Hej,
Med tången mäter du som du själv säger maxbelastningen på marken vilket för de flesta "normala" kärror hyfsat väl motsvarar vad du maximalt får i luften. Det finns som sagt undantag men dom är nog inte aktuella med dina nuvarande kärror.
Visst kan man istället köpa en Watts-up som ju har fördelen att den samtidigt mäter spänningen (och därmed kan räkna ut effekten) men jag är en aning skeptisk till att lita till 100 % på sådana mätare. Jag har själv "ursprunget" till dessa - en Astro Flight Watt Meter - och i den så påverkar definitivt den interna strömshunten (?) maxeffekten såtillvida att motorn "stryps" lite - man kan genom att mäta varvtalet se att det är på det sättet. Huruvida Watts-up fungerar på samma sätt vet jag inte men en strömtång har ju ingen som helst inverkan på strömförsörjningen och noggrannheten är i de flesta fall helt OK.
Sen spelar det heller ingen roll vilket kontaktsystem dina ackar/fartreglage har - det är bara att mäta runt en av kablarna till acken. Så med en strömtång i "bagaget" kan man även hjälpa kompisarna på fältet oavsett deras kontakter...
Men det viktigaste är utan tvekan ATT man mäter - inte med vilket verktyg. Du kommer säkert att skaffa olika verktyg vad det lider - kanske också en logger som du kan ha sittandes i kärran och avläsa efteråt - men se till ATT du mäter. Och glöm inte att göra nya mätningar efter byte till t ex en ny ack - det kan ge helt andra värden.
Hälsningar
Roger