Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: renovering+el konvertering av en gammal seglare

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard renovering+el konvertering av en gammal seglare

    Tjenare
    Nu när jag helt plötsligt fick en borstlös motor över bestämde jag mig för att en gång för alla fixa upp en gammal seglare.

    Jag har flygit men den innan doch med vingar som hade 30 år gammal balsa i sig. De höll inte länge... ... men å andra sidan det är inte mycket som håller mot ett föråd

    Eftersom jag inte har någon vinsch eller gummirep så ska jag sätta en el motor i den.

    Funderade ett tag på om jag skulle göra nya balsa vingar men fy vad mycket jobb det skulle innebära, då slog mig tanken på att frigolit vingar täckta med glasfiber tar ju inte så super lång tid att göra.

    Men nu behöver jag hjälp med vilken glasfiber matta jag behöver och hur många lager jag ska ha?

    Sedan vet jag inte vilken profil som är bäst till termikflygning. Antar att en 30år gammal profil inte är den bästa. Den är 3,5m i spännvidd så jag kommer göra vingen i 4 delar.

    behöver även mylar och kolfiber rovning (tror det heter så).

    hittade denna affären i en tråd på smf www.addfibre.se de verkar ju ha det mesta men jag hittar inget mylar eller kolfiberroving finns detnågon affär som har allt detta.

    Vilket material ska jag ha till vaccumpåsen?

    Vilket är det lägsta vaccum som jag kan använda. Jag har en vaccumpump typen akvariepump så den kan inte dra så mycket tror jag läste någonstans att det bara var 7hg. Jag får väll göra en till så kanske jag får ner det till 10hg eller funkar det inte så.

    riktig gutepoxi har jag.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Det här är kanske ett alternativ:http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...=1&msgid=15127??

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    humm ja det vore ju om man tog vingarna eller om kropen går att laga vi får se. det vore ju bra skönt om jag slapp bygga något.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja det blev de vingarn och de funkad mycket bra, men att använda trä stavar var en sämre ide.
    Slutade med en kropp som satt 30cm ner i marken. Men det var så mycket lera att den var hel det var bara servobryggan och några spant som lossnade.

    Kolfiber rör uthemtade ifråm posten idag 10x6mm.

    Men batteriet åkte ju ibaken så det bara sängte om det och det blev lite skador i skyddsplasten och lite djupare.

    Vågar jag sätta in den i laddaren??

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Nej! Kasta dom i en miljöstation. Dax att köpa nya.

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    men det var ju ett nytt bara använt 3 gånger. Fan också aja vad ska man göra bara köpa nytt då
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7

    Standard

    Köp absolut ett nytt batteri, det där såg mosat ut och inget du ska mixtra med.

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja så här såg den ut innan kraschen nu är den lite mer lerig bara



    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Vad hände egentligen?
    Berätta!
    Bilder o film!

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nja efter typ två varv runt fältet med max halv gas så gick furu staven (vingbalken) av och med de följde att en ving inte ville vara med.
    Eftersom vingarna sitter ihop med ett buntband så satt nu den andra vingen inte fast längre och när planet gick in i någon typ av spinn så lossnade även den.
    Ja, nu var det bara att titta på när kroppen gick som ett spjut rakt ner i en lerig åker.

    Jag är mest glad över att den inte träffade farsans eller styvfarsans brors bil. 2006 c70 cab och en 2009 audi A6 avant inte billig, ok det var typ 80m ifrån men ändå.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tyvärr så glömde vi att filma men en bild finns iaf.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det verkligen OK att ha en vingbalk av furu till ett så stort plan?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nej det var det verkligen inte. Det var en nödlösning för att jag ville upp i luften fort (dum ide).

    Men det visade sig att även ett kolfiberrör på 10x6mm inte håller, ok jag pressade kanske lite långt i dykningen.

    Skulle nog haft segelkärran i luften nu det är bara det att den ena vingen går inte att hitta i åkern. Vi trodde att den skulle synas ifrån luften men inte då
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jo just det, batteri nr2 är nu förstört. Tur att det bara var kina ackar.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Bensin konvertering.
    Av Krålle i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 14:47
  2. Konvertering EDF till Propp :-)
    Av Bakerman i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 22:18
  3. Pusher konvertering...
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:49
  4. konvertering...?
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:09
  5. gammal seglare
    Av chulie i forum Segel och Hang
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •