställa trotteln med helt avdragen gas ,huvudnålen utskruvad ett par varv och sen blåser man.
    Skruva sen ut/in tomgångsskruven tills det precis börjar gå o blåsa i den(att den släpper igenom lite),öka den ca ett kvarts varv så har du något att utgå ifrån.
    Funkar för mig oavsett motor/märke,hoppas det kan göra detsamma för dig!
    Ett mycket bra tips

  8. #8
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Hej igen

    Får tacka för alla svar och jag kommer nog att hitta rätt inställning tack vara er. Var ute och prövade lite i kväll och fick motorn att gå riktigt bra i 10 min sen stannade den och var svår att få igång igen. Verkar som den surar ned sig men jag får fortsätta greja tills jag hittar rätt inställning för man lär sig nått nytt varje gång känns det som.
    Nu är Lajban Klar

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du kör väl på nitro is soppan?? 5% räcker oftast!

  10. #10

    Standard

    en liten variant på inställning av lillenålen är att ha lite öppen throttle.. typ tomgångsvarv, sedan blåsa med en slang. det skall pysa lite.. då är du nära... NU öppna nålen 2 varv åt ena hållet, det hörs.. starta och varmkör med lite varv.. ner på tomgång.. dra på.. då hör du hur motorn låter när den går för fett, gör om allt med blåsningen igen.. alltså 2 varv tebax..

    starta.. nu vet du hur rovan låter när den är fet och nu justerar du högvarvet.. låt den vila 20 sek.. dra på fullt.. lyssna.. och skruva där efter...

    en sak att tänka på... med syntet olja och ny rova så kan det gå ett par dunkar ändå för att få den att inte dö på tomgång.. annledning är att den inte är inkörd.. tar längre tid med ny fin syntet olja.. även fast den har optimal justering.. :-)

    skruva är kul.. jo.. 2 varv på högvarvsnålen är typ standard på 99% av alla rovor..
    OCH öka på tomgångsnålen är ofta motsatt håll änn högvarvsnålen..men inte säkert.. lyssna :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  11. #11
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Tackar igen

    Har kört några tankar nu och jag har fått motorn att gå alldeles utmärkt. Skönt det finns de som har bra tipps att dela med sig. Märker att motorn går bättre ju mer jag kör med den och jag använder det bränsle som tillverkaren rekommenderar. Funkar utmärkt och motorn är med nu lättstartad och surar ej ned sig.
    Nu är Lajban Klar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •