Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kyosho .46 vill ej starta.

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    4
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Kyosho .46 vill ej starta.

    Hej!

    Jag har byggt en Kyosho Spitfire och skulle köra in motorn innan jag monterade den på plats. Efter att ha kört in den två dagar på raken fick den en ofrivillig vila ett par veckor. Nu vill den inte starta trots att jag bytt glödstift ett par gånger. Vad ska jag göra...köpa ny motor eller..?

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej det som kan krångla är taskig glöd,eller om den inte är rätt chokad= för mycket släcker stiftet eller för lite så har den ingen soppa att tända.Jag kör med OS8 stift o chokar motorn 4-5 varv,Min startar oftast på första flippen,eftersom motorn har funkat innan så måste nålarna vara någorlunda rätt.Har du kollat glödström,att det kommer fram bränsle eller har du monterat motorn i spitten så att den är inverterad nu?Då kan det va risk att du surar ner den.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Kolla om tomgångsnålen har skruvat in sig så att den stänger bränslet helt o hållet när du har trotteltrumman i "startläge"
    Har själv råkat ut för detta på denna typ av enkla förgasare.
    Om så är fallet så skruva ut den och när du hittar ett läge där motorn trottlar bra och tomgången är ok. Lås då nålen med exempelvis nagellack som du applicerar rakt på skruvskallen.

    Stig

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Om motorn fungerade sisst men inte fungerar nu så borde inte nålarna vara konstiga. men det finns 2 alternativ.
    1. den surar ner sig och släcker glöden, eller att glödaren inte är laddad för det blir samma symptom.
    Lösning, skruva ut stiftet och kolla dels så att det glöder men även om det är dränkt i soppa eller inte. Är det dränkt i soppa blås på stiftet så soppan försvinner och snurra motorn så att överflödig soppa åker ut. Skruva tillbaka stiftet och vispa igång för nu (brukar) motorerna starta lätt.

    2. Det kommer ingen soppa in i motorn.
    Hur vet du detta? Jo du skruvar ut stiftet och tittar på de. är det alldeles tort så kommer det inte in nå soppa i motorn.
    Trolig orsak är att olja tjocknat och bildar en "kork" i förgasaren. Händer lätt med vissa oljor när dom står länge (1-2v eller mer), andra oljor har inte alls denna tendens.

    Lösning. Ge full gas, håll för ljuddämparen och snurra på motorn tills du ser/hör att soppa kommit fram. fungerar inte detta kan du prova lossa på slangen till ljuddämparen och blåsa i slangen tills du hör/ser soppa kommer fram i förgasaren.

    fungerar inte detta skruva ut nålen några varv. ex. 5 och gör samma sak igen.

    Gör du detta så är det lätt att du surar ner motorn när väl proppen släpper. men skruva ut stiftet och töm motorn på överflödig soppa. skruva in nålen igen och starta.

    Ett tips för att undvika att olja tjocknar i förgasaren är att i slutet på varje flygdag är att tanka ur tanken och starta motorn och kör denna tills tanken är tom och du får soppatorsk. detta är även att rekomendera då den mesta metanol (och ev nitro) förbränns i motorn och kvar blir bara olja vilket förhindrar korrision i motorn.
    Senast redigerat av Krille den 2009-07-30 klockan 13:17.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    4
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Tack för era snabba förslag på lösningar!

    Ska prova dessa i helg. Bränslet kommer fram så det är nog glödstiftet som blivit surt. Provade med två andra stift och de blev sura bara de skruvades på plats. Det finns nog massor med metanol i förgasaren, så jag får väl börja med att vända upp och ner på motorn och tömma den på bränsle.

    Stort tack!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Sedan är det viktigt att ha bra batteri till glödströmmen.
    Du har väl ett kraftigt 12V MC batteri på 7-10A + glöddrivare och inte ett litet 1,2V NICad batteri till glödströmmen!??

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    4
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Om jag har tillräckligt med pulver i glödtändaren...?

    Nu fungerar det igen!!! Jag körde glödtändaren direkt från mitt 12 Volts batteri istället för via panelen på min flightbox som lämnar ca 1,2 V vilket innebar att jag brände flertal glödstift. Nu har jag införskaffat fler glödstift och motorn går som en klocka.

    Stort tack för hjälpen med felsökningen!!!
    Nu är det dags att flyga

Liknande ämnen

  1. vägrar starta
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:37
  2. Starta morgonen väl
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 11:56
  3. Starta saito 150
    Av lintan i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 13:28
  4. Att starta en OS .91 FX
    Av Gårdö i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •