Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nya FPV-kärran

  1. #1
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard Nya FPV-kärran

    Är i stort sett klar med min nya FPV-maskin.. Det blev en EasyStar, för att vara lite originell

    Några moddar jag gjort på maskinen är: Skevroder, större sidroder, landningsställ och diverse kolfiberförstärkningar. Har även limmat in magneter i vingarna för att hålla ihop dom och i poden för att säkra den lite extra.. Stället satte jag på bara för att jag inte gillar att handstarta utan jag vill starta på "riktigt" sätt.. Har gyro på höjd och skev men kör ännu med ganska låg gain så dom inte påverkar så mycket under tiden som jag trimmar in maskinen.. Sen hade jag problem med att videosändaren störde pan/tiltservona så jag höjde upp den ca 15cm och det fungerar riktigt bra och sen ser det lite fräckt ut också Ett gammalt rotorblad i trä fick bli sändarpylon.. Lite utsatt vid ett eventuellt haveri men jag kan ta det för att slippa störningarna.. Poden är en ganska "klassisk" design där jag lånat lite idéer från RV och Mr.Pibb (tror jag det var).. Har lite problem med att tilten hackar lite då servot har lite taskig upplösning, funderar på att skaffa ett ordentligt digitalt servo och testa med, annars får jag kolla på en annan design på tilten, pan fungerar dock ok tycker jag..

    Premiärflög maskinen i fredags och det var helt odramatiskt, det blåste en del och den ville gärna vrida upp sig mot vinden och det var lite sådär. Sen behöver jag nog fixa till lite differentiering på skeven då full skev blev mer luftbroms än skev.. I övrigt flög den som förväntat.. Den flöt ut nåt kopiöst i landningarna och jag fick i princip tvinga ner den på marken

    Har gjort lite förändringar som jag skall testa så fort vädret tillåter, sen skall det bli flyga av.. Känns najs att äntligen få upp maskinen i luften med tanke på att den legat hemma med alla tillbehör i flera månader..

    Jaja, tänkte bara dela med mig lite här.. Tanten och dottern är föga imponerade så där har jag inget att hämta

    Bifogar några bilder på skapelsen också, video kommer så fort jag fått fixat till den..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar01.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	6668   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar02.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	6669   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar03.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	90,0 KB 
Id:	6670   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar04.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	24,2 KB 
Id:	6671   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar05.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	28,5 KB 
Id:	6672  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar06.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	6673   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EzStar07.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	6674  
    Senast redigerat av peter_larsen den 2009-07-20 klockan 01:33.

  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Trevlig kärra.
    Har själv införskaffat en EasyStar som jag tänkte smälla ihop.
    Funderar lite på valet av fartreglage, tycker mig se att du har ett Turnigy. Funkar de att driva 6 st servon?
    I min EasyGlider sitter ett Jeti Spin som orkar med 7 st(vill jag minnas)
    Tyvärr är de ju liiite för dyra.

    /Lasse
    //Lasse

  3. #3
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Trevlig kärra.
    Har själv införskaffat en EasyStar som jag tänkte smälla ihop.
    Funderar lite på valet av fartreglage, tycker mig se att du har ett Turnigy. Funkar de att driva 6 st servon?
    I min EasyGlider sitter ett Jeti Spin som orkar med 7 st(vill jag minnas)
    Tyvärr är de ju liiite för dyra.

    /Lasse
    Jupp, det är ett Turnigy 25A reglage med en BEC som skall klara 2A konternuerligt.. Jag kollar aldrig på hur många servo som skall drivas utan hur mycket ström det som skall drivas drar, sen dimensionerar jag därefter.. Jag var inne på att sätta i en separat BEC just för att jag inte riktigt litar på den inbyggda men jag tänkte till lite och valde att hoppa över det. I mina helikoptrar har jag ALLTID en separat BEC/regulator just för att där drar servona rejält med ström med tanke på de belastningar som blir men i en EZ* är belastningen på servona relativt låg och reglaget får rejält med kylning där det sitter så jag tror det kommer fungera helt ok att köra med den inbyggda BECn.. Har 7 starter á ca 10 minuter på kärran än så länge och det har inte visat några tendenser till att inte fungera.. Jag skall mäta upp strömförbrukningen på rc-utrustningen vid tillfälle och se hur det ligger till men jag måste skära upp kroppen för att komma åt mottagaren för att kunna koppla in min "Servo current monitor"

    Jag ser ingen anledning att köpa svindyra reglage när ett billigt Turnigy
    gör jobbet lika bra i en EZ*.. Jag kör nästan uteslutande "billiga" reglage och det har, hittils, fungerat utmärkt..

  4. #4

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Helt rätt, funkar det med Turnigy reglaget så testar ja ett med.
    Tänkte också modda med skevroder på min.
    Har någon tips på val av motor för att få bra drag i den.

    /Lasse
    //Lasse

  5. #5
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Helt rätt, funkar det med Turnigy reglaget så testar ja ett med.
    Tänkte också modda med skevroder på min.
    Har någon tips på val av motor för att få bra drag i den.

    /Lasse
    Jag kör med en http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2046 i min med en 6x3E prop och statiskt vid full trottel drar den ca 12A och draget den kombon ger räcker i mitt tycke till med råge.. Vet inte dragkraften i gram men det räcker med knappt halv trottel vid handstart för att maskinen skall glida iväg utan problem och jag kan cruisa runt med ca 15-25% trottel (beroende på vind) utan att tappa höjd.. Man kan dra på en större prop och få betydligt mer drag ur den motorn men jag satsar hellre på flygtid.. Efter de initiala testflygningarna och efterföljande laddning har jag snabbt räknat ut att jag kan få 30+ minuter i luften på en 1800mAh packe om jag flyger snällt och det inte blåser för mycket..

    Sen finns det ju en uppsjö med motorer som passar på maskinen men jag valde ovanstående efter tips på RcGroups och den har visat sig fungera bra.. Jag skall labba med lite olika proppar för att hitta den som är mest effektiv på den motorn för att maximera flygtiden..

    Sitter bara och väntar på att det skall sluta blåsa och regna så jag kan få lite flygtid på kärran också

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag kör med en:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5203
    Den passar perfekt. Har en 6x4 skjutande propp monterad. Rhino 2200mAh accar flyger jag med.

    Jag kör åxå med ett turnigy Plush 25A, och det har då funkat fin änsålänge.
    Borde inte vara några problem med så små servon och man spakar ju inte alla samtidigt med fulla utslag.

    //Matte

  7. #7
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Jag kör med en:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5203
    Den passar perfekt. Har en 6x4 skjutande propp monterad. Rhino 2200mAh accar flyger jag med.

    Jag kör åxå med ett turnigy Plush 25A, och det har då funkat fin änsålänge.
    Borde inte vara några problem med så små servon och man spakar ju inte alla samtidigt med fulla utslag.

    //Matte
    Det stod mellan den och den jag kör med nu men jag valde den jag har nu för att den, enligt specen, har ett lite lägre kV och den väger ca 35g mindre..

    Hur varm blir motorn efter en repa på fullgas? Har läst att den blir rätt varm efter ett tag om man pressar den lite..

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det har jag aldrig tänkt på, men en inrunner blir ju varmare. Har då inte haft några bekymmer med den.


    //Matte

  9. #9
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    En liten video på premiärturen FPV-Style.. Sjunde starten totalt med maskinen, dom tre första var utan FPV-utrustningen i planet, dom tre därefter det var med kamerapoden monterad och den sjunde var som sagt premiären med brillorna på

    Har lite "vibrationer" på kameran i vissa lägen som jag skall försöka jobba bort på den slutgiltiga versionen av poden.. Man ser det speciellt tydligt vid starten och när jag stiger med full trottel..

    Har gjort några små förändringar sen premiärturen men inte kunnat testa maskinen ännu då det varit skitväder med massor av blåst plus att sista veckan har jag varit nästan 30 mil i från den till råga på allt

    Videon är i stort oredigerad och utan ljud så det är ingen actionrulle direkt

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=rwb4JJJ1W98"]YouTube - EZStar first FPV[/ame]

  10. #10
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Ytterligare en liten video, denna är från gårdagens flygning som är den andra riktiga FPV-flygningen med maskinen..

    Har ett irriterande fenomen där jag får störningar i bilden vid vissa varvtal på motorn och jag fattar inte vad detta beror på eller hur jag skall bli av med det.. Man ser det tydligt när jag ger full gas och när motorn varvar ner efter det att jag dragit ner trotteln helt. Om nån har några idéer om vad detta beror på tas dom tacksamt emot..

    Har numera ljud från planet men det låter för jävligt så jag måste hitta en bättre placering på micken där den inte plockar upp allt servoknatter mm.. Kan nog bli svårt dock, då maskinen är rätt högljudd när man rör servona..

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=D-LeGge8m2A"]YouTube - FPV EasyStar 20090729[/ame]

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Underbar känsla att spaka med glasögonen på.
    Tycker även att bilden ser helt ok ut.
    Tänkte försöka få ihop min EZ snart också, men kan inte riktigt bestämma setup.
    Flög även jag en sväng med Glidern i går, var ju kanon väder på kvällen.
    Testar så smått att ta lite höjd och drog av gasen runt 550m, sedan kan man segla runt läänge.

    Råkade däremot ut för något skumt, tror att det kan ha haft samband med att jag dök rätt många meter innan jag planade ut och hade lite högre fart.
    Kärran började "guppa" och jag hade ett rent he...te att häva det.
    Pulsen höjdes en aning och jag funderade på om man kanske skulle plocka av sig glasögonen.

    Nu är det bara att börja flyga och lägga ut film till oss andra.

    /Lasse
    //Lasse

  12. #12

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Jag kör med en:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5203
    Den passar perfekt. Har en 6x4 skjutande propp monterad. Rhino 2200mAh accar flyger jag med.

    Jag kör åxå med ett turnigy Plush 25A, och det har då funkat fin änsålänge.
    Borde inte vara några problem med så små servon och man spakar ju inte alla samtidigt med fulla utslag.

    //Matte
    Pling sa det i burken och så fanns den åter i lager.
    Slog till direkt så nu är det bara att invänta paket från långtbort i stan.

    Något jag bör tänka på innan man limmar ihop kroppen på EZ*?
    Var bör OSD och GPS hamna för bra TP?

    /Lasse
    //Lasse

  13. #13

    Standard

    Jag kör med AXN floater jet från HC, den flyger dock som en kratta..

    dyker grymt vid gaspådrag, cg ligger mitt på kolfiberröret.. rätt tung vart den dock.. kanske för mitt 2500mah acc..

    hur flyger denna?
    ligger den rakt i luften osv?
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  14. #14
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Lite nattflygning, eller snarare sent-på-kvällen-flygning med nya maskinen..

    Det ser mycket ljusare ut i videon är det var. I filmen kan man urskilja fältet men i brillorna var det bara en grå massa så landningsljusen var nödvändiga för att komma i linje med banan..

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gxSJIherMVo"]YouTube - EasyStar FPV Night Flight[/ame]

  15. #15
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg
    Jag kör med AXN floater jet från HC, den flyger dock som en kratta..

    dyker grymt vid gaspådrag, cg ligger mitt på kolfiberröret.. rätt tung vart den dock.. kanske för mitt 2500mah acc..

    hur flyger denna?
    ligger den rakt i luften osv?
    Om det är vindstilla, eller hyggligt vindstilla så flyger min EasyStar helt rakt efter intrimmning.. Den glider hur bra som helst och jag får i princip tvinga ner den om den har flygfart. Ger jag full trottel så måste jag trycka rätt bra med dyk annars så klättrar den.. Jag har gjort så att jag trimmat in maskinen så den flyger rakt i "cruisingläget" och när jag slår av motorn. De gånger jag ger järnet är för att plocka höjd och då gör det inget att den stiger av sig själv..

    Jag tycker att det är en ypperligt lämplig maskin för FPV med tanke på hur snällt den flyger..

Liknande ämnen

  1. Den perfekta FPV-kärran
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 22:44
  2. Första kärran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 22:26
  3. Optimala gummireps kärran?
    Av Ludde i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 21:12
  4. Första 3D kärran
    Av Lakrits i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •