Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lipo och C?

  1. #1

    Standard Lipo och C?

    Hej alla glada i värmeböljan!!!
    Jag ahr lite frågor om Lipo och olika C, typ 3S 2600mAh och 15,20,25,30C
    vad gör det för skillnad? och skall man alltid ha högt C, eller finns det en gräns....
    vet att C har med * mAh att göra men varför vill man ha högt C?

    Hoppas att någon fatta vad jag menade för det gjorde knappt jag när jag löste det!!!

    Ha det gött alla glada gubbar och gummor.

  2. #2

    Standard

    Rätta mig någon om jag har fel, men jag har för mig att C värdet står för hur många gånger ackens kapasitet som man kan dra ur acken.
    I praktiken betyder det att en 2600 mAh ack med 15 C kan dras ur med 39A (motorn kan dra 39A kontinuerligt utan att skada acken) medan för en 30C betyder det att den kan dras ur med 78A.
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Man kan aldrig ha för mycket C.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard Tack!

    Tack för dom snabba svaren!
    men det skiljer ju ganska mycket på 20C och 40C, är det värt dom pengarna? "sliter" det mindre på accen eller?jaja, jag har ju inga priser som ex. men det skiljer mycket i alla fall.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det är lite svårt att säga. Hur många C du behöver beror på din setup. ju mer C du har ju lägre mah kan du ha och på så vis få ett lättare batteri med samma prestanda som ett lite större med lägre C, dock blir det kortare flygtid i ju med att man går ner i mah.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    1C = kapaciteten på din ack. sedan är det bara att plocka fram papper och penna och räkna . Har du en ack med 1000mAh som är på 20C så kan du dra ur 20Ampere ur acken. Men jag försöker alltid ha ackar som har lite överkapacitet så att man inte ligger på gränsen. Drar motorn 20A så skaffa då en ack som är på 1500mAh och 20C den pallar ju 1500x20= 30 amp. Eller en 1000mAh ack med 30C 1000x30=30 amp. På så vis spara du acken lite och risken för att den ska svälla och tappa kapacitet är mindre.

    Sedan har vi nästa del i det här med lipo ackar och det är att de tar skada om man laddar ur dem för mycket. Därför ska man inte flyga mer än 80% av ackens kapacitet för att även här spara acken och inter överlasta den. Hur vet man då när man flugit ur 80% av acken ?. Det är ganska lätt man börjar med att sätta timern på radion på ett lågt antal minuter kanske 4-5 minuter därefter landar man och laddar acken. Säg nu att du har din 1000mAh ack och att du efter 5 minters flygning kan ladda acken med 800mAh då har du hittat den perfekta flygtiden 800mAh av 1000 är ju just 80%. Det tar ju givetvis ett antal flygningar innan man hittar den ungefärliga flygtiden men om du kör korta pass de första ackarna så hittar du snart en lämlig flygtid på just din ack.

    Sedan finns de ju fler faktorer som spelar in hur mycket gas du haft när du flög osv. Men efter ett antal ackar så vet du ungefär hur lång flygtid du har på dina ackar.

    Hoppas nu saker och ting blev lite klarare.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Lipo'
    Av Itchi42 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:06
  2. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •