Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Katana 50cc!

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är så jag stänger av min motor!

  2. #42

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jamen, då kör vi på det!

    Throttle-trimmen NER på söndag... så kanske det inte behövs köpas en killswitch??

    Roger.

  3. #43

    Standard

    Vissa spjäll tätar inte tillräckligt för att motorn skall stanna på tomgång och då behövs ngn form av "killswitch" som bryter tändningen. Egentligen räcker det men en vanlig strömbrytare som man har till mottagarack på mindre plan. Man borrar ett litet 1,5mm hål i själva greppet där man sätter en klicklink och en stötstång som med ett servo styrs från en extern brytare från sändaren. Då kan du stänga av motorn i luften oxå med samma brytare och även på fullgas. Det finns killswitchar för en 400-500kr men om man har en strömbrytare och ett servo liggande hemma kan detta vara ett billigt alternativ som är ganska lätt att bygga in i en stor modell.

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför skulle inte alla spjäll täta? Det är ju Walbro förgasare på alla bensinare.
    Bara att lossa skruven som håller "gaslocket" på plats och sedan stänga ...och skruva fast locket försiktigt ...så tätar det!

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Nu har jag flyttat strömbrytaren till tändningen och satt den inne i kroppen.
    Via radion slår jag på/av tändningen med hjälp av ett servo. Kan det funka ok tror ni??

    Hur som helst, jag ska i alla fall testa den här lösningen imorgon så får jag se hur det går.

    Roger.

  6. #46

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Provfluget, och det funkade kanon!

    Vet inte om det är nödvändigt längre att köpa en killswitch.
    Funktionen är väl densamma... eller har jag fel?

    Roger.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför ska du slå av tändningen med ett servo??
    Motorn stängs ju av med trottletrimmen som vanligt!

  8. #48

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Kan ju vara så att dom som skaffar sig en killswitch skaffar sig den för att säkerställa att vid en ev störning så bryts tändningen istället för att modelle ska veva in i en folk massa på 6500varv , inte sant??

    Att stanna modellen efter en landning känns ju som det lilla besväret i sammanhanget...

  9. #49
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jaka, hur stannar du motorn om trottelservot haverar?
    //Tobbe

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Det har han nog en fiffig lösning på

  11. #51

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag mätte upp varvtalet idag till ca 6100 med den 22x10 träprop som sitter på nu, är det ok för en MVVS 45:a som har gått 3-4 liter soppa eller är möjligen nålningen felinställd? Motorn har åxå tjuvstannat flera gånger under flygning vilket väl är ett tecken på att nålningen inte är rätt?

    Den är åxå väldigt svårstartad trots att jag gör enligt instruktionerna för motorn. Jag kan hålla på rätt länge innan jag får igång den, men när den väl har startat så är den väldigt lättstartad varje gång jag startar igen. Jag bytte membran ikväll så får jag se om det hjälper...

    När vär motorn är inkörd och man har nålat rätt så borde den väl klara en större prop och ge ännu mer effekt??

    Ber om överseende med att jag är så grön på det här med bensinflyg än så länge

    Roger.

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ok! Ni har rätt ! Säkerhetsmässigt är det en fördel med killswitch!

    Roger!
    Har du rört nålinställningen? Vilken dämpare kör du med?
    Bäst går en bensinmotor med kanisterdämpare (stor burk) eller pipa. Har du en liten dämpare, en sådan som ofta medföljer DL och DA motorerna så förlorar man ca 1000v/m eller mer, likaså ökar ljudnivån markant med en sådan dämpare.
    Som jag sagt här tidigare så varvar min MVVS 45cc motor med lilla MVVS kanisterdämparen (nr 3206) 6600v/m med Mentz 24x8 och 7200v/m med Top-Flite 24x8.
    Top-Flite snurran är tunnare än Mentz.
    22x8 Mentz har jag prövat men med den varvar min motor lite för mycket och ger inte samma drag som med 24x8.

    MVVS rekomenderar själva Mentz 24x0 (6200v/m med nr 3204 kanisterdämparen) men den snurran tyckte jag gick lite väl trögt. Min motor varvade med en sådan bara 5600v/m.

    Din motor ska varva max efter bara någon liter.
    4% syntetolja som inkörning är vad MVVS rekommenderar (Mobil 1 medföljer alla motorer) därefter vanlig 2,5% syntetolja. Jag kör på vanlig 95oktan soppa.
    Senast redigerat av jaka den 2009-07-14 klockan 15:46.

  13. #53

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Nålinställningen har jag inte rört ännu, vet dock inte hur den är inställd eftersom jag köpte kärran begagnad. Kan ju iofs kolla vad grundinställningen är och ställa nålarna så. Tog dock förgivet att förra ägaren hade ställt den för "inkörning".

    Dämparen är inte den lilla original (ligger i en kartong just nu), utan en större variant som heter MVVS INT 45.01 som sitter monterad under modellen.

    Jag använder den medföljande oljan och kör 4% under inkörninge. Måste man verkligen köra in motorn med ca 15 liter soppa som HAB rekommenderar??

    Har förresten fått den nya mindre tanken idag. Ska man täta med något där man borrar hålen för nipplarna som sitter i locket på tanken eller behövs det inte?

    Roger.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inte behöver du "köra in motorn" med 15liter soppa!
    Använd den 2,5dl flaska med Mobil Racing olja som följer med motorn och kör på 3,5-4% inblandning. Köra på max varv och flyga kan du göra från början. Du behöver inte hålla på med någon lång inkörning på låga varv,i depån!!

    Min motor har gått perfekt på de inställningar den hade från början (jag har även prövat andra).

    Dämparen du har är den minsta kanisterdämparen (nr 3206) från MVVS passande deras 35-50cc motorer. MVVS 45cc motorn varvar dock lite mer med den aningen större (nr 3204) kanisterdämparen som egentligen är avsedd för deras 58-80cc motor.

    Vad är det för konstig tank du har där du ska ta hål i tanken...? Har du inte en vanlig tank med gummipropp framtill?

  15. #55

    Standard

    Hej- jag antar att du har en tank med skruvlock, Med nipplar med en mutter.
    Då behöver du inget att täta med , bara skruva dit dom.

    Dessa tankar tycker jag är kanon, man får plats med en stor filtklunk, och är lätta att montera och byta slangar i.

    Mina mvvs 45or har varvat med pittsdämpare runt 6400 vad jag minns med menz 22X10, kolla att den inte går snålt.

    går den snålt kan man få problem med start samt stopp under flygning.

  16. #56

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    OK!


    Tyckte det lät konstigt att HAB rekommenderade ca 15 liters inkörning av motorn

    Tanken är en sån här

    http://www.fullkontroll.se/tank-bens...4c50507fb48267

    Jag monterade den i går kväll och tror det ska vara ok nu.

    Roger.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Den funkar bra!

  18. #58

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag har nu testat kärran med en 24x8 träprop istället för 22x10 proppen för att få lite mindre driv vid landningarna. Och visst, landningarna blev betydligt lugnare men DJÄKLARRRR vad det ylade om planet när spetsarna på 24x8-proppen nådde överljudsfart vid fullvarv... var dessutom betydligt mindre ork i motorn med den större proppen!

    Blir till att gå tillbaka till 22x10 proppen igen. Funderar iofs på om det är ett alternativ att flyga med en trebladig propp? Ni som kan, vad kan vara ett alternativ till 22x10 proppen och var kan man köpa trebladiga träproppar?

    Roger.

    Blir ti

  19. #59
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Annars har du ju som alternativ att gå på en 23X8 propeller. Jag har en ny sån hemma om du vill testa! Hör av dig, du har ju mitt nummer
    //Per
    Våga vägra Powerbox!

  20. #60

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    jag provar gärna med en 23x8 snurra åxå Per. Kan väl se om det passar framöver?

    Roger.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av CMP Katana 50
    Av jerrysoderberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 16:13
  2. Katana 47" EP (Above All)
    Av gimbo i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 16:18
  3. Above All Katana
    Av Jocke H i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 15:29
  4. CMP KATANA 140...
    Av swe34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 14:21
  5. kmp katana 50?
    Av Richar3D i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •