Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ArtTech Wing-Dragon Sportster

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard ArtTech Wing-Dragon Sportster

    Är en ny börjare och tänker köpa något som är lätt fluget och stabilt i luften. Tycker ni ArtTech Wing-Dragon Sportster skulle vara bra? Eller skulle ni ha valt någon annan?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Först o främst ska du köpa en simulator till datorn, krascherna där blir bra mkt billigare än i verkliga livet.
    Sen beror det på hur mkt pengar du tänkt satsa på hobbyn, om du bara vill flyga el, eller ev även metanol/bensin, har du nära till ett fält eller flygklubb..osv. osv... WingDragon-kärrorna är inte världens bästa kärror, funkar ett tag, men du tröttnar rätt fort på den sega prestandan i en borst-motor-kärra, segt drag...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej

    Håller inte med riktigt om att Wingdragon sportster är seg med borstmotor, tycker den funkar helt ok för de pengarna och tröttnar man på draget kan man ju senare uppgradera till borstlöst.

    Simulatorkabel och skiva med program (FMS) följer dessutom med i paketet.
    Mvh Johan B

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Uppgradering av Wing dragon

    Hejsan!
    Är ny medlem och även nybörjare inom RC flyg, har hållit på med bilar under många år så inte helt obekant med radiostyrt.

    Vill börja med att säga att jag tycker Wing Dragon Sportster är ett riktigt bra nybörjar plan, jag hade nästan inte flugit någonting alls då jag köpte mitt, hade kanske flugit 10min med lärar/elev och ett lajban plan.

    Hade inga problem att lära mig flyga ensam med detta plan, den jag köpte var modellen utan skevroder så de är ett väldigt förlåtande plan.
    Nu är den uppdaterad med skevroder och vinge från en sportster, så nu blir de lite roligare att flyga.

    Däremot finns väl effekten inte riktigt där, vet att de var bra skjuts i planet då de var nytt men tror accarna gett upp.

    Så med fräscha 9,6V NiMh är det helt klart ett bra plan, kostar dessutom bara 995kr körklart med sändare och laddare.
    Det är ju fullt godkänt för ett första plan, dock växer man ur de fort men ger många roliga flygtimmar för en nybörjare.

    Sen hade jag en fundering om min blivande setup i just en Wing Dragon sportster så lånar tråden lite.

    Har tänkt köra med en Venom V35 980KV Out Runner Motor

    Diameter: 35mm
    Längd: 36mm
    Axel diameter: 4 mm
    Vikt: 105g
    Batteri: 2-4 LiPO
    Max Amp: 28
    KV Rate: 975

    Batteri är 3S LiPo Desire Power 2200mAh 22C
    Detta ska ju kunna leverera 48A kontinuerligt så de borde väl inte vara några problem?

    Sen blir de en GRP Dynamic Propeller 7x4
    Varför just denna propeller är för att det bara ryms en 7,5 prop på wing dragonen utan att den slår i bommen, de går givetvis att bygga upp motorn om man vill ha större propeller men tror att de ska bli hyffsad fart ändå.

    Sen blir de ett Mamba Maxx bil reglage tills jag har inhadlat ett flyg reglage.

    Kommer ligga runt 10000rpm på propellern, frågan blir då:
    Lyfter planet?

    Om motorn drar 28A på 11.1V så blir det 310w,de är väl ganska mycket i min lilla nybörjar kärra?

    Blev ett lång inlägg men hoppas någon kan hjälpa.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inte för jag vet värst mycket om Wing Dragon Sportster men den bortslösa setup du frågor om känns alldeles för kraftfull för den kärran (proppen är också helt fel till den relativt lågvarviga motorn).
    Se till att få en så lätt setup som möjligt med bibehållande av hyfsade prestanda - det är A och O för att få en välflygande kärra.
    En rova i 100 g-klassen tillsammans med en bra 3S2200-ack passar bra till t ex en avancerad 3D-kärra med en vikt runt kilot. M a o är den alldeles för kraftfull (och för tung i detta fall) till en liten och enkel nybörjarkärra.
    Det finns säkert nån annan som satt borstlöst i en sån kärra som kan ge rekommendation på nåt passande men min gissning är att en lämplig rova i 55 g-klassen med en 3S1000--1300-ack är ett hyfsat utgångsläge. Sen kan jag knappast tänka att du behöver ett kraftigare reglage än ca: 18 A.
    Men det är mina gissningar - det hela beror ju bl a på flygvikten på kärran men försök hålla nere den så blir kärran enklare att flyga.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    2
    Jobb
    Reporter
    Klubb
    Alingsås Modellflygklubb

    Standard Bra träningsplan

    Åetrupptog mitt modellflygintresse efter sådär 25 års uppehåll. Köpte en ArtTech Wing-Dragon Sportster för 995 kr i våras och har flugit med den ett 20-tal gånger - senast i morse.
    Tycker att det varit ett alldeles utmärkt plan att träna med.
    Glidflyger dessutom snällt med avstängd motor.
    Skulle gärna vilja haft längre flygtid - nu ungefär 8 minuter.
    Tycker också att det är dålig räckvidd på radion. Men håller man planet i närheten så går det bra. Och det kanske är att föredra som nybörjare.
    I alla fall är det så med mej.

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Håller med ovanstående, det är ett bra nybörjar plan, inte bara en leksak men inte heller ett "riktigt" rc plan.

    Nu är de ju så att motorn redan är beställd, varför de blev en så stor snurra är för att jag har som avsikt att använda den i andra plan sen, lite större trä plan med en flyg vikt på kanske 1000-1500g.
    Är ju nybörjare så de blir lite fel ibland, slutar väl med att man har flera olika motorer liggandes till alla möjliga olika plan

    Får väl lov att köra försiktigt med wing dragonen och denna setup för att undvika haveri. Har några trä vingar som jag fundera på om de kan passa? Får testa lite men sen blir de att flytta över allt i ett träplan, har ett stort som nästan bara behöver kläs så är de klart.

    Kommer med update om hur motorn fungera i wing dragonen, har jag tur så blir de periärtur redan till veckan

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Skrotiz,
    Jag skulle nog definitivt undvika en så kraftig övermotorisering på den kärran.
    Motor, ack samt ditt fartreglage (bilreglage var det väl) blir alldeles för tungt som jag ser det och det kommer att påverka flygegenskaperna klart negativt.
    Man kan tyvärr inte köpa en setup för en 1-1,5 kg kärra och använda den i en 600 g nybörjarkärra med en tunn depronvinge (gissar jag det är). Sen var också propellervalet lite konstigt för den acken och det KV som motorn har.
    I o f s lär du inte få ut speciellt hög statisk dragkraft baserat på propellervalet men den blir onödigt tung och det är nog det största problemet.
    Du är välkommen att ställa dina frågor här och tipset blir ju som du nog förstår att fråga innan du trycker på "köp-knappen".
    Att dimensionera en lämplig el-drivlina är tyvärr inte så enkelt så det bästa är att fråga oss som redan gjort en del av dessa misstag..
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Var ju som lite impulsivt då jag beställde den motorn och propellern, men motorn borde ju fungera i ett större träplan så jag får nog användning av den iaf, och propellern är samma som jag kört med i ett metanol plan med en TT GP15 motor, vet dock inte om de är rätt prop för den snurran i de planet heller?

    Kanske dags att backa bandet lite nu, till att börja med har jag bara en LiPo acc och var inte intresserad av att måsta köpa en ny mindre till mitt plan.
    Den motorn och de reglaget blir ju faktiskt en hel del vikt, finns det möjlighet att det blir flygdugligt? Hade planer på att hitta en passande vinge i klädd trä konstruktion, kommer det förbättra flygdugligheten?

    Eller är det kanske bättre att redan här skrota planerna på wing dragonen och bygga ihop ett av de större planen jag har?

    Kommer min setup med 300w att vara på tok för mycket även i de planet, och vilken propeller ska jag då använda(på ett ungefär)?

    Detta plan är ju inte speciellt stort 1000mm spännvidd och 740mm långt(mätt fram till motor infästningen). Dessutom saknar det sid roder av någon anledning men det får jag montera dit innan provflygning, antar att man inte ska köra utan, men de kanske går?

    Vad jag önskar är att få ihop ett plan iaf som jag kan flyga med för de kliar väldans i fingrarna och motorn i wing dragonen börjar vara trött nu.
    Hur stort plan bör man ha till 300w? Är inte ute efter 3d flygning men det får gärna finnas lite extra kraft då man behöver det. Vertikala stigningar är ett önskemål, dock inget krav.

  10. #10
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    McRegor är helt rätt ute, Har en klubbkompis som körde med denna setup

    TowerPro BM2409-12T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo

    och en 1300mAh 20C ack. Det blev bra drag i den kärran med 200W kan jag lova. Så bra att han knäckte vingen i en lite väl tight loop. Så en lite lättare motor funkar nog bra den med.

    /Martin

  11. #11

    Standard

    kan bara hålla med riktigt bra drag i den motorn
    Senast redigerat av dacke jocke den 2009-06-21 klockan 12:35.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till t.ex. formosa2 fungerar 300W. Du bör ha större propeller då. Propeller bör vara cirka 10x5 till 11x5.5 om du kör med 3S Lipo. Använd helst APC E propeller till elplan. Nackdelen med metanolpropeller är att den accelererar långsammare.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sitter och funderar på att beställa ett reglage och nå större propellrar.
    kollade på Östersunds modellhobby och hittade detta:
    Reglage Pulso 33A++, och propeller APC E 10x5 och 11x5,5.
    Då borde jag väl ha allt för att få mitt plan att lyfta?
    Blir inte att köra denna setup i wing dragonen, bygger ihop ett trä plan istället.

    EDIT:

    Impulsiv som man är så blev det beställt en Calmato 1400, kunde inte hålla mig. Hoppas detta inte var allt för tokigt köp, tyckte det var bra pris.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2009-06-21 klockan 22:16.

Liknande ämnen

  1. Wing Dragon
    Av Dacke i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 16:07
  2. Testfilm med HD kamera (Aiptek 720p) från WD sportster
    Av staflaraf i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 11:58
  3. Uppgradera wingdragon sportster
    Av /Maiden/ i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 18:45
  4. Wing Dragon III RTF flygplan
    Av ssn i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 15:47
  5. Min nya GeeBee sportster
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •