Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ny inom FPV, Vill ha hjälp

  1. #1

    Standard Ny inom FPV, Vill ha hjälp

    Hej, jag hade tänkt att jag skulle börja med FPV, då är min fråga. Vad skall jag köpa för utrustning? och vart hittar jag den?
    Efter som jag inte har en aning om vad jag behöver så är jag tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig att komma igång med det här, hjälpa mig beställa prylar som jag behöver mm.

    Tacksam för svar,

    Mvh Elia.

    elia_yngvesson@hotmail.com

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    I denna tråden finns lite info du kan haka på
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23813

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Finns det någon bra butik i sverige som man kan köpa glasögon i från 2,4ghz?

    Har ev. begagnade prylar på gång men behöver glasögon till det.

  4. #4

  5. #5

    Standard

    Va inte rädd för att handla från utlandet.

    Jag skulle rekommendera att du skaffar dig ett paypal konto och kollar runt på internet.

    Jag handlar massa saker från utlandet hela tiden, handlar man dyrare grejer så får man räkna med att det kan bli tullavgift på det (fast oftast blir det inte det, har bara varit med om det en gång)

    Jag handlar mycket från ebay och så, och än så länge har jag inte blivit lurad eller förlorat pengar på något sätt. Bara kolla så de man handlar av har bra omdöme.

    FPV saker har jag handlat från två ställen.. http://www.rangevideo.com och http://www.electronicarc.com...

    På rangevideo handlade jag glasögon sändare, mottagare m.m.. (hade tur, blev ingen tullavgift) och electronicarc ligger i eu så där är det ingen tull heller...

    Så jag tycker du inte ska begränsa dig till sverige bara.. lycka till !

  6. #6

    Standard Hur många mW? (=Räckvidd?)

    Även ny här och antar det är lika bra att haka på tråden. Försökt skumma igenom hela FPV-sidan här och fått lite klarhet utom två punkter:

    1. Hur många mW bör jag sikta på för blivande sändare/mottagare? 10 / 500 / 1000 mW ? Det är många som lägger upp film med bra mottagning men magert med fakta på vad ni använder.

    2. Allt över 10mW är väl olagligt vad jag förstått, vad är oddsen att någon "hittar" min sändning (i relativt centrala stockholm) och jag åker dit?=P Sålänge planet är uppe i luften så kan ju omöjligt någon lista ut var jag står, eller?. -Vad påverkar jag för andra i närheten om jag skulle dra på med 1000mW på 2,4Ghz? Brus på lugna favoriter hemma i soffan eller militärens obefintliga radiobehov?


    Lutar mot 2,4Ghz och något som ger mig en räckvidd på minst 500m (gärna mer). Även kompatibelt att uppgradera till osd/gps vid senare tillfälle. Förmodligen en portabel dvd som display Tänkte införskaffa radio över 35mhz.

  7. #7
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Precis som du skriver är 10mW den uteffekt som är laglig enligt pts. Många använder dock sändare upp mot 1W. 500mW klarar sig säkert upp mot 2 mil med en 14dBi patchantenn på backen. Risken att dom skulle pejla en 2.4Ghz sändare är nog ganska liten. Det du kan störa är sånna här 2.4Ghz sändare som man använder mellan tv-apparater hemma, finns en liten risk att din flygning dyker upp på nåns tv med andra ord

    Större risk för dig är att du blir ganska nerstörd av trådlösa nätverk som det säkert kryllar av i centrala stockholm. Störningarna blir rullande ränder i videobilden.

    Jag avråder dig dock att flyga i tätort med FPV, eventuella skador/missöden påverkar modellflyget i allmänhet.

    //Matte

  8. #8

    Standard

    Okej, blir ju inte att flyga inne på plattan precis utan något mer folktomt fält eller över vatten. Så det ska nog gå bra Trådlösa nätverk brukar ju även ha rätt kass räckvidd så de bör inte påverka alltför mycke antar jag.

    Men lutar mot 500mW då, men angående antenner. Kollat runt lite men de flesta med högre dbi ( över 5) har en rätt riktad signal (60-70°) och verkar inte ha någon täckning bakåt alls. Hur fungerar det i praktiken? Å andra sidan lär väl en 35mhz radio knappast nå 20km (?) så det kvittar väl, 1km lär vara nog.

    Blir att limma på nu för att få upp kärran i luften till en början iaf

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Ny inom JET.
    Av NickeL i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 15:07
  3. Hjälp jag vill ha en Goldwing MX-2
    Av tedeman1998 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 00:58
  4. Hej är ny och vill ha hjälp!!
    Av Ben i forum Allmänt och Tips
    Svar: 217
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 19:04
  5. Ny inom FPV
    Av Skrotiz i forum FPV Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •