Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: vad går oftast sönder vid krachlandning

  1. #21
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    här har du ett billigt esc som passar din modell, du skulle ju kunna passa på att köpa något ack till och en eller två propellerar för att fylla ut frakkvoten till max.
    Hobbycity är en trevlig och billig sida tänk bara på att aldrig försöka beställa något de inte har inne och läs alltid recensionerna, vissa saker kan vara skit men det mesta är bra.

    Tar du den snbba frakten så går det bara på ca 4dagar tills du har sakerna den långsamma kan ta upp emot 3 veckor.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #22
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Glömde du länken, Daniel ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #23

    Standard

    Jag har ett sådant plan och kanske kan ge lite ledtrådar.

    1 Se tll att motorns tre kablar är anslutna till fartreglaget. Sändaren ska vara avslagen.
    2 Anslut batteriet till fartreglaget, då ska inget ljud höras.
    4 Anslut mottagaren till fartrglaget och anslut därefter batteriet igen till fartreglaget. Ska fortfarande vara tyst.
    5. Gör om punkt 4, men med sändaren påslagen och gasen på minläget. Nu ska du höra ett pip från moton.
    6. Gör om punkt 5, men med sänadens gasreglage på max. Nu ska du efter några seknder höra en kort melodi från motorn. OBS Håll i planet om det skulle vara något fel så det inte sticker iväg.

    Om du hör melodin i steg 6 så tyder det på att mottagern fungerar och får signaler från sändaren.

    Lycka till.

    PS Jag flyger fortfarande mitt Cessna från MeritRC, men har bytt mottagare i det till en Futaba. DS

  4. #24
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #25

    Standard klitcningar

    Citat Ursprungligen postat av firstflight Visa inlägg
    Jag har ett sådant plan och kanske kan ge lite ledtrådar.

    1 Se tll att motorns tre kablar är anslutna till fartreglaget. Sändaren ska vara avslagen.
    2 Anslut batteriet till fartreglaget, då ska inget ljud höras.
    4 Anslut mottagaren till fartrglaget och anslut därefter batteriet igen till fartreglaget. Ska fortfarande vara tyst.
    5. Gör om punkt 4, men med sändaren påslagen och gasen på minläget. Nu ska du höra ett pip från moton.
    6. Gör om punkt 5, men med sänadens gasreglage på max. Nu ska du efter några seknder höra en kort melodi från motorn. OBS Håll i planet om det skulle vara något fel så det inte sticker iväg.

    Om du hör melodin i steg 6 så tyder det på att mottagern fungerar och får signaler från sändaren.

    Lycka till.

    PS Jag flyger fortfarande mitt Cessna från MeritRC, men har bytt mottagare i det till en Futaba. DS
    tackar för tipsen, fick idag en mottagare, och nu verkar alla reglage reagera... lite för mycket... även utan sändare påslagen... servona vandrar fram och tillbaks, och lever sitt eget liv, eftersom kristallens "ben" är böjda misstänker jag att det har något med saken att göra, men kan ju även vara att jag ej limmat fast plastbiten inni i kroppen som håller fast två servon.?

    hm... vad tror ni andra, mer erfarna?

  6. #26
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    att servona åker omkring när sändaren inte är på är ju inte så konstigt, mottagaren får svaga störnings signaler och när det inte finns någon sändare som ge någon signal så lever de sitt egna liv.

    Du ska för övrigt aldrig ha på planet utan att ha sändaren på.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    att servona åker omkring när sändaren inte är på är ju inte så konstigt, mottagaren får svaga störnings signaler och när det inte finns någon sändare som ge någon signal så lever de sitt egna liv.

    Du ska för övrigt aldrig ha på planet utan att ha sändaren på.
    ok, men nu slog jag faktiskt på sändaren innan jag kopplade in batteriet (om det inte framkom tidigare.)

    det är som att den alldrig hittar sändaren om jag säger så... men förhoppningsvis får jag hem kristallen idag (föga troligt, men hoppas kan man ju alltid)

  8. #28

    Standard

    Kanske detta är en dum fråga men ifall du kör på 35Mhz bandet har du kollat att mottagaren har rätt sort av kristall? Det finns single och dual kristaller och din nya mottagare skall ha nåndera av dem...
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  9. #29

    Standard Ehe?

    Citat Ursprungligen postat av Anthony Visa inlägg
    Kanske detta är en dum fråga men ifall du kör på 35Mhz bandet har du kollat att mottagaren har rätt sort av kristall? Det finns single och dual kristaller och din nya mottagare skall ha nåndera av dem...
    Ehe? okey, det var något nytt för mig, ska kolla om det står något på mottagaren om det.

    -kilar iväg-

    Den nya mottagaren är en HITEC, HFS 05MS, single conversion _(antar det du menar)

    Den gamla mottagaren är en PARKFUN 5fm reciver (ingen mer info på den)

    Så hur reder jag ut vad jag ska ha, eller inte ska ha...?

    kollade på hobbex där de säljer reservdelar till min modell.
    http://www.hobbex.se/p/pid,4179/t/product.html
    det är alltså en singel det med...utesluter ju det problem åtminstone.


    alltid finns det nåt nytt att lära sig.
    Senast redigerat av fattaren den 2009-08-07 klockan 14:32.

  10. #30

    Standard

    Har du fått din kristall hem redan? Har du fått de att och fungera ?
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anthony Visa inlägg
    Har du fått din kristall hem redan? Har du fått de att och fungera ?
    Idag fick jag hem en massa prylar, vann en auktion på tradera innehållandes en massa motagare och kristaller.

    och nu så är man tebax in business... förhoppningsvis blir det fint flygväder i morn. men ska nog hålla mig borta från den lokala fotbollsplanen denna gång.

    vännes radioflygplats ligger rkiktigt fint till och känns lite lockande att testa.

    det som hade gått sönder var både mottagaren och kristallen, samt ett plastfäste för servona till h och s rodren. propellen med fick sig några märken så jag monterade på reserven som följde med...

    tack för alla goda råd och jag har redan börjat spana på ett andra plan (lågvingat) då det känns som det är bättre kontroll i flygsimulatorn

Liknande ämnen

  1. jaha så gick flygplanet sönder......
    Av Masv i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 11:23
  2. Mäta sig till om en motor är sönder?
    Av DennanHMFK i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 10:17
  3. Displayen sönder på min Shallow AC/DC
    Av Casimir_rc i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •