Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fråga ang. Futaba FF10 2,4 Ghz

  1. #1
    Driver73s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    4
    Jobb
    Mejeriarbetare
    Klubb
    Mfk Vingarna Umeå

    Standard Fråga ang. Futaba FF10 2,4 Ghz

    Nu har blivit dags att köpa en ny sändare och det lutar mot en Futaba FF10 2,4 Ghz men det sägs att mottagaren som medföljer i köpet, en R6014FS inte funkar så bra ihop med hitec-servon. Stämmer detta eller har Futaba fixat till denna "barnsjukdom"?. Mailade Futaba denna fråga men inget svar än så länge så jag vänder mig till er i stället.

    Mvh Andreas

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu har jag inte testat med den medföljande mottagren men jag kör hitec servon både i en f3a kärra och i en 50 heli med futabas 8 kanaliga mottagare, den mottagaren borde väll fungera på samma sätt bara det är mindre kanaler?
    man väljer ju mer eller mindre än 7 kanals 2,4 så 8 kanal och 10 kanal borde ju fungera på samma sätt.

    Kan dock montera i den mottagaren å prova i morgon. Har du hört vad det är som inte ska fungera så bra? typ rykningar?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Signalen mottagaren sänder ut är under 3 volt o då förstår ej icke Futaba servon vad mottagaren sänder ut.

    Detta har ej ändrats vad jag vet men kör denna mottagare med JR 8711 o Hitec 5245 i en 50 cc utan problem. Enda gångerna något har hänt är när man lindat in 2.4ghz mottagarna i foam eller dylikt, dessa mottagare måste ha tillgång till luft runt omkring sig då de blir väldigt varma annars o då droppar signalvolten ännu mer o servona får spelet.

    Jag har aldrig märkt något oavsett märke på servona men kan inte garantera att det fungerar för det. Detta står till o med i bruksanvisningen.

    Radion fungerar ypperligt annars o har allt man behöver.

  4. #4
    Driver73s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    4
    Jobb
    Mejeriarbetare
    Klubb
    Mfk Vingarna Umeå

    Standard

    Jag läste ett inlägg på Flying gigants om jag minns rätt för något år sedan om att R6014FS-mottagaren och hitec-servon, främst på elflyg inte var någon bra kombination, men minns tyvärr inte några mer detaljer om vad för störningar som uppstod. Har dock kollat runt lite och ingen verkar känna till detta problem så jag tror he bli till o handla :-).

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Läste också någonstans att 6014 mottagaren skulle vara kritisk tillsammans med Hitec servon och långa kablar. Jag har dock en 6014 mottagare i en Funtana 90 där servona har långa förlängningskablar och detta funkar helt utan anmärkning. De servon som används är Hitecs coreless digitala servon (Hs 5945).
    Om det varit någon batch av felaktiga mottagare eller om det finns fakta bakom "ryktet" vet jag inte men i mitt fall funkar det hur bra som helst.

    Stig

  6. #6

    Standard

    Det är inget rykte utan fakta då Futaba själva skriver anledningen i sina manualer. Hitec servon och fler med dem är byggda för att ta emot 3 volt i signalkablen. Futabas nya 14 kanalare sänder ut denna signal i 2.7 volt, o det klarar Futaba servon av. Om man kör många kraftiga servon i mottagaren o flaxar rejält med tex 3D flyg så blir mottagaren rejält varm, o det är då problemen uppdagas förmodligen pga att signalvolten sviktar när mottagaren blir överhettad. Så placera mottagaren väl ventilerad utan foam runt sig.

  7. #7

    Standard

    Har stött på detta problem med en 6014 mottagare i min DHC-2 Beaver, denna tråd.

    Var då ett Hitec 5645MG servo som om jag kommer ihåg rätt fungerade som det skulle på kanal 1-7 men inte på kanal 8-12.

    Har även för mig att jag läst att Futaba ska ha släppt en ny version av mottagaren som ska ha högre signalspänning för att undvika detta problem, hittar dock inte var så ta det med en nypa salt.
    Powered by Joy and a LiPo pack

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Futaba T8FG eller Futaba T8FG SUPER, vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 15:37
  3. En fråga!
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 00:17
  4. Futaba 10C 2,4ghz fråga?
    Av Anton i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 15:56
  5. tp fråga
    Av elcamel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •