Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 27 MHz

  1. #1

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard 27 MHz

    Hej,
    Vet inte om det finns fler än jag som i dag med visst förtroende använder en Futaba RC-anläggning från 1975 till en av mina modeller ( jo, jag har modernare grejer också).
    Är det överhuvudtaget tillåtet med 27 MHz i luften i dag ?
    Erkänner min totala okunskap på detta område....
    Mvh/Stig

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det är inte förbjudet att flyga på 27mhz. Men efterssom det finns en hel del andra apparater som kan ligga där och störa så är det ju rekomenderat att flyga på 35mhz alternativt 2.4 ghz.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag "tror" att de flesta PR-nissar och liknande har lämnat 27-bandet idag p.g.a. dess dåliga rykte, och att det är ganska fritt på bandet. Själv har jag ett par enkla 27MHz-anläggningar till hangkärror, och flyger dom utan problem.
    Det var ju någon på forumet som för ett tag sedan hade varit på Hanstholm i Danmark och hangat och träffat ett gäng tyskar som flög på 27MHz just av den anledningen. Men detta är vad JAG tror...
    Retroholic!

  4. #4

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard 27 MHz "glesbygdsfrekvens"

    Citat Ursprungligen postat av Glawe Visa inlägg
    Det är inte förbjudet att flyga på 27mhz. Men efterssom det finns en hel del andra apparater som kan ligga där och störa så är det ju rekomenderat att flyga på 35mhz alternativt 2.4 ghz.
    OK, inget lagbrott således om man är beredd ta riskerna med störningar. Novisen undrar då genast om det kan fixas så enkelt som att byta till 35 MHz mottagarkristall i den gamla Futaban och ta till en motsvarande sändare ?

    Stig

  5. #5

    Standard

    Nej, inte utan omfattande omtrimning och för modligen modifiering/utbyte av komponenter. Steget 27 - 35 är förstort.
    Jag har ändrat PR radio från 31 till 27 och då måste det till andra komponenter.
    Dessutom har jag för mig att 27 MHz var AM och 35 Mhz är FM.

    /Allan

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det fanns både AM och FM på 27 MHz-bandet. Dock är det som FDog säger inte bara att byta kristaller, tyvärr. Och det kan mycket väl vara ett hyfsat "rent" band numera - ja, frånsett då alla "leksaks-RC-prylar" och en del RC-bilar som fortfarande säljs med 27 MHz-utrustning.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    På vintern är det ett rent band.. men på sommaren studsar 27mhz periodvis som satan i atmosfären.. Italienarna är ett folk som aktivt använder 27mhz kommunikationsradio.. Vill minnas det förr var tillåtet med 1000 watt i italien och ni ska tro dessa gamla prylar fortfarande nyttjas..

    I stort sett varenda dag under sommarhalvåret så är det full aktivitet på 27mhz när jag lyssnar igenom det bandet med min amatörrigg

    Jag kan bara avråda från att använda 27mhz till någon form av flyg.. och inte utan failsafe till bil och båt..
    Mvh Palleman

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •