Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur backar man en eldriven båt ?

  1. #1

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Red face Hur backar man en eldriven båt ?

    Hejsan,
    Kom på att landkrabban i mej inte vet hur jag får den el-drivna båten jag håller på och bygger att backa. Har tänkt använda en av mina flyg-RC-utrustningar och vanlig borstmotor. Funderar kring mixning av sändarfunktionerna eller om det måste till ett speciellt fartreglage för båt ?
    M v h
    Stig

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig H. Visa inlägg
    Hejsan,
    Kom på att landkrabban i mej inte vet hur jag får den el-drivna båten jag håller på och bygger att backa. Har tänkt använda en av mina flyg-RC-utrustningar och vanlig borstmotor. Funderar kring mixning av sändarfunktionerna eller om det måste till ett speciellt fartreglage för båt ?
    M v h
    Stig
    Ja fartreglaget du använder måste vara utrustat med back för att det ska fungera.
    Lars Jonsson

  3. #3

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Smile Tack Lasse, annu en pryl att skaffa tydligen !

    Det ante mej att jag måste komplettera lite på tekniksidan. Men det verkar inte vimla av enklare sådana reglage på näthandeln. Jag har inte tänkt köra så det ryker så vattenkylning vill jag hellst avstå ifrån.
    Undrar om neutralläget med ett fram/back-reglage hamnar med min flygsändares spak rakt upp på vanliga trottelkanalen 3.....?
    M v h
    Stig

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    varför avstå från vattenkylning? det är ju superenkelt att fixa och fungerar superbra.

    Kylning är nästan ett måste. så antingen årdnar du detta genom luftkylning eller vattenkylning.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Tjena

    Har själv funderat över detta. Marinreglage med back har en tendens att bli kostsamma(över 1000-lappen). Kan man inte lösa detta med 2st 12V växlande fordonsrelän, förutsatt att man kör 3-cells LiPo. Drar man av trotteln innan man växlar, precis som med vanlig båtmotor så tycker jag det borde fungera. Annars riskerar man kortslutning om reläna inte växlar exakt samtidigt. Dessa styr man med en enkel brytare som manövreras med ett servo kopplat till tex landställs-kanalen. Ett par dioder borde iofs eliminera kortslutningsrisken.

    Kör man så att motorn går framåt när reläna är strömlösa, så är strömförbrukningen försumbar då back-växeln antagligen inte används speciellt mycket.
    Kylning av fartreglage löser man väl genom att linda några varv silikonslang runt denna och matar med fartvind höll jag på att säga men menar givetvis "fartvatten".

    Bifogar enkel skiss på ett kopplingschema(2 minuters) om hur jag hade tänkt mig. Kommentarer angående mina kunskaper i ritning av kopplingscheman undanbedes.
    Hoppas ni förstår vad jag menar iaf.

    Är det någon som ser ett uppenbart fel i konstruktionen, så hör av er innan jag eldar upp ett reglage.

    /JJ
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	backrelä002.jpg 
Visningar:	331 
Storlek:	13,7 KB 
Id:	5673  
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Siliconslang runt fartreglaget kommer inte att fungera. Silicon har nästan noll värmeledningsförmåga.
    Koppar eller annat metalliskt rör fungerar däremot

    Men vill du ha back så kan du alltid prova med ett bilfartreglage. Ett enklare bilreglage idag kostar inte många kronor till en borstmotor.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Funderade över kopplingschemat, fatta inte vad den tredje kabeln som gick direkt mellan ESC och Motor var, sen klicka det. De var ju en borstlös motor du hade skissat på

    Vattenkylning bör du verkligen köra med, har själv brännt åtskilliga borstade motorer trots vattenkylning. De går tungt att köra i vatten och vill man åka snabbare kan man inte alltid ta sig till enkla lösningar, höjd spänning som exempel. Dessutom är det nästan noll kylning utan vattenkylning.

    Själv bockade jag ett bromsrör från biltema många varv runt motorn, ett varningens finger, vissa bromsrör slår ut motorns magneter vilket ger dålig fart i snurran, kolla detta innan allt monteras. Men biltemas kopparrör fungerade bra.
    Fartreglaget är lite knepigare, om det går så är de bästa att dra ett rör genom fetarna men det kräver lite pill och modd.

    Väntar själv på denna, och där följer kylmanteln med så man slipper bry sig om det.

    Blir bra fart då ja fått in den i båten med 3S
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Scratchbyggd eldriven deltavinge i trä.....
    Av Flygsmurfen i forum Byggdagboken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 15:56
  2. eldriven cross med RC-motorer
    Av Peterax i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 18:43
  3. Eldriven BEMANNAD Multicopter ;)
    Av StarvinMarvin i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 11:44
  4. Eldriven Jet Linstyrd
    Av Nyroth i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •