Reklam

 
Sidan 1 av 11 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 218

Ämne: Hej är ny och vill ha hjälp!!

  1. #1

    Exclamation Hej är ny och vill ha hjälp!!

    Hejsan jag var inne på youtube sen hittade jag coola rc flygplan och undrar vart man kan köpa sånna [ame="http://www.youtube.com/watch?v=SQIrJ8pLU-A"]YouTube - RC Airbus A340 Air France[/ame]
    elr liknande . Och vart man får köra de ?
    Nån åldersgräns för att köra de?

  2. #2
    Supersonics avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    75
    Jobb
    Modellflygarmedelåldersföryngrare
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Hejsan Ben.

    Kul att du är intresserad av den här hobbyn! Också kul att du har höga ambitioner. Om du är helt ny på R/C så skulle jag rekomendera att du letar upp din lokala klubb och ber dem om hjälp. Airbusen på filmen är väldigt cool, men kostar säkert flera hundratusentals kronor. Dessutom krävs det mycket erfarenhet och övning innan man kan flyga en på ett säkert sätt.

    Det krävs dock inget "körkort" för att flyga en. Men om du verkligen satsar på modellflyget så finns det inga hinder för vad du kan tänkas göra i framtiden! Om du fortfarande är intresserad så tveka inte att fråga runt här på forumet och på olika klubbar!

  3. #3
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ben Visa inlägg
    Hejsan jag var inne på youtube sen hittade jag coola rc flygplan och undrar vart man kan köpa sånna YouTube - RC Airbus A340 Air France
    elr liknande . Och vart man får köra de ?
    Nån åldersgräns för att köra de?
    Hej.

    Var bor du? Vi kan lättare tipsa om närliggande klubbar till er då /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Kul att du är intresserad av denna fantastiska hobby. Dock så är kärran du länkar till verkligen inte lämplig för nybörjare. Det sitter 4 jetmotorer på den. Kostar säkert 30000 styck och själva planet i fråga tror jag han har tillverkat själv, om inte så kosta det garanterat skjortan. Så ett nypris på den kärran är över 200000 garanterat.

    Dem kärrorna som brukar rekomenderas till nybörjare är inte alls lika fräscha och snygga, dem är mer lättflugna (att flyga är svårt, men lätt när man kan det) och framförallt billigare. Bra nybörjarplan kan ligga på tusenlappen, eller om man vill börja med bra prylar direkt ligga på 4000 och uppåt.

    Så om du är intresserad av att börja modellflyga, så ta kontakt med en klubb, få goda råd av dem och se vad dem flyger med. Sen när du flugit några år och fått lite rutin, då kan du börja snegla mot sådanna modeller (om du har den plånboken).
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Detta kan jaka förklara för dig bra
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  6. #6

    Standard

    jag har ett spel på datan jag bryckar köra flight simulator x deluxe edition men där kör man i ett flygplan ganska kul men är de inte samma sätt och köra sådant . har kört s¨ånna där mini som finns i teknik magasinet de var enkla Men finns de liknande som den här rc planet ? typ biligare

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Vet inte vad du menar med liknande modeller, skall det vara jetdrift eller skalamodell av passagerarplan?

    Hur som helst, inga av dessa är lämpliga att börja med.

    Finns modeller som flyger helt ok i runt 1000-kronorsklassen att testa om man tycker det är kul med modellflyg. Kolla art-tech cessna som finns på www.aircpro.com som är en alldeles utmärkt firma att handla ifrån.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  8. #8

    Standard

    Du vet airfrance modelen där nere vill ha liknande plan fast billigare typ elr blir det billigare om man bygger och köper delar själv? Men om de finns nåt linknande!
    tack för era svar elafal ;D

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har för mig att Horizon i USA sålde ett 2motorigt trafikflygplan med Outrunnermotorer.
    1500-2500:-, naturligtvis utan radio. Runt metern i spänvidd.
    -Men en sån kärra börjar man ju inte med!

    Var bor du någonstans? Blir lättare att tipsa dig om flygklubbar på det viset. En klubb är nästan nödvändigt om du ska lära dig flyga.

  10. #10

    Standard

    Hahah :P men e mest sugen på de vet ej vrf Men jag har kört flight simulator och är de inte samma som att styra ett sånt plan ?

  11. #11

    Standard

    Plus en fråga till :P måste man vara med en klubb för att man ska köra upp de här planen? kan man inte styra de ett ställe med gräs?

  12. #12

    Standard

    Köp en flygsim eller ladda ner en gratis ver och träna i så får du själv se om du kan flyga direkt eller behöver mera träning.

    Liknande men billigare flyg är väl det här skulle jag säga.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...5_EPO_50in_ARF
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  13. #13

    Standard

    Men jag har ju flight simulator har använd från den där 2004 altså microsofts har x nu spelar! jag brukar flyga typ arlanda till göteborg ...

  14. #14

    Standard

    du tack för den där men hur lång är de här? tack den var nice hoppas de kommer fler nice :P
    Men finns de några med motorer med?
    Senast redigerat av Ben den 2009-06-21 klockan 18:58.

  15. #15

    Standard

    Kollar på länkar där finns ju jätte bra sidor Denna sida är ju grymt bra

  16. #16

    Standard

    aja de är ganska svårt och hitta

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Flight Simulator X är inte alls samma som RC-flyg. Skaffa dig en RC-flygsimulator! Billigaste alternativet är FMS och en sändardummy http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=98225646

    Om du är beredd att satsa mera pengar är det bara att skaffa en mer realistisk simulator, de bästa är Real Flight G4, Aerofly Professional Deluxe, Phoenix eller Reflex XTR. I dessa simulatorer får man den rätta känslan för RC-flyg och de hjälper dig att öva in reflexerna så det blir lättare när du sedan ska flyga i verkligheten.

    Strunt i hur det första planet ser ut, intresset svalnar ganska snabbt om man köper en fin och dyr skalamodell som man kraschar vid första flygningen. Folk rekommenderar klubb för att du ska få hjälp i början - en erfaren flygare kan trimma in din modell och hjälpa dig att flyga med dubbelkommando de första gångerna.

    Lycka till och välkommen till världens bästa hobby :-D

  18. #18

    Standard

    när jag spelar flight simulator kör jag i ett sätt att jag är utanför flygplanet det är ju som rc? elr O:

  19. #19

    Standard

    Jag kan väl börja med sådana som finns i teknikmagasinet? men Jag vill veta vart de säljer sådanna flygplan som är stora För jag kommer ju lära mig ganska snabbt?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ben,
    Ta nu en sak i sänder och låt saker och ting ta den tid dom måste få ta.
    Vill du lära dig flyga RC-kärror så börja med en RC-simulator - och det är inte samma sak som MS Flightsimulator.
    Sen blir det dags för en egen, lämplig nybörjarkärra. För många blir det flera sådana innan alla reflexer sitter som dom skall.
    Sen kan du börja med lite mera avancerade kärror men steget till den du länkade till i ditt första inlägg är enormt - och det är inga kärror som man går in i en hobbyshop och handlar. Dom bygger man till stor del själv och som någon påpekade så kostar den säkert minst 250.000 kr - troligen avsevärt mera. Har du så mycket pengar som du vill skicka ut upp i luften med stor risk att dom bokstavligt talat går upp i rök - ja, då kan du göra det sen du tagit dig igenom några års flygande och byggande.
    De flesta av oss har dock inte sådana enorma ambitioner utan vi flyger nåt billigare och enklare - och det är minst lika roligt.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-06-22 klockan 09:05.

Liknande ämnen

  1. Flyga var man vill?
    Av gufon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 19:06
  2. Hjälp jag vill ha en Goldwing MX-2
    Av tedeman1998 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 00:58
  3. Ny inom FPV, Vill ha hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 00:16
  4. Detta vill jag ha
    Av donnie i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •