Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Calmato 1400 SP EP & EL Lajban

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med tången mäter du som du själv säger maxbelastningen på marken vilket för de flesta "normala" kärror hyfsat väl motsvarar vad du maximalt får i luften. Det finns som sagt undantag men dom är nog inte aktuella med dina nuvarande kärror.
    Visst kan man istället köpa en Watts-up som ju har fördelen att den samtidigt mäter spänningen (och därmed kan räkna ut effekten) men jag är en aning skeptisk till att lita till 100 % på sådana mätare. Jag har själv "ursprunget" till dessa - en Astro Flight Watt Meter - och i den så påverkar definitivt den interna strömshunten (?) maxeffekten såtillvida att motorn "stryps" lite - man kan genom att mäta varvtalet se att det är på det sättet. Huruvida Watts-up fungerar på samma sätt vet jag inte men en strömtång har ju ingen som helst inverkan på strömförsörjningen och noggrannheten är i de flesta fall helt OK.
    Sen spelar det heller ingen roll vilket kontaktsystem dina ackar/fartreglage har - det är bara att mäta runt en av kablarna till acken. Så med en strömtång i "bagaget" kan man även hjälpa kompisarna på fältet oavsett deras kontakter...
    Men det viktigaste är utan tvekan ATT man mäter - inte med vilket verktyg. Du kommer säkert att skaffa olika verktyg vad det lider - kanske också en logger som du kan ha sittandes i kärran och avläsa efteråt - men se till ATT du mäter. Och glöm inte att göra nya mätningar efter byte till t ex en ny ack - det kan ge helt andra värden.
    Hälsningar
    Roger

  2. #22
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Mätte upp accen, hade 3,90 3,90 och 3,92V i cellerna.
    Har balanseringsladdat en halvtimme kanske(var tyvärr tvungen att avbryta), mätte igen och då var de 3,92 3,99 och 4,02V i cellerna, varför denna obalans?
    Laddar nu upp den som vanligt, ska mäta igen och sen balansera.
    Kommer nog gå bra dehär, ska genast beställa en balanserare.

  3. #23
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Mätte efter balanseringsladdning, 4,16V i alla celler, de är väl sjysst?
    Sen har jag även mätt upp strömmen nu med 10x5 prop, drog 22,5A på fullgas(12,5A på halvgas), så 25A med 11x5 känns ju rimligt.

    Verkar som att min nya acc ligger och väntar på mig så snart behöver jag inte använda den något lilla 3S2200 utan kan köra med 3S3700 istället å då ska de ju inte jävlas nå mer hoppas jag, sen är en balanserare påväg hem så snart är de förhoppningsvis bekymmersfritt

  4. #24
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kan tillägga att jag var och flög en sväng idag, denna gång med ett betydligt mindre plan(de var de ja mätte setupen i), riktigt bra drag i den kärran men helt omöjlig att flyga, saknar sidroder och skevrodrerna är alldeles för ineffektiva, plus att vingen är vinklad i spetsarna.
    Detta slutade dock efter 2min då roder länken till höjd hoppa lös alternativt att höjdrodret lossnade för ja hade noll verkan på höjd och efter en krasch så låg rodret 1m bredvid planet. Inga skador förutom höjdrodret och en trä flisa som lossnade.

    Efter denna flygning var accen ljummen(just kännbart) och nu när ja ladda gick de in 350mAh, detta var då 2min flygning på halvgas med några fullgas repor.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Dina uppmätta värden ser ju bra ut så då är det bara att önska lycka till.
    Tag sen som vana att balanseringsladda med en bra laddare så bör du inte få några problem med acken i vart fall. Och när du byter ack eller propp - mät strömförbrukningen igen för nya, friska ackar kan vara en riktig vitamininjektion - så bra att kanske inte fartreglaget klarar det.
    Hälsningar
    Roger

  6. #26
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo, 25A ska ju min 3S2200 22C acc klara utan problem, den ska väl klara att leverera 48A kontinuerligt?
    Men blir orolig då den blir varm, däremot står det på den att man ska sluta ladda/anväda den om temperaturen kommer upp till 70grader celsius.
    har inte en LiPo eldat upp allt i omgivningen långt före 70grader??

  7. #27
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Calmato 1400

    Nu är Calmaton provflugen, däremot väntar jag med spänning då min nya acc dimper ner för den nuvarande har kastat in handduken, klarar inga kraftigare(25A+) uttag längre.

    Calmaton flög iaf lugnt och sansat, lite väl klen med 10x5 prop men med nya accen blir de 11x5,5(och mäta först) och förhoppningsvis blir de mer fart i kärran då.
    Tyckte skev rodrerna var lite i klenaste laget, provade rolla men tveka lite då hastigheten(på rollen) var alldeles för låg.
    Räcker det med att öka utslagen eller behövs större roder om man vill flyga lite mer 3D?
    Calmaton har ju inte så värst stora roder om man jämför med ett 3D plan, men de är ju inte tänkt till sån flygning heller vad ja kan förstå.

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    I manualen http://www.kyosho.com/jpn/support/in..._ep_1400_m.pdf står det hur mycket roderutslag du kan maximalt ha. I calamatons fall är detta lite konservativt tror jag.
    Skev: +/- 6mm
    Höjd: +/- 9mm
    Sida: +/- 25mm
    Jag tror du nästan kan dubbla roderutslagen på skev,
    Men se upp eftersom stora utslag bromsar planet. Det krävs då att du har en övermotorisering för att orka dra dig ifrån stallningen som följer av att dra fullt skev. Om du ökar på roderytorna, så får du inte alls samma bromsande effekt. Det är därför som 3-D plan har så stora roder.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som du själv konstaterat så är ju inte Calmato Sports nån 3D-kärra så de övningarna får du nog spara till en mera lämplig kärra.
    Jag har flugit en vanlig metanol-Sports och vill minnas att den var en aning "seg" i rollplanet - i vart fall jämfört med mina egna kärror som jag vill ha lite rappare. Men du kan ju följa Fredriks råd och testa att öka på utslagen lite för att se om det blir nån skillnad. Kolla dock först att det verkligen går att få större utslag så att inte motstånd i gångjärn m m hindrar detta. Sen påverkar ju också farten rollhastigheten och är kärran lite "slö" i allmänhet så brukar också rollhastigheten blir sämre. Så när du får nya ackar och mera fart i kärran så kanske den känns bättre även i rollplanet.
    Hälsningar
    Roger

  10. #30
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tips på hur ja ökar roderytorna p ett snyggt och enkelt sätt?
    Kanske lättast att byta ut hela rodret, de går ju längst med hela vingen.

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kanske enklare/billigare att köpa en riktig 3D-kärra...?
    Här t.ex: http://shop.rztec.se/Shop/Page/Art/p...8gQmFsc2EgQVJG
    Nå´n av de kärrorna torde funka med din setup.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Enklare, defenitivt men billigare tror ja inte de blir.
    Tanken var ju att lära sig flyga med denna kärra, vilket den gott å väl duger till. Detta är ju trots allt mitt första "riktiga" rc-plan och kommer ha det som "lära-sig-flyga" plan.
    Nu är jag ju inte helt grön utan kan ju hålla planet i luften utan större problem.

    Därför skulle jag vela ha lite rappare respons i planet då de kändes lite väl mycket som ett "skol-plan".

    Blir att prova öka roderytorna på skev så kanske de blir lite roligare.

  13. #33
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    .... Därför skulle jag vela ha lite rappare respons i planet då de kändes lite väl mycket som ett "skol-plan".
    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Räcker det med att öka utslagen eller behövs större roder om man vill flyga lite mer 3D?
    Trodde du var ute efter en mer 3D-kapabel kärra, men förstår nu mer vad du menar, att du vill få den lite rappare, inte kunna hovra mm...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #34
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Helt rätt. Men kommer så småningom skaffa ett mer 3D kapabelt plan, känner att de är lite åt de hållet jag vill flyga.
    Någon som vet något om Kyoshos Kelly F1?
    De verka vara ett kul plan.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #35
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Helt rätt. Men kommer så småningom skaffa ett mer 3D kapabelt plan, känner att de är lite åt de hållet jag vill flyga.
    Någon som vet något om Kyoshos Kelly F1?
    De verka vara ett kul plan.
    Det som kännetecknar ett 3D-kapabelt plan är stora roderytor (behövs då 3D är flygning i utstallat läge, dvs det är inte fartvinden som ger manöverduglighet utan luftströmmen som propellern ger).

    Kyoshos Kelly verkar vara ett "air racing" flygplan. Dvs designat för höga farter. Höjd- och sidroder är små, ser inte ut att finnas möjlighet att göra en enda 3D-manöver med det planet. http://www.3dfoamy.com/whats_3d.htm

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=0x9YS5uJ3QE"]YouTube - Kyosho Kelly Electric Powered[/ame]

  16. #36
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Du har så rätt så, inge 3D där inte.
    Får se vad de blir, kommer köra Calmaton ett tag nu iaf, har fått bättre respons då jag ökat roderutslagen och den är riktigt kul att flyga.

    Provade med den nya 3S3700 accen och 11x5,5 prop och visst blev de ju mer drag men hade gärna haft lite till, klarar inte riktigt att stiga vertikalt utan att tappa farten. Mätte upp 32A som max och de är ju väldigt nära fartreglagets specade 33A, så de går nog inte att byta upp så mycket i propellerväg om jag inte skaffar ett större reglage.

    Men riktigt kul plan att flyga med iaf
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #37
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Man lär så länge man lever :p

    blev mycket flygning idag, riktigt roligt.
    De första jag gjorde var att plocka upp planet riktigt högt och störtdyka, wow vilken fart! om man bara skulle dragit av på gasen för när planet tillslut var nere på låg höjd så lät de som en metanol kärra vid fullgas.
    Flög klart accen och granskade motor/propeller, jodå, där fanns ett ordentligt glapp i lagret. Hela kannan glappar ordentligt och man ser/känner att allt vibrerar vid fullgas.

    Som tur är har jag ju min Venom motor så de var bara att byta, har dock inte mätt upp strömmen med nya motorn men tror de är ungefär samma som den förra, motorn är specad till max 28A.
    Tömmer lika mycket ur accen nu som med gamla motorn efter 9min flygtid.

    Men då har man lärt sig en läxa; Slå av på gasen vid dykningar
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #38
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Är nu uppe i 3tim flyg tid med Calmaton och börjar känna mig ganska varm i kläderna, har dock inte fått till landningarna riktigt ännu, blir lätt att de tar lite väl hårt istället för en smekning ner på landningsbanan.
    Undrar om det kan beror på att jag har för låg fart då jag går in för landning, planet blir väldigt nervöst och vill "hoppa" väldigt mycket, ungefär som att landa då de blåser ganska hårt.

    Men riktigt kul iaf, nu ska jag spana efter ett EDF plan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Bokis o Wesse säger att man ska köra med mycket expo. Då kommer landningar och allt annat gå av sig själv sen.

  20. #40
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fick de tipset själv men har inte provat ännu, tänkte att de mest var för att få de lite lugnare i luften och tyckte att ja hade nog kontroll på de utan expo.
    Men ska prova med expo nästa flygning å se om de blir bättre.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Calmato sports ep 1400 sp
    Av Bmsone i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 08:43
  2. Lågvingad trainer (Calmato 1400 EP Sports)
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:23
  3. Calmato EP 1400 tråden
    Av KyoshoSweden i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 12:35
  4. Lattjo lajban
    Av Gyld i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 01:22
  5. Att starta en Lajban med metanolmotor
    Av pgrts i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •