Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: hjälp med cub som bankrar över och hamnar i spinn

  1. #1
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Unhappy hjälp med cub som bankrar över och hamnar i spinn

    Hej var ute och flög 40 size cub i dag ute i det vackra vädret.
    När jag svängde cuben i normal flyghastighet så bankrade cuben över och hamnade i en okontrolerad spinn. Detta hände två gånger under flygningen
    som tur var låg jag på lite höjd och lyckade styra undan i sista sekund.
    strax därefter landade jag planet . Ushh! så rädd har jag aldrig var under en flygning.

    OBS! det blåste inte mycket under flygningen.
    Min fråga är vad ni tror det kan beror på?
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Att det var en Cub kanske ??
    De är lite (ö)kända för det, har jag läst iaf....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Klavins effekten
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  4. #4

    Standard

    Bankade den för mycket eller bankade den åt fel håll eller vad menar du hände egentligen?

    Har för mig att det är viktigt på en cub med diferentierde skevroderutslag. Nu var det ett tag sedan men man brukar väl försöka få till det så att det roder som går neråt rör sig mindre än det som går uppåt. Man får trixa lite med länkaget för att få till det. Har en 40 cub som jag flygit en hel del med men känner inte igen fenomenet. Men på den är skevroderutlagen diferentierade på det sätt jag beskrev.Fick tipset av en väldigt kunnig modellflygare.

    /Mats

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tyngdpunkten rätt??
    Riggningsvinkeln på vingen är densamma som stabben?
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kolla med en Robart meter om vingen är rak! Låter som du skulle ha en skev vinge (Wash-in).

  7. #7
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Ska kolla om vingen är skev som jag inte tror. Ska justera skevroder utslaget så att det är mindre utslag neråt. får se om det gör skillnad.

    jag uttryckte mig fel men vid en vanlig vänster eller högersväng så rollar planet våldsamt uppoch ner samtidigt som den tappar höjd. sedan hamnar den i kraftig spinn. Eller så dyker den och hamnar i spinn.

    o nej nu har klavins effekten drabbat mig
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  8. #8
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    är en cub känslig om tyngdpunkten ligger något bakåt?
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  9. #9

    Standard

    Jag vet inte hur erfaren flygare du är men jag gissar att du bankar planet för mycket i kombination med skev vinge/baktungt/för låg fart alternativt en kombination av alla dessa.
    Med erfaren menar jag hur mycket cub du flygit innan.

    Ja en cub är känslig på hur TP ligger om man jämför med moderna superlätta 3Dmaskiner.

    Jag skulle kolla vingen och sen justera TP.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  10. #10
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Skulle råda till lite uppåtvinklade skevroder och sedan nästan glömma dem. Sidroder is the shit på en cub.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  11. #11
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Tack för alla svaren märkte att cuben fortfarende är baktung så det blir mera tyngder i nosen.
    Det var dumt av mig att glömma skriva att detta händer endast på lite lägre hastigheter. Typ halvgas med en os 46la. kan det vara så att jag svänger snävt så den tappar lyftkraften med kombination med cg för långt bak så hamnar man i den hemska spinnen.
    cuben väger 2860g så det är garanterat lite motor tillskillnad från vikten.

    ja cub är inte min grej men efter ett inpulsköp för något år sen slutar det så här. totalt flygning med den 6ggr

    kan man se med blotta ögat om vingen är skev? vad är en robart meter?
    Senast redigerat av ronas 22 den 2009-06-24 klockan 13:47.
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  12. #12

    Standard

    Det finns väl någon här som har en signatur som lyder.

    Måste man blya i nosen har man en för liten motor
    Klavins effekten säger det är nästan krimminelt med en c..
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  13. #13
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Det finns väl någon här som har en signatur som lyder.

    Måste man blya i nosen har man en för liten motor
    Klavins effekten säger det är nästan krimminelt med en c..

    ja det är nästan krimminelt men cubar
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  14. #14

    Standard

    Kika på vingen bakifrån, då undersidan i vingmitt är plan ska du se litegrann av undersidan ute vid spetsarna, det får inte vara så att ena spetsen är mera uppåt eller neråt, spetsarna får inte peka neråt heller.
    Ett annat knep är att ta två raka pinnar som är längre än vingkordan sätta fast dom med gummiband på undersidan av vingen ute vid spetsarna så att dom pekar bakåt sen kikar man så att dessa pinnar är parralella med varandra.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  15. #15

    Standard

    Nu har jag ju inte läst all text ovan. Men för baktungt? Har du verkligen rätt CG med tom
    tank och komplett ihopskruvat flyg? Flyger för sakta och det stallar åt sidan? Hade en
    Sukhoi SU-31 som var tokkänslig på sidorodret i låga farter, det vart spinn direkt. Eller så
    kanske det är samma fel som jag hade med min Pilatus Porter PC-6, motorn stog rakt fram
    (monterat enligt anvisningar) så jag satte lite distanser bakom motorbocken och så fick
    motorn en högervinkel på drygt 2 grader. Voila, inget mer spinnande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Jag hade en elektrifierad cub, 180 i spännvidd, som flög fint.
    Men i mina taskiga nävar som flög lite för långsamt, blev den rena bomben.
    Klipp klipp, det behövdes minst femton meters höjd för att räta upp den.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  17. #17
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Där har vi det olle ja typ minst 15 meter för att räta upp det.
    och som jag nämnde ovan i detta inlägg så händer det bara vid låga farter.Min lilla motor får inte cuben att få tillräckligt med luft under vingarna vid låga farter.

    cub är inte min grej
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  18. #18
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Stort Tack!! för att ni hjälpt mig att komma fram till problemet.
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  19. #19

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av ronas 22 Visa inlägg
    Stort Tack!! för att ni hjälpt mig att komma fram till problemet.
    Vad var lösningen egentligen? Flytta fram TP, flyg fortare, eller, flyg inte Cub

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ronas 22 Visa inlägg
    Där har vi det olle ja typ minst 15 meter för att räta upp det.
    och som jag nämnde ovan i detta inlägg så händer det bara vid låga farter.Min lilla motor får inte cuben att få tillräckligt med luft under vingarna vid låga farter.

    cub är inte min grej
    Nu hänger jag inte med? Lyftkraften är väl den samma vid en given hastighet oavsett motorstorlek och cuben har ju en enorm lyftkraft och det är nog en del av problemet. Åtminstonde med min som har en clark-y profil på vingen. Den går att flyga väldigt sakta, nästan som ett segelplan och fältet vill aldrig räcka till vid landning. Jag flyger med en väldigt slö MDS 40 och den räcker gott och väl. Nu skulle jag kunna tänka mig att min cub är lte lättare även om jag inte vägt den. Ett problem med en modell som går att flyga så sakta är väl att det händer väldigt snabbt när den väl klipper och då tar det tid att bygga upp flygfart igen.

    Jag tycker att cuben är vacker och trevlig men jag flyger den enbart när det är vindstilla. Min är extemt vindkänslig och som en buss att svänga med. Funkar inte med branta snäva svänga på låg höjd utan måste flygas värdigt och långsamt

    Som någon tidigare nämnde får man vara försiktig med skeven. Efter att jag bankat den till önskad nivå och stöttat med sidroder brukar det nästna behövas lite motskev för att den skall ligga rätt i svängen.

    Krimminellt med cub? Nä... träna på och se det som en utmaning att hantera en klassiker

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Varför hamnar svaren i trådarna över varandra???
    Av wallberg i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 13:20
  2. FPV över Kalmar
    Av UndCon i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 22:23
  3. har du över motoriserat ??
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 12:25
  4. Pletti Freestyle L & Jeti spinn
    Av Jocke H i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:46
  5. Spinn och Motorstopp
    Av gimbo i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •