Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Irvine 53 äter stift???

  1. #1

    Red face Irvine 53 äter stift???

    Hej
    Undrar om någon kan svara på varför min Irvine 53 helt plötsligt börjat äta glödstift. 2 st Enya 3 på väldigt kort tid. Satte i ett nytt (tredje) och startar och går perfekt men stannar sedan enligt mej helt omotiverat efter kanske 5 minuter i luften. Motorn har fungerat alldeles utmärkt med dessa stift tidigare. Kan det vara att det är varmt ute så motorn blir för varm eller kanske bränslet som jag börjat köra på som jag köpt på klubben. Samma blandning som tidigare. Kanske ska man köra motern lite rikare så den inte varvar ut när det är varmt ute eller.....
    Tacksam för lite tips. (Det börjar bli dyrt att byta stift för varje tur)
    Mvh Robban

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kolla på stiftet och se hur det ser ut. Är tråden helt av med en liten klump på den stump som är kvar? I så fall tyder detta på att tråden smält av = för varmt = vrid ut nålen mer.

    Är tråden i stiftet alldeles matt så är detta också en antydan på att den går för varmt.

    Ser tråden däremot ut som "ny" så kan det vara så att dina lager är slut och släpper partiklar som pajar stiftena.

    Men för att få lagom med soppa så är ett tips att varva motorn på fullgas, vrid in nålen tills röken börjar försvinna och motorn inte vill varvar mer. Vrid sedan ut nålen ett par hack tills du ser den börjar ryka mer samt tappat några hundra varv. Då brukar den få lagomt mycket
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Tackar för det
    Stiften ser ut som nya så det kanske är ett lager då (men verkar skumt). Jag ska kolla nästa trasiga stift ordentligt, hur tråden ser ut. Man kan inte känna något fel på lagren, den går väldigt fint att dra runt utan någon antydning till skrovel eller glapp.
    Mvh Robban

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    23
    Klubb
    Karlskoga modellflygklubb

    Standard

    Kan trösta dig med att det inte behöver vara lagren, det kan lika gärna vara nån slags skit av ospecificerat slag som knäcker pluggarna.

    Jag sabbade tre stift i min combatmotor förra lördagen.
    Först trodde jag det var värmen men efter tredje pluggen plockade vi isär den men hittade inget som motiverade stifthaverierna.
    Efter ihopmonteringen gick motorn utan att bränna stift.
    Jag hade gått i backen innan just innan stiften började rasa och troligen fått in skräp genom insuget.

    Öppna, inspektera och skölj rent om du är osäker på motorn.

  5. #5

    Standard

    Ska omedelbart plocka isär innan nästa flygning.
    Tack för tippset.
    Mvh Robban

Liknande ämnen

  1. Äter stift
    Av rnermfors i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 19:32
  2. Stift
    Av trapperwolf i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 11:50
  3. Irvine 53?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 12:01
  4. irvine 61
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:17
  5. Irvine 120
    Av Frank i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •