Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Da50

  1. #1
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard Da50

    Hej hopp.

    Har nu monterat en DA50 på min Little tony med förhoppning att den skulle vara bättre ballanserad än DL50´n och bli mindre vibrationer. Tyvärr märker jag ingen skillnad utan saker fortsätter att skaka loss, senast en av strömbrytarna
    Däremot tycker jag att den har ett finare mellanregister.

    På tomgång står knappt min modell still (1700-1800rpm), kan jag gå ner storlek på propp.
    Har idag 22X8 och den är även väldigt nära marken. Tänkte kanske menz 20x8 ist.

    Hur mår DA´n med så liten?
    Och hur påverkas vibrationerna av en liten jämfört med en stor propp?
    Senast redigerat av Denke den 2009-06-29 klockan 13:54.
    /Denke

  2. #2

    Standard

    Vibrationerna minskar om man ställer tomgångsnålen så magert som möjligt.
    Att gå under 22x8 tror jag inte på. Då måste du nog hitta en trebladig snurra som motsvarar 22x8 eller ev 22x10.
    Om man är van vid metanolmotorer så blir man förskräckt över vad en bensinare skakar. Det gäller att skruva fast saker och ting på ett bra sätt. Man måste också vara uppmärksam i början när kärran är ny för att se var svagheterna sitter. När man väl åtgärdat dessa brukar det hålla bra trots skakningarna. Klassiskt är att motorkåpor lossnar. Sedan får man se upp så att det inte blir resonans någonstans.

  3. #3

    Standard

    Man ska också alltid ha vingarna på när maskinen är igång.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #4
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Vingarna är på annars flyger den så dåligt
    Ska prova med en menz 22X8
    Och får fortsätta förstärka allt som skakar loss. Är bara rädda att något servo ska lossna , som sitter med medföljande träskruv i playwood.
    /Denke

  5. #5
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag har snart 200 (40timmar)flygningar med min DA-50 i en QQ Yak utan bekymmer.

    Efter ca 30 flygningar kollade jag upp motorboxen och fyllde i lite ca lim där det såg osäkert ut och sen har det fungerat kanon.

    Vad är det för fabrikat på modellen?
    //Tobbe

  6. #6
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Det är en Little Tony från Hacker. Rolig modell, tror att den är ganska ovanlig.
    Senast redigerat av Denke den 2009-06-30 klockan 11:45.
    /Denke

  7. #7

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Ett par snabba enkla tips,
    - Du kör med en för liten propp, detta ger ett onödigt högt varvtal samt vibrationer.
    - Då din propp är tillverkad i trä så är den lätt och ger mindre svänghjuls effekt (och dämpning av vibrationer) än vad till exempel en kolfiber propp gör.
    - En 3 bladig propp, snurrar mjukare, en 22x10 eller 20x12 bör funka bra om du inte har en fulllängds pipa på din motor.
    - Som Peso skriver så är det av yttersta vikt att din motor är väl injusterad, en rik motor kommer defenitivt att skaka. Innan du har 5-10 liter genom motorn är det också lönlöst att försöka optimera inställningarna.
    - Du kan rotera din propeller 90 grader åt gången se om det kan motverka vibrationerna, nackdelen med detta är att det kan försvåra starten då proppem kan komma att ligga i ett oönskat läge.
    - 22x10 eller 23x8 är i det närmsta norm proppen för en DA 50 idag, mindre än detta och du kommer ha bra varv men även mer vibrationer.

    Bästa lyckönskningar i din jakt på mindre vibrationer.
    Niklas

  8. #8
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Nu har jag ställt in nålarna lite med en Graupner 22X10. aspen färdigblandad
    Fick den att gå ganska bra men snålade in mycket på h.nålen
    H: 1.1/4 L: 1.3/8

    Den 4taktar lite runt 2500 men annars bra. Svarar något sent på gas men tvekar inte bara inte lika rapp som vid rik h.nål

    Toppvarvet blev ca 7400 på marken

    Verkar nålinställningen rimlig?
    /Denke

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Eftersom det är en ganska liten modell du har, spänvidden är väl runt 195cm, så kanske en 20x12-22x10 passar bättre!?
    Min MVVS 45cc motor funkar bäst med Menz 24x8 (6600v/m). 22x8 är för liten snurra till den.

  10. #10

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Nålarna verkar i ordning.
    Såg att du kör med Graupners propp, den är enligt min erfarenhet en ganska svår propp att få att gå mjukt, dom flexar ganska mycket fram-bak så en Menz kan trots sin lätta vikt vara ett bättre val.

    Mvh,
    Niklas

  11. #11

    Standard

    Hej,
    Little Tony skall ju gå fort och har liten luftmotstånd. Jag skulle prova med en 20x14 el. 20x16 lite beroende på vad man får tag i. Blir trevligare ljud oxå utav det när man flyger mycket fullgas jämfört med en 22-23" snurra.
    Den kommer lite fortare i landningarna bara då men ingen fara om man får tomgången runt 1800rpm. Ang. skakningarna gäller det att fronten på modellen är rejält byggd och likaså distanserna som håller i motorn med stora brickor vid infästningen mot brandväggen. Vanliga spinners kan skaka oxå så det kan man prova utan för och se om vibrationerna minskar. Planet borde lätt göra över 200km/h så det gäller att alla linkage roderok, servook mm är av den grövre sorten för att undvika roderfladder. Brukar hälla ca lim i alla servo-skruvhål i hårdbalsan så de inte lossnar och ibland behövs loctite i servookens gänga för skruven som håller i servooket kan skruva upp sig, i metalldrevade servon, dvs om man har otur.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Servona fastsatta i hård balsa???? Du skojar va!?

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Servona fastsatta i hård balsa???? Du skojar va!?
    Jaka,jag är säker på att Amir inte skojar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Standard

    Du kan även med fördel sätta expo på gasen så jämnar det ut sig mot din innålning, runt 30-50% beroende på vad du känner funkar bra. Bokis som lärt mig det trixet och det funkar riktigt bra

    Vad gäller proppen så är jag inne på samma linje som de andra, byt den! Metts trä, Menz trä eller nått sånt... Börja med en i trä för att se vad som funkar bra med motorn och sen investera i en kolfiber.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15

    Standard

    Ingen som nämnt att en balanserad proppeller gör underverk

  16. #16
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Tack för alla tips

    Hade graupner propp på DL50 också, ska bli spännande å se skillnaden väntar bara på en borrjigg.

    Expo på gasen hade varit fantastiskt, den ger nu ca 6000 på halvgas och väldigt svårt att ha koll på låg gas. Skillnaden mellan 3000-1800rpm är bara någon mm på spaken.
    Har varit inne på detta i en annan tråd och dx7´an går inte att justera expo på trotteln. Möjligen i heliläge men om jag ändrar det så försvinner alla inställningar

    Jag balanserar alla proppar, har faktiskt inte märkt så stor skillnad i vibrationer före å efter men det beror då säkert på att det varit tillräckligt bra ballans.
    Senast redigerat av Denke den 2009-07-02 klockan 08:42.
    /Denke

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Servona fastsatta i hård balsa???? Du skojar va!?
    Servoskruvar bruka glappa upp i balsa och för att vara lite förutseende menade jag att man skruvar ut skruvarna häller i ca-lim i bara skruvhålen, väntar några sekunder, och sen skruvar tillbaka skruvarna. Nu blir balsan runtom skruvhålen dessutom förstärkt av ca-limmet som tränger överallt och binder ihop svampen (balsan)

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Tack för alla tips

    Expo på gasen hade varit fantastiskt, den ger nu ca 6000 på halvgas och väldigt svårt att ha koll på låg gas. Skillnaden mellan 3000-1800rpm är bara någon mm på spaken.
    Precis som på min MT-57:a, bästa sättet att komma undan detta är att förlänga gasarmen på servot

    Jag löste problemet så här

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...=22279&page=12

    /Martin

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    jo Jo! Men balsa???Nej!!

Liknande ämnen

  1. Dyno......DA50 vs DL55
    Av anders e i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 20:09
  2. Ljuddämpare DL50+DA50?
    Av uffe olsson i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 19:52
  3. DA50 inställning
    Av Wåfflan i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 21:31
  4. DA50 en närmast religös upplevelse.
    Av Wåfflan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 08:58
  5. DA50 installationsfrågor
    Av Wåfflan i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 05:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •