Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur/med vad måla plan?

  1. #1

    Question Hur/med vad måla plan?

    Hallå!

    Nu håller jag på att bygga en ny kärra igen. Planet jag bygger är en Tdm models bf109 f2, och den kommer att vara helplankad och sedan kläs med glasfiber, Det jag undrar är då med vad ska man måla planet med? ska man använda spray-burkar, ska man ha en airbrush spruta eller ska man måla med pensel?
    Sedan hur många lager och grundfärger, vad för sorts färg, vilken färg ska grundfärgen vara?

    Hänvisa mig gärna till en guide där det står hur man ska göra, eller försök att förklara själva.

    Tack på förhand
    Patric

  2. #2

    Standard

    Airbrush blir klart snyggast. Två tunna lager grund. Sedan matta färger. Kan ju bli några lager där. Det skulle i alla fall jag valt. Men det finns nog andra sätt att göra det på. Lycka till med en fin maskin.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Efter att du klätt hela kärran med glasfiber så finns det 2 sätt att gå till väga. 1. måla direkt. 2. för en finare finish spackla.

    Ska du spackal så gör såhär. Våtslipa först hela kärran matt med 800 våtslippapper,
    tvätta hela kärran noga med t-sprit, metanol eller allra helst siliconavfettning (prepsol) ta sedan hagmans sprutspackel och lägg på 2-3 lager för att sedan slipa bort (800 våtslip) nästan allt spackel så det bara hamnar bara där det behövs.

    Tvätta kärran noga igen.

    Sen är det som sagt dags gråndmåla hela kärran med en grundfärg. (vanligt grundfärg på sprayburk)
    Och eftersom 109'an ofta redan är grå i grunden någon stans på planet så välj en grundfärg som har rätt grånyans från början så har du redan där "tjänat" ett lager färg.

    Lägg på ett tunt ellet 2 tunna lager. Detta ser su själv när du håller på huvudsaken är att grundfärgen inte skall skina igenom, det brukar räcka med ett lager.

    Eftersom de flässta grundfärger är matta så behövs det oftast inte slipas något men det blir iaf inte sämmre om man slipar ner färgen lite lätt. 800 våtslip eller grå 3m scout bright pad blir lagom här.

    Slipar du så tvätta igen.

    Måla sedan kärran med de färger du skall ha, ska du har skarpa kanter kan du måla med sprayburkar och maskera alla fällt. Ska du ha tonade färger så är det airbrush som gäller. I så fall rekomenderar jag faskolor färger. Ordingen på olika färger är mörk först sisst ljus.
    Många 109'or är gula och gul färg är en dålig färg att måla med då det är lite pigment i färgen. måla då först ett lager vitt innan du lägger gult åvanpå så går det åt totalt sett mindre färg = lättare.

    Efter detta är kärran klar, är det en elkärra så behöver du inte göra något mer. Är det en metanolkärra däremot så bör du lägga på ett lager matt klarlack.
    Använder du faskolor och det är en elkärra så behövs som sagt ingen matt klarlack men det kan vara bra då färgen blir mer tålig mot revor och grejer. Matt klarlack finns på spraybukr hos lite olika tillverkare.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    Tack för hjälpen! Det kommer att hjälpa enormt

Liknande ämnen

  1. Måla EPP / EPO och dylikt?
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 22:16
  2. Att måla på depron
    Av FlygareFröjd i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 11:05
  3. Vad ska jag måla med för Färg?
    Av Anton i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 18:42
  4. Måla om
    Av Dalmasen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •