Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Blir knäpp på alla Cessnamodeller, hjälp tack

  1. #21

    Standard

    Åhh, tack för hjälpen...tror det börjar klarna lite
    I alla fall hur det funkar rent tekniskt.
    Har nu i simulatorn FMS ställt om för att dels prova köra utan skevroder och att köra med skevroder
    Vart ju mindre kraschar utan skevroder.

  2. #22

    Standard ArtTech Cessna 182 RTF Borstlös 2,4GHz

    Hej alla här på forumet

    Jag är alldeles "färsk" här på forumet & snubblade över denna tråd.
    Blev lite sur att jag inte såg den tidigare , Jag beställde nämligen ett paket
    bestående av (ArtTech Cessna 182 RTF Borstlös 2,4GHz) igår & nu undrar jag om jag gjort rätt val.

    Kan ni kolla på detta paket & se om jag gjort rätt

    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...4b697102ac0dc5

    Tack på förhand

    Mats B

  3. #23

    Standard

    Hej!
    Jag tror att du gjorde ett bra val.

    Mvh Elia.

  4. #24

    Standard Cessna

    Ok det låter åtminstonde lite betryggande.
    Tack för svaret Elia.

    Nå´n mer som vill vädra sina synpunkter ?

    Vill gärna ha så många som möjligt

    Mats B

  5. #25
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Du har gjort ett bra val. Borstlösa motorer ger bäst kraft och de är lätta.
    Radion med 2,4ghz har den senaste tekniken vet dock inte hur kvaliten är men några radiostörningar lär du inte råka ut för.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #26

    Standard

    Bra nu känner jag mig lite lugnare

    Väntar med spänning tills på Måndag eller Tisdag
    då paketet borde komma

    M.V.H

    Mats B

  7. #27

    Standard

    Meddela gärna så fort du hunnit provflyga.

  8. #28

    Standard

    Lär väl bli ett tag med sim först

  9. #29

    Standard

    Mats B, vad är planet gjort av är det EPP eller Frigolit?

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats B Visa inlägg
    ....Kan ni kolla på detta paket & se om jag gjort rätt.....
    Noterar att man i paketet snålat in på acken, du får en NiMh-ack på 8.4V 1000mah.
    I övrigt ser det bra ut, med borstlös motor och -fartreglage, så jag skulle satsa på några LiPo-ackar till den oxå. Kolla upp med rchobbysyd först om motorn går att köra på 3-cells LiPo-ackar, kanske runt 1200-1500mah...?
    Tror du får en roligare kärra då, såvida motor och reglage tål det...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Noterar att man i paketet snålat in på acken, du får en NiMh-ack på 8.4V 1000mah.
    I övrigt ser det bra ut, med borstlös motor och -fartreglage, så jag skulle satsa på några LiPo-ackar till den oxå. Kolla upp med rchobbysyd först om motorn går att köra på 3-cells LiPo-ackar, kanske runt 1200-1500mah...?
    Tror du får en roligare kärra då, såvida motor och reglage tål det...
    Har uppmärksammat detta.
    Får se lite längre fram om kassan tillåter lipo med en bra laddare,
    Har en bra laddare till "standard acc" som jag tänkt använda nu tills vidare.
    Kanska löda ett vassare acc själv så man har dubbel uppsättning.
    Angående var motor & reglage klarar så vet jag bara att reglaget är på 20A , sen tar det nog stopp i min klarhet
    Det här med borstlöst & Lipo är helt nytt för mig så det känns som en hel djungel tillsvidare
    Men det ska kollas upp..

    Angående matrialet i planet så verkar det vara frigolit tyvärr , men man kan ju inte få allt .

  12. #32
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats B Visa inlägg
    Det här med borstlöst & Lipo är helt nytt för mig så det känns som en hel djungel tillsvidare Men det ska kollas upp..

    Angående matrialet i planet så verkar det vara frigolit tyvärr , men man kan ju inte få allt
    Lite mer Lipo-info:
    http://www.microflight.se/connection.htm
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

    Att det är friggo ser jag inte som en nackdel, om/när det går sönder blir det ganska "rena" brott, bara att limma ihop igen med vanligt trälim alt UHU Por. EPP blir mer knöligt och tillknycklat, blir svårt att få bra när man lagar.
    Min första kärra, en Formosa-kopia, är gjord i friggo, limmad mååånga ggr...man ser knappt att den är lagad..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #33

    Standard nybliven planägare

    Citat Ursprungligen postat av Robert A Visa inlägg
    Har du aldrig flygit förut bör du få hjälp av någon som kan. Flyga lite dubbelkommando först så du får in känslan och få hjälp med att trimma in din egen kärra. Bor du i umeå kan jag hjälpa dig med det.

    Robert Ahlström
    skolflyg lärare mfk vingarna umeå
    stjäl tråden lite, har nyligen införskaffat mig en cessna 480 på rc i umeå. Och jag skulle verkligen uppskatta en lektion eller två kanske man kan få ett par tips eller två med.

    Har alldrig flygit förut, men det verkar riktigt kul.


    mvh Dennis

  14. #34
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fattaren Visa inlägg
    stjäl tråden lite, har nyligen införskaffat mig en cessna 480 på rc i umeå. Och jag skulle verkligen uppskatta en lektion eller två kanske man kan få ett par tips eller två med.

    Har alldrig flygit förut, men det verkar riktigt kul.


    mvh Dennis

    Simulator på datorn, samt ett besök på din lokala klubb med ev dubbelkommando är aldrig fel....
    Själv lärt mig "den hårda egna vägen", dvs kört simulator, testat själv, kraschat, limmat, tränat simulator, flugit, kraschat, limmat...osv.... men numera klarar jag att flyga själv...men det har gått åt några liter lim....
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-07-29 klockan 00:38. Anledning: stavningsfel....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Lite mer Lipo-info:
    http://www.microflight.se/connection.htm
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

    Att det är friggo ser jag inte som en nackdel, om/när det går sönder blir det ganska "rena" brott, bara att limma ihop igen med vanligt trälim alt UHU Por. EPP blir mer knöligt och tillknycklat, blir svårt att få bra när man lagar.
    Min första kärra, en Formosa-kopia, är gjord i friggo, limmad mååånga ggr...man ser knappt att den är lagad..
    Ok så det ligger till på det sättet

    Jag var nere hos min lokala flygklubb igår & kollade in lite flygning (blev ju inte mindre flygsugen direkt ) pratade lite med ordförande i klubben , Han var väldigt tillmötesgående & glad för att det fanns nya intresserade i regionen.
    Han erbjöd mig att testa deras övningsplan med dubbel kommando vid nästa flygkväll om jag var intresserad (gissa om ! )

    Så såg min dag ut boy´s Kan knapt vänta tills nästa vända till flygfältet .

  16. #36

    Standard

    Hej,

    Jag är också sugen på en Cessna och undrar varför den från Above All är bättre än den från Skylane?
    http://www.fullkontroll.se/above-ces...et-p-5491.html
    http://www.hobbtek.se/visa_produkt.a...ylane+2%2C4GHz

    Själva modellen verkar vara (som jag kan ser) exakt likadan men Skylane har bättre ESC (30A mot 25A), bättre batteri (2200mAh mot 1500mAh) och är billigare.

    Håller Above All en bättre kvalitet eller är det samma plan?

  17. #37

    Standard

    Jag tror att det ska vara samma plan förutom att hobbteken har ett bättre batteri
    Annars verkar specarna stämma överrens.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Simulator på datorn, samt ett besök på din lokala klubb med ev dubbelkommando är aldrig fel....
    Själv lärt mig "den hårda egna vägen", dvs kört simulator, testat själv, kraschat, limmat, tränat simulator, flugit, kraschat, limmat...osv.... men numera klarar jag att flyga själv...men det har gått åt några liter lim....
    Testade planet häromdagen, iddes inte vänta på att få flyga det längre, det blev en finfin landning, rakt på näsan och ngt elektrisk gick sönder. riktigt stryktåligt flygplanskropp ) antar det är mottagaren men kan även vara annat som fartreglaget har jag förstått.

    nu blir man ju iallafall nästan tvungen att köra simulator (fms) och det börjar lossna lite trots att gasreglaget funkar fel väg.

  19. #39

    Standard

    Dessutom har dom höjt priset på planet på hobbtek med 100:- sen tråden skapades.

    Fattaren......meddela oss gärna vad det var som pajjade och vad det kostade att laga

  20. #40

    Standard

    Inklusive frakt blir den från Hobtek nu nästan lika dyr som en fraktfri Above All från Fullkontroll. Så är den från Hobtek en kopia eller kommer dem från samma fabrik? Någon som vet?

Liknande ämnen

  1. Tack alla för ett mycket bra 2009
    Av mulder i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 19:52
  2. JETe TACK ALLA I RINKABY
    Av mulder i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 21:47
  3. Hjälp en nybörjare - tack!!!
    Av Mikal66 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 12:29
  4. Tack till alla modellflygare m.m
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 23:05
  5. Ett stort tack till er alla från mig
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •