Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: acromaster med turnigy motor.

  1. #1

    Standard acromaster med turnigy motor.

    Hej Jag flyger med en mpx Acromaster med en Turnigy C3542 kv 1100 samt en 11.7 prop. Som batteri använder jag Flightpower 3s 2170mha. Problemet är att jag vill få mer ös ur motorn med en större prop. alltså undrar jag om nån har erfarenhet av ovanstående motor fluget på 3 celler. inget av acc, fartregulage, motor blir direkt varmt vid flygning.
    tacksam för svar.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Jag har en APC 12x6 på en likadan motor. Drar 45A, har inte mätt dragkraften.
    Men den borde ge mer drag o lägre maxfart än med en 11x7.
    Jag kör med Zippy 3S 2200mAh.
    /A

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej George

    Det är denna motor du har förmodar jag http://hobbyking.com/hobbycity/store...nner_(Eq:_2820)

    Enligt recensenterna så är det ju flera som kört med 12x6 och då ligger de precis på gränsen 44Amp. Så testa med det och se hur det blir. Till och med någon som kört den med 13x4 ser jag. Men för att utföra sånna här tester så skulle iallafall jag skaffa mig ett mätinstrument, typ tångamperemeter eller Wattsup mätare så att man har koll på strömuttag ur ackarna.

    Motorn tål ju 4S så ett alternativ är ju att gå upp i storlek på acken eller köpa ackar som har höga C värden 30-40c:s batterier så ska du se att du kan plocka ut rejält med kräm .

    /Martin

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara min åsikt men...att dra ur 45 A ur en 2200-ack känns för mig som att tigga efter ack-bekymmer. Om du verkligen kör fullgas i praktiken, alltså.
    Om det varit de senaste kvalitetscellerna - typ Flightpower EON X30 - hade det varit en annan sak men med Kina-celler...njaaa.... Såg visserligen att du Tavelsuddaren kör med någon version av Flightpower 2170 men ändå rekommenderar jag en viss försiktighet.
    Min erfarenhet är i alla fall att man skall ta specarna med en "nypa salt" - i vart fall för Kina-cellerna.
    Sen brukar de lite billigare cellerna inte heller hålla spänningen alltför bra vid urladdningar runt 20-25C - och det om inte annat är något man bör vara uppmärksam på för då har man nog passerat gränsen för vad som är lämpligt - även om det "går". Men som Sigun så klokt sa - mät om du skall experimentera med större proppar. Och tänk på att medelurladdningar runt 10C ger flygtider på runt 5 minuter...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Roger,
    45A vid fullgas är inga problem eftersom detta förekommer dels är väldigt sällan o dels i väldigt korta pådrag. Eftersom jag oftast får ut ca 6-8min flygtid så drar jag mindre än 10C i medel. Dvs under 22A.
    Helt rätt att man ska ta Kina-specar med en nypa salt, Zippy FlightMax 2200 verkar tåla betydligt mer än vad dom är specade för.
    Med dom priserna är det ju bara att ösa på o byta när dom är slut.
    "Köp, slit o släng" som det hette på 70-talet. Kanske inte helt miljö-politiskt korrekt idag...
    /A

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej andWho,
    I mina ögon är 10C om medelförbrukning rätt högt (även om du nu inte riktigt når dit) - och att ta med en nypa salt var nog inte menat att dom var underspecade..
    Som jag sagt många gånger tidigare - den som kan sin ellära och vet vad han gör kan nyttja materialet lite mera.
    Men - eftersom det finns en mängd elflygare som inte är riktigt lika duktiga på ellära och eventuella konsekvenser så föredrar jag att vara konservativ i mina rekommendationer för att undvika problem med främst ackar och reglage.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Multiplex Acromaster och Turnigy
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:01
  2. Otrevlig Acromaster
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 22:12
  3. Acromaster vs Above All 120 cm!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 21:42
  4. Acromaster!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •