Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Futaba FF7-FASST

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Futaba FF7-FASST

    Tänkte äntligen göra slag i saken och gå över till 2,4GHz.
    Flyger mest 90–100-size flygplan och vill ha ett pålitligt system, behöver ej rökpumpar och annat bling bling.

    Jag tycker att Futaba FF7-FASST 7ch 2.4Ghz kunde vara en prisvärd radio. För och nackdelar?
    En nackdel med 7 kanaler i mottagaren är att jag måste använda Y-kabel till ackvarnaren (2 skev, 2 höjd, sidroder, trottel och mottagarbatteri fyller alla 7 ingångar så jag får sätta ackvarnaren med Y-kabel till någon kanal. Nu kör jag med Hitec HFD-08RO i mina plan, 7-kanals mottagare med 8 ingångar.

    Har ju läst om spänningsfall som leder till långsamma omstarter av mottagare då det gäller Spektrum, men jag har också läst om Futaba-mottagare som tiltat av värme. Är litet villrådig nu, vad ska jag välja?

    Var får man TX/RX combo billigast? Jag bor i Finland. Jag har hittat combon för £199 på Al's hobbies. Det blir 232€ utan frakt.

  2. #2

    Standard

    Personligen skulle jag välja en Spektrum DX7 istället för Futaban, allt är billigare till den, tex mottagare för halva pengen mot futaba. De har även ett bättre program kring sin mottagare med inbyggda power box mm. Jag har själv futaba men skulle jag stå inför samma val så är JR9 eller Spektrum DX7 ett självklart val mest beroende på priserna på mottagare.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

  4. #4
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Kvalitetskänslan är högre i DX7:an FF7:an är riktigt plastig. men de funkar ju lika bra iaf
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG Visa inlägg
    Kvalitetskänslan är högre i DX7:an FF7:an är riktigt plastig. men de funkar ju lika bra iaf
    Dom flesta på vårt fält kör med FF7 och ja den är lite plastig samt att det silvriga som ska föreställa krom lossar efter ett tag.
    Men alla är ganska nöjda med den radion

    DX7:an har vi två på fältet och den ena tappar bindningen av någon orsak ibland.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Fick min Futaba FF7 FASST idag.

    Jag mätte upp räckvidden vid marknivå med mottagaren monterad i min Frenzy. Med GPS och en kompis som höll upp planet från marken körde jag iväg på en grusväg på Söderfjärden. Söderfjärden är en meteoritkrater som uppkom för 520 miljoner år sedan, numera har man pumpat ut vattnet ur kratern och det är bördig odlingsmark.

    1 km var inga problem, körde 500 meter till och det gick inte. Gränsen för Futaba tycks gå vid dryga 1300 meter, då var det svårt att se kompisen som stod vid vägen - mitt 100-size plan såg jag inte alls. Räckvidden vid marknivå är alltså så lång att man omöjligt kan se hur planet ligger i luften.

    Jag flög inte idag, men jag programmerade in en rolig mix (på brytare) som jag hoppas ska kunna hjälpa mig att få upp nosen på Frenzyn då man vill flatspinna (t.ex. vid en "blender"). Elevator to Flaps - vilket innebär att då man ger höjdroder sänks skevrodern och när man ger nerroder höjs skevrodren. Få se om denna mix kan få Frenzyns spinnar flatare.

    Räckvidden vid marknivå:


    Hela Söderfjärden är 5–6 km i diameter.

  7. #7

    Standard

    okej en dum fråga, men hur i hela pumpade man ur vattnet? är ju inte "lite" som ska bort om dia är 6km å låt gissa minst 50m djup??
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    V. Fjärden dräneras i Nordeuropas största torrläggningsprojekt
    Under början av 1900-talet blev Söderfjärden föremål för ett gigantiskt torrläggningsprojekt, Nordeuropas största. Trots upprivande meningsskiljaktigheter mellan intressenter i Solf och Sundom byar drevs torrläggningen igenom. Utloppskanalen "Riddardiket" fördjupades och kilometertals med diken grävdes med möda för hand, spadtag för spadtag i en fastklibbande lera. En speciallag "Lex Söderfjärden" stiftades i riksdagen för att trygga torrläggningen. År 1927 var torrläggningen klar och byarna kring Söderfjärden fick stora tilläggsarealer. Plogen sattes i jungfrulig mark. Ytterligare lador byggdes. Söderfjärden blev ladornas rike, som mest fanns ungefär 3000 lador på 1940-talet. Idag finns endast ett fåtal lador kvar.

    VI. Pumpning bland konst
    I över 70 år har pumpar hållit Söderfjärden torrlagd. Ett äldre pumphus är idag museum över torrläggningen. Ett nyare pumphus från 1960-talet är också samtidigt ett konstmuseum som speglar Söderfjärdens utveckling. Eivor Holms tre monumentala väggmålningar skulle ha en given plats även i en nationell konstsamling. Paula Blåfields takmålning med meteoritmotiv och ytterligare väggmålningar av Nils Nygren, Tapani Tammenpää, Kaj Smeds och Lars Nedergård kompletterar den unika konstsamlingen. I pumphusen finns en omfattande information om Söderfjärdens historia och nutid.

    Läs mera om denna unika och vackra krater här: http://sundom.web.mios.fi/document.asp?id=19767

  9. #9

    Standard

    tack, gösses men de tog ett tag att tömma
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Sommaren 2005 och 2006 flög vi på ett gräsfält på Södefjärden (bonden som ägde fältet gav oss lov att klippa upp en "landningsremsa"). De tre senaste somrarna har modellerna vuxit och vi har fått flyga på Vasa flygfälts gamla bana (1000m x 60m asfalt). Tyvärr kommer det att byggas större parkering och några byggnader där så småningom, men då hoppas vi kunna arrendera mark på gräsfältet på Söderfjärden (150x15m i två korslagda banor) som vi kan klippa upp. Tyvärr är vi bara 3 aktiva flygare här i trakten som behöver så stort område, men jag håller en kurs för åk 8 på högstadiet där jag jobbar så vi hoppas på fler aktiva flygare så småningom.

  11. #11

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Historiens vingslag

    Man undgår inte att häpna inför Söderfjärdens meteoritkraters historia och utveckling. Ganska länge sedan - men ändå relativt "nyligen" - den gropen kom till med tanke på att vår planet anses vara ca 4 540 miljoner år.

    M v h
    Stig Håkansson
    Senast redigerat av Stig H. den 2009-07-29 klockan 22:23.

Liknande ämnen

  1. Futaba telemitribox+mottagare FASST sändare.
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 23:44
  2. Futaba FASST störning någon?
    Av danielwidman79 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:15
  3. Futaba 7c 2.4g fasst
    Av js_ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 20:04
  4. Futaba FASST för JR-sändare
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •