Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: storlek på roderytor

  1. #1

    Standard storlek på roderytor

    Hej!

    Jag har tänkt att bygga ihop en modell enligt denna länk och bild. http://www.myhobbystore.com/Search/syncat/




    Jag har byggt en likadan för ganska länge sedan men av den återstår bara en vinge i dåligt skick. Modellen var dock rolig och i en storlek som passar mitt gårdsfygfält.

    Det jag undrar över nu är utförandet av skevrodren. På ritningen är rodren nästan lika långa som vingen men ganska smala. De styrs av ett servo i mitten. Min fundering är om det skulle vara en fördel att göra lite kortare men bredare skevroder plus ett miniservo i varje vinge. Modellen flög i och för sig bra och hade en helt tillräcklig rollhastighet för mina behov.

    Har sett på en del nyare modeller att roderytorna är väldigt stora. FInns det för och nackdelar med större roderytor och mindre utslag respektive mindre ytor och större utslag? Eftersom jag bygger efter ritning finns det ju alltid utrymme för lite ändringar. OBS är inte ute efter någon 3D prestanda utan vanliga areobatiska övningar efter förmåga. Och förmågan är väl så där

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-10-01 klockan 19:00.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!'
    En bredd på ca 30mm räcker gott om skevrodren löper längs hela vingen (eller slutar ca 150mm från vingspetsen).
    Tänk på att skevrodren aldrig ska gå ända ut till vingspetsen då flutter lätt uppstår pga att skevrodret lätt vrids (torderas).

    Att många moderna kärror har stora skevroder beror på att de är gjorda för 3D flygning.

  3. #3

    Standard

    Tror att bredden är max 20 mm men det är ju en ganska liten kärra, 1282 m.m. i spännvidd. Rodret går enligt ritningen ganska långt ut mot vingspetsen. Är nog inte mer än 20 - 30 mm mellan roder och vingspets.

    /Mats

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jaha...den är så liten! Då duger 2cm bred gott.

  5. #5

    Standard

    Hej
    En annan sak som är viktig vid tillverkning av skevrodren är vingens tjocklek och bredd. Dessto grövre profil och större korda dessto mer skevroder och utslag behövs det för att planet skall vara någorlunda pigg på att rolla.

  6. #6

    Standard

    Tack för intressanta synpunkter!

    Vingprofilen är relativt tunn så jag tror jag håller mig till vad ritningen anger. Den flög ju bra som det var. Däremot tror jag att det bir servon i varedera vinge istället för ett i mitten. Får för mig att det blir mer precisa utslag då.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-10-02 klockan 19:24.

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Tack för intressanta synpunkter!

    Vingprofilen är relativt tunn så jag tror jag håller mig till vad ritningen anger. Den flög ju bra som det var. Däremot tror jag att det bir servon i varedera vinge istället för ett i mitten. Får för mig att det blir mer precisa utslag då.

    /Mats
    Hur precisa utslag man får beror främst bara på 2 saker. Servots presition samt glapp/tröghet i linkagen.

    För att utnytja ett servos kapacitet max så skall max mekaniska utslag ge den maximala rollhastigheten man vill uppnå. Undvik alltså i största möjlighet att minska ner utslagen elektroniskt i sändaren.

    Sen skall servo linkaget vara glappfritt men ändå inte gå trögt.

    Att ha 2 servon i vingen är rent presitions mässigt dåligt. 2st servo långt ut/på mitten av vingen = mer tyngd i vingen = mer roterande massa vid roll = mer moment och långsammare "stopp" på rollen.

    Men med servon i vingen kan man ofta ha enklare linkage med mindre glapp och tröghet. Så det är en avvägning om vad som är "bäst"

    Men jag vet att den great planes cap jag hade för ett par år sedan hade ett ett skevservo. Just med tanke på att minska vikten ute i vingen för snabbare start/stop på roll.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8

    Standard

    Tack för ytterligare synpunkter att väga in. På en så liten modell har det nog extra viktigt med tyngden i vingarna. Har inte införskaffat byggmatrial än så det finns ju tid att ändra sig fram och tillbaka. Sedan har jag ju en vinge som nog skulle gå att reparera. Fast det är ju kul att bygga vingar.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-10-03 klockan 06:44.

Liknande ämnen

  1. Gå upp i storlek
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 19:57
  2. Vad är 25 och 40 storlek
    Av Rulle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 10:18
  3. Motor storlek
    Av js_ i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 20:12
  4. Storlek pilotfigur
    Av Ompa i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 21:20
  5. Tryckbehållarens storlek
    Av Wulfman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •