Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Letar 3D/IMAC 60-Storlek - Förslag?

  1. #1
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard Letar 3D/IMAC 60-Storlek - Förslag?

    Halloj!

    Letar efter ett 3D/IMAC-plan i 60 storlek (spv ca 160cm). Lämpligt för en 4t .91 motor. Hade tänkt mig något i stil med Edge / Extra / Velox. Och den ska helst gå och få tag i här i Sverige

    Har ni bra förslag?

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Gimbo..
    Vet inte om dessa skulle vara intressanta


    EXTRA 330 -90 ARF RED 1900kr



    EXTRA 330 -90 ARF 1900kr


    Graupner - Extra 300L "LEKI" (90-size) 2495kr

    Bara några som jag hittade lite snabbt. finns säkert fler

    /Martin

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Fliton edge 540 Freestyle 147 cm som finns på mft har jag nyss premiärat. Flyger väldigt bra, extremt stabilt i alla led. Flyger som en gud. Skall jag använda när jag börjar tävla lite basic nästa år.

    Mitt exemplar är med el-setup och väger 3.3 kg. Men enligt fliton passar den bra med en 91 4-takt. (den är inte speciellt tungt bygd men jag har en alldeles för stor set-up...)
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #4
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    @ Sigun - EXTRA 330 -90 ARF Ser ut och vara trevliga maskiner i lagom storlek. Graupners 300L verkar inte ha en delbar vinge(?), vilket jag föredrar.

    @ DaEk - Edge 540 är ju helt klart favoriten. Men jag har ungefär samma storlek på den Edgen jag har idag. Den ligger på 140cm spv och ca 2.5Kg. Och jag upplever att det är "tokförmycket" motor i den. Därför jag vill upp till något runt 160cm spv. Inte för att det är fel med massor med kraft. Det är helskoj! Men, det blir ju inte den renaste flygningen.

  5. #5

    Standard

    Titta närmare på Sebart Sukhoi 156 cm i spännvidd o extremt lätt byggd. Mycket snygg även om det inte är en Edge eller Extra. Lite dyrare än de andra men flyger bättre. Finns i Sverige Pj:s Modellhobby tar in dem. Denna modell fungerar med en mindre motor men skulle fungera med en Saito 91 också bara du bygger den lätt i övrigt.

  6. #6

    Standard

    Graupner modellerna flyger inget vidare då de är på tok för tungt byggda. Köp en modern konstruktion för att få bra 3D prestanda.

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tack för tipset. Tittade även lite på Seagull Edge 540 60. Verkar vara en bra konstruktion. http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=706 Men, vet inte om någon säljer den i Sverige. Missade och nämna att motorn är en Saito .91GK som jag har.

    Kollade Sebarts utbud. Verkar vara riktigt mysiga maskiner. Även Katana 50. Synd bara att de inte finns i GP utförande utan att man måste knåpa ihop ett litet kit.

  8. #8

    Standard

    Alla riktigt fina 3d maskiner i denna storlek kommer som ep modeller, bara att beställa deras glödstifts konverteringssats som består av motorbockar tank o o ett par plyfa bitar för att bränslesäkra motorutrymme. Katanan är mindre men Sukhoien skulle hantera en Saito 91 bra.

  9. #9

    Standard

    Seagullen har enligt mig för lite vingyta för sin storlek för att vara en superb 3D maskin. Kolla även roderytor mm på planet du tänkt köpa tex Kyosho Edgen är ju ingen som helst 3D maskin o den är på tok för klent byggd o flyger inte i närheten av vad riktiga 3d edgar gör. Det vill inte säga att det inte är en rolig o bra acrobat maskin. Tyvärr är alla fina märken som gör bra 3D maskiner som Extreme Flight, Precision Aerobatics, Sebart mm dyrare i pris i övrigt finns det inga nackdelar med dessa kärror.

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det är bra att du har övertalat mig lite här nu. Fastnar bara mer och mer för en Sebart Sukoi Ska kolla vad de andra märkena som du föreslår har för skoj.

  11. #11

    Standard

    Ska inte lura in dig på en väg du inte vill, men vill du ha en Imac/3D maskin som klarar båda galant, är lätta o dessutom klarar av hård flygning och har bra kvalite så finns det inte många budget kärror att hitta. Jag har en Extreme Flight Extra på 147 cm o den är för liten för en Saito 91 men flyger mycket bra o klarar all 3D, dessutom är den riktigt snygg precis som Sebart maskinerna. Hangar 9 har väl några maksiner som skulle passa men de är lite tyngre men flyger bra o är mycket god kvalite. Precision Aerobatics Släpper precis en Extra MX på 147 cm som ska väga 1750 gr flygklar med deras elsetup på 1300 watt, med en vingyta på 47 kvdm så lär den slå allt då den är minst ett halvt kg lättare än sin närmaste konkurrent. men den blir för lätt för en Saito 91. En sån blir det för min del. Jag ska visa upp den för dig på Malmen nån dag när den är färdig.

  12. #12

    Standard

    Själv införskaffad ja mig Seagulls Yak.60 och jag är hel nöjd med den kör med Super Tigre .61 i den.
    Visserligen är det inget direkt 3D plan utan mera ett vacker akrobatik plan som flyger rent om man säger så.
    Jag betalade dessutom bara 120€ för det vilket är billigt för och kvalitet är inte heller något att klaga på förutom att Seagull envisas med att använda samma landinställ till flertal modeller så l-ställen som kom med fick planet att se så tokigt ut pga av de var så låga. Men det löste sig genom att tillverka egna i glas/kolfiber

Liknande ämnen

  1. Letar...
    Av ttoobbee2 i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 18:33
  2. Letar flygare i Göteborg
    Av Fluf i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 14:44
  3. Letar efter ett castle creations ice 100
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 08:36
  4. Letar efter liten proppe
    Av numnutchris i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:54
  5. Förslag på ny buskärra, 20-25-storlek, gärna arf.
    Av plutoorjan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •