Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hjälp med batteri / motor fråga!

  1. #1

    Question hjälp med batteri / motor fråga!

    Hejsan!

    Jag undrar vilket batteri jag bör ha för den här motorn: http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...700&pid=221213

    Jag hade planerat att använda 2250 mAh vet dock inte hur många celler, 2st är bra för att man sparar lite vikt, med 3st så får man en längre flygtid men kärran kan bli lite för tung sen så har vi skillnaden i volt, hur stor roll spelar den? Eller är batteriet helt fel? Hur vet jag vilket fartreglage jag ska ha? Räcker ett 20a?

    Frågorna är många, men den som inte frågar får inget svar!

    Planet jag kommer att flyga med är tdm models bf109a som har ca 800mm spännvidd och ska väga runt 560g


    Tack på förhand!
    Patric

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Av spec:en på motorn att döma så bör ju ett 20A reglage funka, men det är dock en djungel att förstå sig på allt kring motor, esc, acc och prop när de gäller flygplan.
    Jag skulle ha kört med 3s2200 och 20A reglage, skillnaden är ju inte så farlig i vikt mellan 2och3S.
    MEN, jag kan absolut inte garantera att det fungerar, viktigast är att mäta max förbrukningen. Jag blev själv förvånad över hur mycket mer min setup drog mot vad jag trodde att den skulle dra.

    Med högre spänning(V) får du ner strömmen(A) på bibehållen effekt(w), t.ex
    2s(7,4V) 100w ca 13,5A
    3S(11,1V) 100w ca 9A

    Så de blir mildare för reglaget att ha mer spänning vilket ger lägre ström men propellern avgör ju hur mycket motorn kommer dra.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med ett KV på 1000 - som din valda motor har - så rekommenderar jag absolut 3 cellers LiPo om du skall få nån sprutt i kärran.
    Men - i mina ögon är en liten 47 g outrunner nog en aning för liten för din Warbird. Jag skulle gå upp till 57 g-klassen i vart fall.
    Med en bra LiPo-ack kan du säker dra ner storleken till runt 1500 mAh om du inte drar ur alltför mycket - och den viktskillnaden är säkert positiv för din lilla kärra.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard angående motor

    angående motorn så stod det på sidan att den skulle kunna dra kärror från 500-900g gick efter det.

    Fick en snilleblixt att man kanske borde köpa accet senare beroende på hur vikten hamnar. blir den tung så får jag väl köra med en 2cellig lipo men lyckas jag göra den lite lättare så kan jag kosta på mig 3celler

    Hängde inte med på de sista med att kunna dra ner till 1500 mAh med en bra ack förklara gärna mer


    tack på förhand!
    Trötta Patric

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En liten 47 g rova drar ju inte så speciellt mycket ström så har du en hyfsad ack så klarar du dig normalt med en betydligt mindre ack än en på 2200 mAh - i vart fall om du kör på 3 celler vilket du absolut skall göra.
    Mitt råd är dock att gå upp ett snäpp i motorstorlek till "57 g-klassen" men med ungefär samma KV-värde samt att inte ens överväga att köra på 2S - jag ser ingen anledning alls till detta. För att få fart på kärran så måste du - om du kör 2 S - ha en rätt stor propeller och ladda in tämligen många A i rovan vilket den knappast mår bra av samt att det ställer krav på en kraftigare ack. Välj istället den vanliga 3S-konfigurationen och då gärna med en lite större/effekttåligare motor så blir det säkert bra. Det enda eventuellt negativa en större rova tillför är högre vikt - men jag tror tvärtom att det är bra för att undvika baktunghet i kärran. Du kan alltid justera effektuttaget genom att ändra propellerstorleken och en motor som inte går på sin maximala effektgräns går normalt effektivare och med mindre värmeförluster vilket ger dig en längre flygtid.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    sådärja. Nu börjar poletten trilla ner. har kikat runt lite på andra motorer men hittar inte riktigt det jag letar efter, inte heller i min prisklass. När motorn kostar mer än planet så tycker jag det är lite dyrt. Har iofs bara skummat igenom lite, men det är dyrt och ett litet utbud på 57g motorerna tycker jag.

    Hur stor flygtidsförlust får jag om jag skulle ha samma motor som tidigare men ett 1700mAh ack? Såg ett diagram på en hemsida och det stod att jag skulle tappa ca 1½min. Ligger det där nånstanns?

    Tack på förhand!
    Patric

  7. #7

    Standard

    2200 ack till den motorn är för stort, 1200-1700mAh är bättre, motorn är på knappt 100watt så mycket energi skulle arnars gå åt att släpa runt ackens vikt. 20A räcker väl till, du skall helst inte dra motorn mer än 12A, gärna 8-10A då den är hyfsat effektiv. 3S 9x4,7" kan vara en bra början, motorn kommer ge dig sport skala prestanda upp till 500g model.

    Oftast är motorerna dyrare än själva flygplanet skulle jag vilja påstå, oavsett storlek eller el/ förbränning, då menar jag varken det billigaste eller dyraste alternativen utan mellan klassen.

    Optimalt till din kärra, en motor i +-65g 200watt 8" prop 3s Lipo 1200-1700mAh minst 20 (riktiga) C med 25-30A reglage.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 11:32
  2. Batteri fråga
    Av volmzilla i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 06:15
  3. Quadcopter batteri hjälp!
    Av ThomasL-W i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 20:35
  4. Bixler fråga batteri
    Av grand14 i forum Elmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •