Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Enya 3 i 4T motor?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Rätt val.Kör oxå c5 2.2 hdi,bästa dieselmotorerna kommer från Psa gruppen,det är bara så...

    Jo nog vet jag att du kör en C5 långmilare allt. Vi ses ju på fler forum du och jag

    /Mats

  2. #22

    Standard

    Då har jag testat Enya 3 i min ASP 61 FS. Det gick väl så där. Det först jag kunde kostatera var att motorn var mycket svårstartad med detta stift. När den sedan väl startade gick den för det mesta baklänges. Till slut startade den och gick åt rätt håll men stannade när jag trog på gasen. Ställde upp skruvarna lite och kom till slut upp i luften och första flygningen gick bra.

    Ner och tanka och nya startförsök. Till slut startade den men stannade direkt när jag gasade lite. Justerade upp huvundnålen en aning och upp i luften ett varv sedan en brant stigning och för första gången sedan ny stannade motorn i luften. Som tur var låg jag perfekt till för en dead stick- landning så det gick bra.

    Nu finns ju alltid möjligheten att det är någonting annat som strular men det är i varje fall inget som jag kan se. Motorn gick hur bra som helst på både ASP eget stift och OS stiftet som satt i innan. Dessutom var den mycket lättare att starta. Nu använder jag bara fegpinne när jag startar, för den som har elstarter antar jag att det fungerar bättre.

    Min teori är att det kortare glödstiftet inte riktigt kommer in förbräningsrummet som det ska. Det är mycket möjligt att motorn skulle kunna få till med detta stift med ytterligare justeringar på nålarna. Jag kommer dock att köpa ett OS stift och testa utan att vidta några andra åtgärder. Skulle motorn fungera som den ska igen så får det nog vara med Enya-stift för min del.

    /Mats

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
    Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!

  4. #24

    Standard enya 3

    Hej.
    Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
    det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
    os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
    Kör med 10 procent nitro.

    MVH/Ingemar

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av palmqvist Visa inlägg
    Hej.
    Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
    det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
    os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
    Kör med 10 procent nitro.

    MVH/Ingemar
    det är det samma här .. enya 3 funkar klockrent för mig tillåmed min gammla os 90fs trivs med detta stift .. tror mig även veta att packo (diesel) kör de flesta av sina 4 taktare på dessa stift !! för övrigt så kör jag mina på 5/15 soppa med klotz olja
    så nålar man bara in motorn ordentligt så har man ett toppen stift som dessutom överlever minst 4-5 st os F då enyas stift är ren iridium tråd även detta enligt en viss känd motor expert här på forumet !

    märk att enya 3 är enyas egna 4 takts stift ! det är alltså avsett för just fyrtakt och i synnerhet enyas 4 taktare

    däremot så är det ett kanon stift till de lite större 2 taktarna ,,
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 260
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
    Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!
    Läs mitt förra inlägg i den här tråden...
    Våga vägra Powerbox!

  7. #27

    Standard

    Det verkar vara olka erfarenheter av Enya 3 stift. Det är mycket möjligt att jag skulle kunna få min motor att fungera med det också om jag gav mig till tåls. Det jag tycker verkar konstigt är dock att det speciella utsticket på OS och ASP stift inte skulle fylla någon funktion. Glödtråden kommer ju faktiskt en bra bit längre in förbräningsrummet.

    Jag får nog försöka lite till men det är så trist att hålla på då motorn är så svårstartad. Ni som får det att fungera, använder ni starter eller flippar ni för hand? Med OS stiftet var motorn alltid lättstartad.

    /Mats

  8. #28
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Enya3 är skit,OS F är bäst.Så är det!
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Liknande ämnen

  1. Enya 120R-4C
    Av Supersonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 05:07
  2. Enya 80-4C
    Av lowlooping i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 10:29
  3. Enya 40.
    Av chrisvås i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 18:05
  4. ett nytt enya set !
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 13:45
  5. enya+avgaspipa??
    Av Daniel L i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •