Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Calmato 1400 SP EP & EL Lajban

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Calmato 1400 SP EP & EL Lajban

    Hejsan!

    Har beställt en Calmato 1400 SP EP, lite impuls köp som vanligt
    Kommer köra med:
    Original motorn, 350W/1000kv
    Pulsa 33A++
    Desire Power 3700mAh 11.1V LiPo
    APC E 11x5,5 eller 10x5 prop

    Då jag är hyffsat ny inom RC plan och inte flugit så mycket ännu så fundera jag på att kasta in allt i ett Lajban plan med skevroder som jag har för att få ihop lite mera flyg tid innan jag plockar upp Calmaton.

    Min fundering är om Lajban blir alldeles för över motoriserad med denna setup eller om de kan fungera, borde väl gå att "gasa försiktigt"?

    Vill bara ha lite mera "kött på benen" innan jag plockar upp calmaton för vill inte lägga den i backen.

    Vad är annars en lämplig snurra till en EL Lajban med ovanstående grejer? Vill ha bra med fart/kraft för att kunna öva ordentligt, helst med vertikal stigningar. Men samtidigt ett plan som inte hamnar i backen med en gång då jag gör någon liten miss.

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blev att bygga ihop Lajban planet, mäter 150cm mellan vingarna och 115cm långt, flygvikt okänt då jg inte har vägt det ännu men tror kring 2-3kg kanske(dålig på å uppskatta vikt)?

    Drivs fram av Kyoshos outrunner som följde med Camlaton, 350W/1000kv med Pulsa ESC och en Desire Power 2200mAh 11,1V LiPo i väntan på den nya 3700accen.

    Provflygning blir imorn efter lite sista justeringar.
    Återkommer med feedback.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det låter som att du ska ta det väldigt lugnt med gaspådrag ;-)
    Är det verkligen en el-lajban med den vikten?
    Är det en "normal" Lajban med mindre vinge så är det bara att gasa på och ha hur kul som helst.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är nog ingen el lajban, snarare en EL konverterad Lajban.
    Blir test flygning ikväll efter jobbet, måste bara bygga ett motorfäste sen är de upp i de blå

    Ser att du är från MFK Snobben, såg en video på tuben med någon från din klubb som flög en Calmato 1400 SP EP, du råkas inte veta vem de var?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill bara flagga lite för att du bör testa hur mycket ström din setup i verkligheten drar - inte minst med tanke på din relativt tunga Lajban i kombination med den i sammanhanget klena 3S2200-acken. Risken finns helt klart att du belastar acken mera än vad som är lämpligt...Även fartreglaget är i mina ögon lite underdimensionerat så håll koll på amperen..
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    .....den i sammanhanget klena 3S2200-acken.
    Tyckte nog den var tillräckligt fet: 3S 3700mah 25-50C
    (Belastning: 25C (92A) /50C (185A))
    Men håller med dig om reglaget, iaf med den acken...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Tyckte nog den var tillräckligt fet: 3S 3700mah 25-50C
    (Belastning: 25C (92A) /50C (185A))
    Men håller med dig om reglaget, iaf med den acken...
    Hej,
    Då läste du nog inte så noga i ett av inläggen för där står - "Drivs fram av Kyoshos outrunner som följde med Camlaton, 350W/1000kv med Pulsa ESC och en Desire Power 2200mAh 11,1V LiPo i väntan på den nya 3700accen."
    Och det var detta med 3S2200 som gjorde mig en aning tveksam till den tunga kärran....
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Sorry Roger, du har rätt som vanligt, jag läste bara första inlägget...

    "Vad är annars en lämplig snurra till en EL Lajban med ovanstående grejer?"

    Jag har en "riktig" El-Lajban med en billig snurra från Söders RC, 20A "kina-reglage", 10x6? propp (lite osäker på proppen..) som jag kör med 3S 1200-2200 mah, har inte vertikalprestanda, men inte långt ifrån. Väger typ 5-600 g flygklar. Med 2200-ack flyger jag uppåt 20 minuter.
    Tyvärr kraschad bakdel sen i söndags, men den ska lagas upp.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Premiär turen avklarad :D

    Då var kärran premiär flugen(för min del).
    Blev som snabbast en 4min flygning i ordentlig blåst, var tveksam på att ta upp planet men tänkte; va f*n låt gå.

    Blev mest att kämpa mot vinden, kunde stå still i motvind och fick använde mellan 75-100% gas för att flyga(utom i medvind). Körde med 10x5 prop.

    Landningen blev lite hård, inget studsande men långt ifrån en smekning ner på landningsbanan. Inga skador på planet och väldigt nöjd med flygningen, skulle vela ha lite mer skevroder, fick hjälpa till med sidrodret för att få runt planet vissa gånger men skulle tro att det berodde på den kraftiga vinden.

    Laddade i 950mAh i accen(3S2200) efter 4min flygning, ska prova 6 eller 7min nästa gång, de borde ju vara lagom?

    250mAh/min. borde väl bli kring 15A i genomsnitt under flygning?
    Vet inte om man kan räkna så med flyg men kanske?
    Accen var precis kännbart ljummen, knappt de.

    Tyckte inte att det var särskilt mycket drag i planet men låter de vara osagt tills jag provat då de är vindstilla.
    Sen väger planet närmre 1500g och inte som i tidigare inlägg, vet inte hur jag kunde få de till att vara så tungt? Ska ställa de på vågen så får jag exakta siffror.

    Angående setupen så är de efter rekommendationer av Östersunds Modellhobby, där stod de att 33a reglage, 3300-3700mAh 3S och propeller mellan 10x6 till 11x6 var lämpligt.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vilken kärra var det du flög ?
    Hursomhelst så låter det ju som att du har en klart rimlig strömförbrukning sett ur ackens synpunkt.
    Var acken knappt ljummen så är det ju utmärkt.
    En 2200-ack kan du ju normalt dra ur 1600--1700 mAh utan problem (=viss säkerhetsmarginal) så visst bör du kunna öka flygtiden nån minut.
    Men försök att mäta din maximala strömförbrukning så att du kan avgöra hur fartreglaget mår. Ca: 15 A i snitt lär ju ändå tyda på att du ligger rätt högt med maxförbrukningen - men det är bara en gissning så den gamla devisen "att mäta är att veta" är i allra högsta grad relevant.
    Hursomhelst - lycka till med dina fortsatta flygningar och när du sen får 3700-acken så har du nog fått rätt ack-storlek för din kärra.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Flyger en lajban(1500mm), de är inte rätt vinge på den utan jag har en aningen mindre med skevroder.

    Var ute idag och körde en 7min flygning, gick in 1450mAh i accen efteråt, däremot tyckte jag att den var varm efteråt, eller snarare ljummen.
    kanske bara är för att solen steker på accen under flygning(den sitter öppet just bakom motorn och är svart).

    1450mAh på 7 min ger en strömförbrukning på 12,5A och denna gång var de nästan bara fullgas, däremot så klippte cut off en under inflygningen tror jag, märkte en markant effekt skillnad just som jag cirklade runt landningsbanan innan landningen.

    Tror de bara blir 6min nästa gång, vill inte grilla accen utan får snällt vänta med lång flygningar tills 3700accen kommit.

    Men kan helt säkert säga att jag fastnade för flyg på riktigt nu

    Längtar tills jag törs ta upp calmaton i luften.

  12. #12

    Standard

    Nu blir Bokis glad en Calmato snart i skyn.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Nu blir Bokis glad en Calmato snart i skyn.
    Bokis?

    Är ju en 1400 SP EP, har du några synpunkter om flygegenskaper på den modellen(tänkte på den raka låga vingen), passar den sig för en hyffsad nyböjare?
    Vill gärna ha ett plan med lite mer fart än lajban, men samtidigt vill ja ju inte krascha ny calmaton.

  14. #14

    Standard

    Ja Bokis har en viss förkärlek till Calmatos, Han fick ju två st av frun då han fyllde år om jag inte missminner mig. Dessa var dock metanolare. Men flygegenskaperna är nog ganska lika. Har dock ingen själv så jag vet inte exakt hur dom är. Bokis kan nog svara riktigt bra på detta. Lycka till med premiären.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Hjälp!?

    Efter bara 3min flygning så klippte cut off en och jag fick ta ner planet, accen var då varm, ganska så varm men inte het. Och jag tyckte den såg ut att ha svullit. Vad är felet, jag tror att det är accen som sviker för planet drar ju inte så mycket ström ändå, kan de bero på obalans mellan cellerna?

    Kunde ju flyga 7minuter tidigare idag och då hade den tömt 1450 av 2200mAh.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är inte bara snittförbrukningen som betyder något - även max måste kollas innan man kan säga något. Jag skulle tyvärr gissa att du överbelastat din 2200 ack. Men det är bara en gissning - hade du haft några mätvärden (förutom snittförbrukning) så hade det varit lättare att råda. En 1,5 kg flygmaskin på en 3S2200-ack är i mesta laget även om det kan fungera.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror du har rätt, men när jag flyger så är det mestadels på fullgas så snittförbrukningen borde ligga nära max förbrukningen(men inte samma som).

    Tyvärr har ja ju inte tillgång till mätutrustning så vet inte vad motorn drar.
    Blir att ta det lugnt nu i väntan på ny accen, tror inte jag törs flyga mer med 3s2200. Men tycker ändå inte att det borde överbelasta accen, men ska prova balansera den, har inte gjort de sen ja köpte accen.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Acken skall du absolut balanseringsladda - det gör jag vid varje laddning. Har du inte gjort det på länge så kan det lika gärna vara laddningen som är boven i dramat. Om du har en enkel voltmätare kan du mäta cell för cell via balanseringskontakten - men ta det försiktigt så du inte kortsluter någon cell för då är det normalt adjöss med den cellen.
    För övrigt kan jag rekommendera Biltemas tångamperemeter för drygt 400 kr - den som mäter likström (DC). Fungerar utmärkt för att få en grov uppskattning om strömförbrukningen på ett mycket enkelt sätt.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    .......För övrigt kan jag rekommendera Biltemas tångamperemeter för drygt 400 kr....

    Eller varför inte en WattsUp för lite mer pengar, men med bättre funktioner:
    http://www.rcflight.se/visaProdukt.aspx?id=152
    eller om du orkar vänta på frakt, å ska köpa fler grejjer:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6380
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ska mäta cellerna och se vad de skiljer, sen balanseringsladda, har ingen balanserare så därför har de inte blivit av att balanseringsladda.
    När brorsan köpte sitt nya RTF plan så följde de med en balanseringsladdare men dessvärre med låg laddström, men den ska användas nu iaf.
    Med en ström tång, mäter man på fullgas med planet på backen då bara?
    De borde ju vara max belastning.
    Har ju strömstång på jobbet så ja kan mäta där.

Liknande ämnen

  1. Calmato sports ep 1400 sp
    Av Bmsone i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 08:43
  2. Lågvingad trainer (Calmato 1400 EP Sports)
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:23
  3. Calmato EP 1400 tråden
    Av KyoshoSweden i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 12:35
  4. Lattjo lajban
    Av Gyld i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 01:22
  5. Att starta en Lajban med metanolmotor
    Av pgrts i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •