Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Katana 50cc!

  1. #21

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Då var kärran provflugen och den flög kanon! Tack för hjälpen Per

    Motorn tjuvstannade dock vid andra flygningen när jag flög förbi på nästan tomgång så det blev en nödlandning. Tomgångsvarvet var ställt på 1500 så jag får nog höja det en aning.

    Undrar vad ni har ställt tomgångsvarvet på era bensinare för säker gång så att det inte är risk för att de tjuvstannar?

    Roger.

  2. #22
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    1800-2000 är väl att rekommendera vad jag hört

    /Martin

  3. #23

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Japp!

    Men då måste jag nog gå ner i prop till 22x8 i stället för 22x10 för att minska "drivet" vid landning.

    Roger.

  4. #24
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Varför inte 23x8 ? det är väl en ganska normal propp för en 50cc maskin.

    /Martin

  5. #25

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag är ju helt grön på bensimotorer än så länge.

    Men jag har för mig att HAB (där motorn är köpt) rekommenderade 22x8, men man får väl prova sig fram...

    Roger.

  6. #26
    EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    327
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Roger hör med "jaka" annars, han kan sina MVVS-motorer.

    Hoppas jag får se kärran i luften snart, är det Mönsteråsarnas "storhetsvansinne" som har spridit sig till Oskarshamn nu också?
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  7. #27

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BeFaster Visa inlägg
    Roger hör med "jaka" annars, han kan sina MVVS-motorer.

    Hoppas jag får se kärran i luften snart, är det Mönsteråsarnas "storhetsvansinne" som har spridit sig till Oskarshamn nu också?
    Tack för Jaka-tipset Eric, men jag tror jag provar mig fram själv med vilken prop som jag trivs bäst med

    "Mönsteråsarnas storhetsvansinne" är jag inte riktigt med på vad du menar... ju större ju bättre ju, hehe...

    Hur som helst, kärran ska förhoppningsvis kunna ses ofta i luften om ett par veckor när min semester börjar. Då blir det hårdträning vill jag lova

    Roger.

  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BeFaster Visa inlägg
    är det Mönsteråsarnas "storhetsvansinne" som har spridit sig till Oskarshamn nu också?
    Hmm.... nu blir jag lite nyfiken på hur du menar
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  9. #29

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Tänkte flyga kärran på asfaltsbana i helgen och då är det ju bra om man kan "döda" motorn efter landning. Min radio har dessvärre inte throttle cut,så jag får väl fippla ner trimmen på throttlen efter att kärran tagit mark för att få den att stanna hyfsat snabbt.

    Någon som vet om man kan göra en mix i radion på throtteln så att man kan "döda" motorn typ genom "throttle hold" när man flyger heli??

    Undrar också hur lång flygtid man kan räkna med på strömförsörjningen när kärran är utrustad med 2st 2500 nimh-accar? Vet att det beror på servon, flygstil osv, men jag är bara ute efter ett "ungefär"...

    Roger.

  10. #30

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    ca 300mAh per 12min flygning

  11. #31
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Roger.
    Bensinare går inte att döda på det viset man måste bryta tändningen, möjligtvis om du har ett servo på choken så du kan stänga den helt men annars är det en killswitch som gäller.

    Min yak drar mellan 150-250mAh per flygning.
    /Martin

  12. #32

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Sigun - Eftersom motorn tjuvstannade vid en förbiflygning med ett tomgångsvarv på ca 1500 så trodde jag det skulle funka att stänga throttlen helt när man tagit mark för att "döda" motorn.

    Men det var ju tydligen ingen bra idé, så tips mottages tacksamt var man kan köpa en sån där lämplig "killswitch"??

    Roger.

  13. #33
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mageri Visa inlägg
    Sigun - Eftersom motorn tjuvstannade vid en förbiflygning med ett tomgångsvarv på ca 1500 så trodde jag det skulle funka att stänga throttlen helt när man tagit mark för att "döda" motorn.

    Men det var ju tydligen ingen bra idé, så tips mottages tacksamt var man kan köpa en sån där lämplig "killswitch"??

    Roger.

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...nt&CartID=1468-

    den har jag... funkar perfekt
    One Life! Live it..!

  14. #34
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Denna http://www.troybuiltmodels.com/items...NGINEKILL.html

    Eller den Streem länkade till funkar ju fint.
    /Martin

  15. #35

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    ca 300mAh per 12min flygning
    Hur länge vågar man flyga om det går åt ca 300mAH med mina 2 st 2500mAH-accar? 300mAH x7 = 2100mAH, borde väl inte vara några problem??

    Då är det väl ca 400mAH kvar... eller tänker jag fel, är det egentligen 2x2500mAH=5000mAH som finns tillgängligt på accarna när de är nyladdade??

    Roger.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mageri Visa inlägg
    Hur länge vågar man flyga om det går åt ca 300mAH med mina 2 st 2500mAH-accar? 300mAH x7 = 2100mAH, borde väl inte vara några problem??

    Då är det väl ca 400mAH kvar... eller tänker jag fel, är det egentligen 2x2500mAH=5000mAH som finns tillgängligt på accarna när de är nyladdade??

    Roger.
    Ja och nej du har 2500 två gånger. Om man tittar på ovan så blir det 1050mAH som tas ut pär ack om dom är parallel kopplade rent teoretiskt.
    Senast redigerat av matbos den 2009-07-10 klockan 12:47.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  17. #37

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Ja om dom är parallel kopplade borde det teoretiskt vara så.
    Borde det vara 5000mAh menar du?

    Roger

  18. #38

    Standard

    Inte riktigt du har bara 2500 fast dubblerat. Du har 5000 totalt om man ser det som en ack men det är ju två st 2500. Så dom räcker tillsammans som en 5000
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  19. #39

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du stänger av motorn genom att dra ner på gastrimmen! Precis som en vanlig glödare..!
    500cc soppatank räcker bra!

    MVVS 45cc motor med MVVS lilla kanisterdämpare trivs bäst med 24x8 snurra.
    Har kört med både Mentz ,Graupner och Top-Flite 24x8. De första två snurrorna varvar 6600v/m och den tredje 7200v/m. Kör med Biltemas helsyntetolja (2,5%) och 95okt.
    22x8 är alldeles för liten snurra för MVVS:n.

    MVVS påstår att med 24x10 Mejzlik skulle 45kubikaren varva 5900v/m (MVVS lilla kanister dämp) resp 6200v/m (MVVS stora kanister dämp). Men jag har inte prövat med kolfibersnurra än.

  20. #40

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Du stänger av motorn genom att dra ner på gastrimmen! Precis som en vanlig glödare..!
    500cc soppatank räcker bra!

    MVVS 45cc motor med MVVS lilla kanisterdämpare trivs bäst med 24x8 snurra.
    Har kört med både Mentz ,Graupner och Top-Flite 24x8. De första två snurrorna varvar 6600v/m och den tredje 7200v/m. Kör med Biltemas helsyntetolja (2,5%) och 95okt.
    22x8 är alldeles för liten snurra för MVVS:n.

    MVVS påstår att med 24x10 Mejzlik skulle 45kubikaren varva 5900v/m (MVVS lilla kanister dämp) resp 6200v/m (MVVS stora kanister dämp). Men jag har inte prövat med kolfibersnurra än.
    Detta var ju intressant!

    Så det funkar helt okej att "döda" motorn efter landning genom att dra ner throttel-trimmen

    Och jo, ja ska byta tanken framöver...

    Jag har för mig att motorn varvade ca 6300 med mvvs pipan som är avsedd för motorn och den 22x10 träprop som sitter på nu, men den har ju iofs bara gått några liter än.

    Ska bli intressant att testa att landa på asfalt med modellen på söndag och se hur det funkar att få ner farten genom att "döda" motorn med throttel-trimmen.

    Roger.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av CMP Katana 50
    Av jerrysoderberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 16:13
  2. Katana 47" EP (Above All)
    Av gimbo i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 16:18
  3. Above All Katana
    Av Jocke H i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 15:29
  4. CMP KATANA 140...
    Av swe34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 14:21
  5. kmp katana 50?
    Av Richar3D i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •