Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

mne: Blir knpp p alla Cessnamodeller, hjlp tack

  1. #1

    Standard Blir knpp p alla Cessnamodeller, hjlp tack

    Hej!
    r helt ny p detta med RC-flyg, snr som p ngra timmar i FMS.
    Sitter nu och kollar in ett nybrjarplan och har sett p Cessna p ume rc.
    Dr finns Cessna 182 3ch och 4ch samt Cessna 480 men jag fr inte fram ngon info om vad som skiljer dessa t.

    S grna om ngon kan tala om dom stora skillnaderna mellan Cessna 182 som t.ex ume rc, teknikmagasinet osv sljer samt den dyrare Cessna 480 som Hobbex sljer

    Tack p frhand

  2. #2

    Standard

    Hej
    Skillnaden mellan 3ch och 4ch r kanalerna. 3ch har 3 kanaler, dvs gas, hjd och sid, medan 4ch har fyra kanaler, gas, hjd, sid + skev
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smtt till

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Rackarns vad segladdad Ume RCs nya sida r....

    Det som ox skiljer mellan de olika krrorna r om de har bortsls- eller vanlig borst-motor, samt om de har 35Mhz- el 2.4 Ghz-radio.

    Och som frklaring p detta, s r borstls motor samt 2.4Ghz att fredra...

    Annars har jag lst ett test av denna i Allt om hobby, som fick mycket bra kritik: http://www.fullkontroll.se/above-ces...et-p-5491.html
    Lite dyrare, men strre spnnvidd, vilket ger en lite stabilare flygning.
    Vir prudens non contra ventum mingit

  4. #4

    Standard

    S d finns det allts tv likadana Cessna 182, arttech och above all, men hur kan det skilja dryga 1000:- mellan dom tv?
    Och Cessna 480 vad skiljer den t?

    Tack frresten fr dom andra svaren.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlgg
    S d finns det allts tv likadana Cessna 182, arttech och above all, men hur kan det skilja dryga 1000:- mellan dom tv?
    Och Cessna 480 vad skiljer den t?

    Tack frresten fr dom andra svaren.
    Arttech 182 har iofs 2.4Ghz-radio, men borst-motor samt NiMh-ack = trtt att flyga.
    Above All 182 har bde 2.4Ghz-radio, borstls motor samt LiPo-ack, samt strre spnnvidd, drav prisskillnaden.

    Cessna 480 som UmeRC sljer har iofs borstls motor och lipo-ack, men en "billig-kines-35Mhz-radio", som du troligen kommer svra ver pga div strningar och dlig rckvidd.
    Vir prudens non contra ventum mingit

  6. #6

    Standard

    En dum frga, men kan man bara byta ut radion till en 2,4 GHz eller mste man gra diverse avancerade modifieringar p planet i sna fall?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlgg
    En dum frga, men kan man bara byta ut radion till en 2,4 GHz eller mste man gra diverse avancerade modifieringar p planet i sna fall?
    Hej
    Visst kan man byta till 2,4 GHz. Det r inte svrt. Bara att kpa en sndare och en mottagare och stta mottagaren i planet (lite kabelflyttar bara). Det som bjuder lite motstnd r nog priset. En bra 6 kanalers sndare kostar frn ca 2000 kr, d ingr en mottagare. Har du sedan flera plan s r det smidigt att ha en mottagare till varje. D kostar varje mottagare frn ca 600 kr.

    /Steffe
    Det finns landningar , och s finns det ankomster

  8. #8

    Standard

    Skyartec har en bra Cessna 182! Kl vingen med bokplast och sen lr den skall vara ofrstrbar nstan. Flyger finfint. www.aircpro.com har dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Lg ju dessutom rtt i kurs.
    Vad r skillnaden mellan 2st servo, 3st servo och 4st servo?

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlgg
    Lg ju dessutom rtt i kurs.
    Vad r skillnaden mellan 2st servo, 3st servo och 4st servo?
    Hur menar du nu ?
    Vir prudens non contra ventum mingit

  11. #11

    Standard

    Ja allts modellen fanns ju att kpa med antingen 2, 3 eller 4 servos

    Vad r skillnaden fr mig????

    Kanske korkad frga men som sagt jag r helt ny p detta.

  12. #12
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    2 servo = endast hjd och sidroder styrning - Modellen gr inte att gra rollar med.
    3 servo = Hjd,skev och sidroder styrning - Nr du har skevroder r modellen lttare att svnga med.
    4 servo = Gissar att det r denna modell du syftar p http://www.umearc.se/flygplan/hogvin...-4-kanals.html

    Frmodligen ett servo till var skevroder, samma finesser som med 3 servo.

    Skulle nog rekomendera dig att satsa p denna
    http://www.umearc.se/flygplan/hogvin...-borstlos.html

    Den har borstls motor samt LiPo batteri.

    /Martin

  13. #13

    Standard

    Dom som lockar lite r dessa:
    http://www.fullkontroll.se/above-ces...et-p-5491.html

    http://www.umearc.se/flygplan/hogvin...-borstlos.html

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=1652-

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=1652-

    Visst, jag frstr att det r stor skillnad p dessa modeller......eller i alla fall skiljer specarna sig t, men i kvalitet vad frlorar jag om jag kper den billigaste mot den mitt i pris eller dyraste osv.
    Det blir ju min frsta krra, s jag vill ju helst inte lgga ut alltfr mycket (iofs. s r 2500:- inte s blodigt om man gillar det), men andra sidan lgger jag ut 1300:- och lessnar fr att den r fr amatrmssig p 1r r ju inte det kul heller.

    Vad jag frstr s r det endast den dyraste och den fr 1300:- som har 2,4GHz radio (och det skulle vl vara bttre ur strningssynpunkt?????)

    Ja som sagt, jag behver grna en bra frklaring p dessa modeller.

    Tack p frhand

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    12
    Jobb
    trarbetare/lastbilschafr
    Klubb
    mfk vingarna ume

    Standard

    Har du aldrig flygit frut br du f hjlp av ngon som kan. Flyga lite dubbelkommando frst s du fr in knslan och f hjlp med att trimma in din egen krra. Bor du i ume kan jag hjlpa dig med det.

    Robert Ahlstrm
    skolflyg lrare mfk vingarna ume
    Robert

  15. #15

    Standard

    Desvrre bor jag 35 mil frn Ume, Kalix nrmare bestmt.
    Men tack fr erbjudandet.
    Frsker leta reda p folk p orten som kr plan och kan ge mig lite intro.

  16. #16

    Standard

    Nybrjarflyg skall ha skevroder, sidoroder och hjroder. Saknas nt av det, glm och
    sk vidare. Sna r fr proffs. Dom r bara jobbiga att flyga och inget fr nybrjare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    S allts ska jag ha ett med 3 eller 4 servo med andra ord
    Samt 4 kanaler

    Har jag frsttt det rtt s hr lngt?

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag vidhller min stndpunkt att Above-All-cessnan r den bsta av dessa krror med sin strre spnnvidd, bl-motor och 2.4 ghz-radio.

    Med en krra med 4 servon, dvs ett servo till varje skevroder, kan man dessutom stlla in att skevrodren funkar som flaps, vilket ger nnu lgre landningshastighet = bra fr en nybrjare.... svida den radion stdjer det...det vet jag dock inte..
    Vir prudens non contra ventum mingit

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Videoten Visa inlgg
    S allts ska jag ha ett med 3 eller 4 servo med andra ord
    Samt 4 kanaler

    Har jag frsttt det rtt s hr lngt?
    En kanal gr till fartreglaget.
    En kanal gr till ett hjdroder-servo.
    En kanal gr till ett sidoroder-servo
    En kanal gr till ett skevroder-servo, ELLER om flyget har ett skevservo per vinge, s gr det en kanal till bgge servon via Y-kabel eller s gr det tv kanaler, dvs ett till varje servo (tror det r ovanligt p mindre elflyg).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    Jag vidhller min stndpunkt att Above-All-cessnan r den bsta av dessa krror med sin strre spnnvidd, bl-motor och 2.4 ghz-radio.

    Med en krra med 4 servon, dvs ett servo till varje skevroder, kan man dessutom stlla in att skevrodren funkar som flaps, vilket ger nnu lgre landningshastighet = bra fr en nybrjare.... svida den radion stdjer det...det vet jag dock inte..
    Hller med dig Jocke.. det r ju den dyraste men ocks den bsta av dem alla. Nstan s en annan blir sugen p att kpa en av rena nostalgi skl..
    Synd att den inte sljs i ARF utfrande har ingen nytta av radion.

    /Martin

Liknande mnen

  1. Tack alla fr ett mycket bra 2009
    Av mulder i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2009-12-31, 19:52
  2. JETe TACK ALLA I RINKABY
    Av mulder i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 36
    Senaste inlgg: 2009-07-23, 21:47
  3. Hjlp en nybrjare - tack!!!
    Av Mikal66 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2009-07-20, 12:29
  4. Tack till alla modellflygare m.m
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2008-09-27, 23:05
  5. Ett stort tack till er alla frn mig
    Av wesse i forum Allmnt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2008-01-29, 21:57

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •