Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: För klen motor?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    12x7 är alldeles fel propeller om du ska hovra!
    12x4, 13x4W APC är mer lämpliga.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Jag har en Yak54 som jag premiärflög idag, blev ganska besviken om hur klen motorn var, inte i närheten av hovingsprestanda inte, jag satte en JBA 56F i den och en propp på 12-7,
    Jag har dock ingen nitro i soppan gör det motorn orkeslös? rekomenderad moror till den modellen var en 52:a man tycker ju att en 56:a skulle räcka, planet väger 2,7kg,

    länk till motorn: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Länk till planet: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Mvh Elia.
    Hej,
    Motorrekommendationer på ARF är oftast inte för hovringsprestanda och sett många exempel på det. För att få bra prestanda måste man välja en motor som är minst 30% större eller använda sig av en avstämd pipa när det gäller tvåtaktare. Små tvåtaktare ger effekt vid höga varvtal och med en 12x7 kommer den inte i närheten av den effekt eller trottlingsegenskaper man vill ha för hovring. Prova en APC 12x4 (max storlek) eller 11x4 propeller så kanske draget räcker.

  3. #23

    Standard

    nu när motorn börjar bli inkörd ordentligt är de på håret att den orkar nänga sig kvar i proppen på 17*7 så jag skall alltså minska storleken tror ni? jag var ute å luftade den idag men jag glömde att kolla varvtalet på den.

    Mvh Elia.

  4. #24

    Standard

    Jag tycker att APC proppar är så grymt fula så jag undviker gärna dom, men är de stor skillnad på trä och plast när det gäller prestanda?

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    -Fula...!!!
    Vem bryr sig om propparna är fula eller inte när man vill ha bra prestanda!!!??
    Kan inte påstå ett en Master A är särskilt vacker!

    Visst kan man "karva till" en träsnurra (modifiera) så att den blir lika bra som en APC eller RAM!

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Jag tycker att APC proppar är så grymt fula så jag undviker gärna dom, men är de stor skillnad på trä och plast när det gäller prestanda?
    Det finns några goda skäl till varför man använder sig av apc propellrar till glödstiftsmotorer. De är effektiva med tunna blad och bra drag, tysta, tål att slås igång med en så kallad "chicken stick" och håller länge.
    Tycker den gråa färgen påminner lite om aluminium och är inte speciellt ful Brukar dock slipa av de vassa kanterna på de med fin slippapper för att inte skära sig. Inget fel på träsnurror för det finns effektiva sådana oxå men det behövs mindre stigning än 7" på din 56:a för att den skall ge maximal statiskt dragkraft. 4-5 i stigning tror jag blir mera lagom och diametern får du prova fram men 12" borde vara bra början.
    Sen när det gäller propellerval för hovring är det extra viktigt att motorn inte är överbelastad och kan lätt varva ur och suga soppa. Med en för stor snurra kommer den att gå snålt, inte svara på gas och i värsta fall lägga av eller slitas onödigt mycket.

  7. #27
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    En sak som kan vara värd att beakta... Kinesmotorer trivs oftast på lite högre varvtal.

    Jag brukar utgå ifrån vad OS rekommenderar för propp till en viss motorstorlek, sedan väljer jag en propeller med 1-2" mindre stigning.

    t.ex OS 32-takt rekomenderas 10x6, kom fram till att mina ASP 32'er gillade 10x5 bäst och gav ett enormt drag.
    Mvh Palleman

  8. #28

    Standard

    Jag skall testa detta ni har tippsat om nu så får vi se hur det går. men jag borde vell köpa mig lite mer plast proppa då med olika stigningar mm. Tack så mycket för alla tipps.
    Jag återkommer när jag har testat lite mera
    Mvh Elia.

  9. #29

    Standard

    Jag testade med en 12*4 propp (trä) ikväll men den varvade bara 11000 med den men den varvade betydligt mer i lyften se och fyrtaktade i mellanåt så jag får skruva lite på nålen sen för de var lite dåligt varv på den. de blev ju betydligt mycket sämmre drag med den än med 12*7 men de kan ju bero på att den inte varavade så hårt oxå.

  10. #30
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Jag testade med en 12*4 propp (trä) ikväll men den varvade bara 11000 med den men den varvade betydligt mer i lyften se och fyrtaktade i mellanåt så jag får skruva lite på nålen sen för de var lite dåligt varv på den. de blev ju betydligt mycket sämmre drag med den än med 12*7 men de kan ju bero på att den inte varavade så hårt oxå.
    i början av tråden skriver du premiär flyg ... antar att du då även har premiär på motorn !??? vilket då innebär att den inte är inkörd ännu ?? en abc motor går tungt innan den är inkörd !
    ge den lite gång tid så ska du se att det släpper och kommer ge mer kraft .. med sämmre drag antar jag att du menar sämmre fart ?? vilket är fullt normalt ! ..med samma inställning på motorn skall du få betydligt högre varv med en 12x4 än med en 12x7 men taktar motorn så går den ju lite rikt vilket inte ger dig "topp" effekt .. skall dusedan jämföra drag med olika stigningar så håll dig till samma tillverkare av propp! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #31

    Standard

    Hej,
    Som ngn sa ovan, med mindre propp måste du ställa om motorn eller i alla fall huvudnålen skall dras in tills den varvar max och sedan öppnar du nålen några hack så den inte går snålt. Mindre propeller och belastning gör att motorn behöver mindre soppa helt enkelt.

  12. #32

    Standard

    Hej Kenneth!
    Ja det stämmer motorn har inte gått mer än max 1,5 liter på marken så dfen är säkert inte innkörd. Jag har givet vis samma fabrikat på proppeller när jag jämför. Det är säkert som du säger att den behöver gå lite till för att slita in sig bra. Då kommer säkert varvet att öka.
    Motorn går nog en aningen rikt oxå. gör man en dykning så ökar varvet ganska rejält av ljudet att dömma och den orkar då ha det varvet tills man drar av på gasen själv, så det verkar som att den behöver lite hjälp att komma upp i dom sista tusen varven.

    Mvh Elia.

  13. #33
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det kan skilja massor på olika proppar .. vi kan ta min lilla extra som exempel med en asp 46 motor när det kommer till att proppa för kraft dvs liten stigning så har det visat sig att en apc 11x4 !! ger mig mest kraft går jag upp till 12 el 13 x4 varvar inte motorn lika mycket och ger betydligt sämmre drag med en 11x4 är det precis så att det går att hålla kärran i hovring så gott det nu går med för små roder men orkar inte dra sig ur med större propp trillar den ur omedelbart farten med denna propp räcker till även för lite mer fart fyllda lekar men är ingen racer .. kärran väger ca 2,6-2,7 kilo och 46 är minsta rekomenderade storlek till extran ..

    tar jag en master eller annan noname propp så funkar det inte alls kraft mässigt men är fullt flygbart så visst är det lite som jaka brukar skriva apc är en bra propp som är effektiv .. men den är också dyrare än en master i samma storlek
    absolut bäst är en apc 13x4 W men den går till en 140 kr ca .. finns en mindre med 12,?x3,? som är en ypperlig 3d propp .. så prova dig fram valet är beroende på typ av flyg maskin det som passar på min extra passar kanske inte alls på din

    men framflör allt ställ in motorn ordentligt .. innan du börjar labba runt med massa olika proppar .. och ha i åtanken att du köpt en budget motor som kanske är sämmre än vad asp sc å dylika är .. därmed inte sagt att det är en dålig motor !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 13:09
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •