Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Above All - Pitts Python "ELITE SERIES"

  1. #1

    Standard Above All - Pitts Python "ELITE SERIES"

    Hej.

    Tänkte kolla om någon har lite tips till mig angående tp måttet på en
    Pitts Python.
    Jag har byggt den efter manualen till punkt och prickar, men såg nu att tp måttet
    va till el-versionen.
    Har en asp 91 2-takt i den, och givetvis vid prov flygningen flög den mycket illa för tp måttet va satt som i manualen.
    Frågan är nu,, är det någon som har info om tp måttet när man kör med metanol motor???

    Tack på Förhand

  2. #2

    Standard

    framtung baktung ? Tyngdpunkten torde ju vara densamma. Med el resp glöd.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3

    Standard

    eftersom tp tydligen ska vara samma så är det något annat som är problemet,

  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Kolla med grabbarna på Fullkontroll, dom har ju byggt några stycken och borde veta. Monterar själv en just nu, men har inte kommit så långt ännu.
    Men tyngdpunkten borde vara samma oavsett motor typ, el/metanol.
    TP är väll framräknat som optimalt när dom konstruerar modellen.
    Hur beter sig din modell när du säger den flyger illa?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5

    Standard Framtung, baktung??

    Tjaa!

    En tanke bara.......................
    Kärran kanske blir för tung med 91:an o knappa halvlitern soppa. Jag har själv märkt att 10% förändring av flygvikt kan förändra flygegenskaperna dramatiskt.
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag vet att Fullkontroll flyger en av sina Pittsar med en ASP FS91.
    Själv så ska jag knö in en Saito 100 i min. Men den har jag för mig väger mindre än ASP 91.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7

    Standard

    Tydligen står de fel i manualen,, står 40mm från NEDRE vingens framkant,
    fullkontroll har 80mm från ÖVRE vingens framkant på sin provmodell.
    Ska testa detta och se hur de blir..

    Tack Uno för info!!

  8. #8

    Standard

    Hej!

    Jag håller också på och monterar ihop en Python med en Saito FA100,
    men vilket håll vände ni era motorer. Det verkar vara bäst plats åt sidan, man vill ju helst inte göra några hål i den fina glasfiberkåpan.
    Vad kör ni med för propeller?

    Mvh Fredrik
    Senast redigerat av Tritanium den 2009-06-12 klockan 08:26.
    Det vackraste vi kan uppleva är det oförklarliga

  9. #9
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Bäst för flygegenskaperna är att mondera motorn rakt nedåt. Eller igentligen nästan rakt nedåt. Målet är iaf att när du håller planet under proppaxeln och under fenan skall planet väga vågrätt. Monterar du motorn åt höger kommer planet luta åt höger om du inte blyar i vänster vinspets.

    Vissa plan är mer kännsliga för balans i longitunella leden än andra. Jag hade en sukchoi en gång som flög som SKRÄP innan den blev balanserad medans den flög som en dröm efter balansering.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Trottelservot

    Är det någon här som har en bra lösning på hur trottelservot ska sitta? Den medskickade lilla plyfa biten i metanol konverteringsatsen sa inte mej så mycket om placering.
    Bild någon?
    Tänkte nämligen kasta mej över detta i morgon torsdag, så eventuella lösningar skulle vara intressanta att beskåda
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jaha, då var Pittsen premiärad. Ett strålande väder att flyga i, svag vind från ost och en temp på 28grader i skuggan, och på fältet finns det minimalt med skugga

    Nåväl. efter att fått Saito 100 att gå som den skulle var det så dags att ta upp den. Tyckte att vänster ställben skakade lite mycket när maskinen taxade ut och även under take off. Men modellen stack till väders så fint, utan ett enda klick på någon av trimmarna så flög pittsen spikrakt och svarade galant på alla roder. Trivsam att flyga.
    Vid landningen hände det dock något. En perfekt sättning, en liten studs med återföljande normal sättning. Knak hörs från modellen och den nosar över.
    Skit också, vad hände nu var det som for genom skallen. Det vänstra ställbenet var något böjt bakåt vilket gjorde att hjulkåpan tog i gräset och skapade broimseffekten.
    Vid närmare besiktning hemma var det "någon" som inte hadde dragit åt dom tre skruvarna till den ställhalvan
    Bara att räta ut stället och skruva fast det igen. Pinsamt. Men ska ändå passa på att förstärka ställets fästplatta för framtida flygningar.

    Några bilder från gårdagen, tagna i trädgården.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01734.JPG 
Visningar:	125 
Storlek:	168,1 KB 
Id:	6073   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01735.JPG 
Visningar:	170 
Storlek:	145,9 KB 
Id:	6074   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01738.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	6075   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01740.JPG 
Visningar:	110 
Storlek:	105,1 KB 
Id:	6076  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12

    Standard

    Grattis till premiären. På ett igen bara
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Grattis till premiären. På ett igen bara
    Tackar.
    Jorå, kör lite nattamngling i kväll/natt för att få förstärkningarna på plats, och lite glasfiberväv plus epoxi.
    Sen ska man väll inte behöva tänka på ställen nått mer
    Hoppas på nya äventyr med Pittsen mot slutet av veckan
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Grattis till premiären, Ompa. Sicken otur med stället, men det är lätt att glömma. Själv brukar jag flyga utan hjulkåpor för om det blir en taskig sättning och stället skulle lossna vid en nosning så brakar kåporna gärna in i vingen och gör minst ett par otrevliga hål i klädseln.
    Kör bara med kåporna på vid "högtidliga tillfällen". Men det är snyggt med kåporna på.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. pitts python 100"
    Av oldtimer i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 18:00
  2. Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python 50cc
    Av Ålänning i forum Byggdagboken
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 20:51
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Above ALL Yak 55 Elite Series 40 size
    Av KenPro i forum Recensioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 20:14
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •