Reklam

 
Sidan 6 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 218

Ämne: Hej är ny och vill ha hjälp!!

  1. #101

    Standard

    Det finns inte knappast något bättre att att få pröva först med någon annans kärra, i det här fallet ett skolplan. Sedan kan du skaffa ditt eget plan som du sedan övar vidare med.
    Efter 1-2 gånger sitter inte ännu alla reflexer.

    Åk först ut o pröva på vad modellflyg är och sedan skaffar du din egen kärra efter rekommendationer!.

  2. #102

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför då!
    Att flyga är svårt! Varför hålla på och krascha när du kan få hjälp!? Och plan går sönder!
    Man behöver få tips på hur man ska kunna laga och framför allt ställa in allt!

    Räkna med att "hobbygrejerna" kostar från 3000-4000:- for en 4-6kanals radio, flygplan, motor, ev accar .
    Extra propellrar, ev verktyg , glödstift, glödklämma, lim och startmotor tillkommer .

  3. #103

    Standard

    Jag vet jag tänker ju köpa flygplan och sen lära mig av er! plus att jag ska resa och där vill jag köpa mitt rc flygplan för de e biligare

  4. #104

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    ...Då blir det bra ett "leksakplan" alltså! Eftersom du inte vet vad som är bra är det stora chanser att du köper något skräp!

  5. #105
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ben Visa inlägg
    Jag vet jag tänker ju köpa flygplan och sen lära mig av er! plus att jag ska resa och där vill jag köpa mitt rc flygplan för de e biligare
    Det blir nästan helt säkerT skräp!! du måste veta om vilka saker som är bra och inte och det kommer med tiden och av andras råd.
    vad vill du igentligen ha ben? vill du stå i parken och leka med rc flyg(lek) eller ha den som en hobby?

    Du måste lära dig lyssna på andras råd vi skriver inte om massa strunt här . vi vill att du ska komma in i hobbyn på ett så bra sätt som möjligt. så åk inte och köp något som du inte vet håller eller ens flyger.
    det är inte lika enkel som att köpa tex én glödlampa och hoppas på det bästa. hoppas du förstår vad jag vill komma fram till,

    JAKA bjöd ju upp dig till fältet ta den stora chansen till den mest underbara hobbyn!

    och det du sa om att lära sig själv. Det är som att sätta dig i ett fullskala plan utan att du vet något om hur man flyger det. tror du du skulle lyckas FLYGA utan att sedan crasha. tror knappast det.
    Senast redigerat av ronas 22 den 2009-06-26 klockan 01:03.
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  6. #106
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Som Tony på Tony's restaurang i Lady och Lufsen sa: "Någon med oss behagar skämta aprilo?"
    Rest in pieces!

  7. #107

    Standard

    Jag tycker det är mycket konservativt och föråldrat snack här.
    För att få flyga ett radiostyrt flygplan behöver du absolut inte betala 3000-5000kr
    Köper du tex. ett Kyosho Minium Citabria för 1000kr kan du lära dig att flyga.
    Om behandlar planet försiktigt, flyger när det är vindstilla på ett stort fält med högt
    gräs är det omöjligt att ta sönder planet även om du "landar" med full gas rakt ned.
    Det där snacket om att det är en allvarlig dyr hobby och att man måste vara med i en klubb skrämmer bara iväg folk.
    De flesta unga idag har spelat mycket tv-spel och har extremt lätt för att lära sig
    flyga radiostyrt.

  8. #108

    Standard

    det där va ett bra tips.
    men flygradio då?
    (hittade ett färdigt kit nu.)
    jag fick tips på radio för någon månad sen. men har glömt bort vilken.
    har planerat för mycke på mitt båt bygge.
    Senast redigerat av Henrik.A den 2009-07-12 klockan 17:17.

  9. #109


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att lära sig flyga en Minium är inte speciellt svårt. Men steget därifrån till något så "enkelt" som en konventionell metanol-trainer är betydligt större, tyvärr. Så att ha kunskap nog att flyga en Minium-modell innebär tyvärr inte per automatik att man också klarar av större modeller. Men har man inte den ambitionen så är ju de små Minium-kärrorna trevliga "leksaker" i sig som absolut kan vara värda "pengen"...
    Hälsningar
    Roger

  10. #110

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Allt handlar om vilken typ av "modellflyg" du vill ägna dig åt. Kyoshos miniflygplan är ett sätt att pröva på modellflyget. Men det är inte så små flygplan som de flesta av oss R/C flygare som är med i en klubb sysslar med eller skulle rekommendera till någon som funderar på att gå med i en R/C flygklubb.

    Så min fråga kvarstår: Vilken typ av R/C är det du vill börja med???

  11. #111

    Standard

    Visst kan man lära sig flyga metanolare själv, det gjorde jag. Blev dock väldigt mycket reparerande och lite flygande den första sommaren... Så får du ett erbjudande att testa dubbelkommando så tycker jag absolut du ska ta det. Kommer att gå mycket snabbare och vara mycket billigare på det sättet.

    Tyvärr så har ju de flesta klubbar riktigt tråkiga trainers för sina dubbelkommando övningar. Tunga men bräckliga balsaskapelser utan skevroder och med surstartade .40 tvåtaktare... Vet inte hur många ungdomar jag sett gå hem slokörade från fältet med känslan att halva tiden består i att få igång motorn och sen torka plandet, som inte ens kan rolla på ett snyggt sätt. Inte riktigt som det är i TV spelen eller simulatorerna... Men förhoppningsvis har "din" klubb nåt lite fräsigare att dubbelkommanda

    Om du nu absolut måste lära dig på ditt eget plan så försök skaffa en radio med "standard" dubbelkommandokontakt på (Hitec, Futaba ,JR...) så kanske du kan köra dubbelkommando med någon i klubben de första gångerna. Tro mig det är bra med dubbelkommando i början

  12. #112

    Standard

    Så börjar vi om från början

    Edit: Inlägget som jag svarade på har tagits bort.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-07-29 klockan 12:03.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  13. #113

    Standard

    men va fan har jag blivit en åsna igen ;/

  14. #114

    Standard

    e sky lamarona vilken av de rekomenderar ni?

  15. #115

    Standard

    såg en Multiplex - Twin Star II på mft.nu i nybörjar hyllan!
    kostar 1195
    Den idealiska modellen efter trainern!

    Spännvidd: 142 cm
    Längd: 108 cm
    Flygvikt: Ca 1,4 - 1,5 kilo

    Läcker tvåmotorkärra tillverkad av Multiplex fina ELAPOR material. I stort sett okrossbar. Skulle olyckan ändå vara framme är modellen lätt att reparera med CA-lim!

    Styrning sker med "full-house". alltså höjd, sida och skevroder samt trottel.

    I satsen ingår 2 stycken Permax 400 motorer + propellrar. Dessa motorer skall drivas med 7-8x NiMh celler eller 2x Li-polymer. Det senare alternativet är så klart bäst!

    För extra goda prestanda kan motorerna bytas till Permax 480 - 7,2V. Då kan 3 celler Li-Poly användas, och prestanda blir mycket goda.

    OBS! Statorringarna på 480-motorerna måste sitta kvar. För att de skall få plats i motorfästena skall klackarna på motorfästets insida klippas bort.

    För den som vill experimentera med borstlösa motorer finns mängder av alternativ. I byggsatsen ingår smarta motorfästen som även passar 28 mm outrunners. Ex Above All 2813-18.

    OBS! Materialet skall limmas med vanlig CA! Exempel här. Helst skall de kombineras med CA Kicker. "Foamsafe CA" fungerar mindre bra.

    får man allt med? så den kan flygga?
    Senast redigerat av Ben den 2009-07-29 klockan 13:00.

  16. #116

    Standard

    SNälla kan jag få ett svar

  17. #117

    Standard

    kort svar, det är bara flygplan med två motorer allt annat saknas. Sen står det med fetstil "Den idealiska modellen efter trainern!"
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  18. #118
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En modell som kallas RR är komplett. En modell som kallas ARTF är inte komplett. Den Multiplex som du hänvisar till är ARTF.
    Det saknas radiosändare, radiomottagare, 4xservo, fartreglage, batteri, lim och laddare.
    i nedersta rutan skriver MFT vilken storlek på servon som behövs, i översta rutan skriver mft storlek på fartreglage och batteri som behövs.
    (inklippt nedan)

    Det enda som MFT inte skrivit om är radiosändare. Du kan välja Zebra 4FM från MFT. I så fall ska du bara köpa till 2 servo och ingen mottagare men batteri + laddare till radion.
    ===========================
    Förslag på passande utrustning (standardmotorer):

    * Batteri: 1x Above All 3650 mAh - 7,2V
    * Fartreglage: 1x JETI JES 030

    ==================================
    Gemensamt för samtliga versioner:
    * Servon: 4x EFP 18.22 eller liknande
    * Mottagare: JETI REX 5, MPX RX-6 Synt eller liknande
    * Kabel: 2x Servoförlängningskabel 60 cm + 2x Servoförlängningskabel 30 cm
    * Kontakter: 1 set MPX högströmskontakter battersida + 1 set reglagesida
    * Lim: CA Medium + Kicker (smältlim kan också användas, men blir tyngre)
    * Laddare: e-STATION 301DX eller BC-6
    * Laddkabel: MPX

    Edit: Mats hann först och hade mest rätt. För att förstå att planet är en billig länk i kedjan och det andra dyrt, så titta på mfts sida över nybörjarplan. Ska man bara köpa multiplex easystar så kostar den 898:-, ska man ha den komplett så som du behöver kostar den 3270:- och uppåt. Easystar är bättre nybörjarmodell än twinstar.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-07-29 klockan 14:37.
    fredrik

  19. #119

    Standard

    tack för tipset fredrik för när jag kollade på sidor så visste jag ej vilken jag skulle klicka på men nu vet jag rr

  20. #120

    Standard

    men vet ni en passengerflygplan som är för nybörjare

Liknande ämnen

  1. Flyga var man vill?
    Av gufon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 19:06
  2. Hjälp jag vill ha en Goldwing MX-2
    Av tedeman1998 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 00:58
  3. Ny inom FPV, Vill ha hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 00:16
  4. Detta vill jag ha
    Av donnie i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •