Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Plan eller helikopter?

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Arbetslös
    Klubb
    Helsingborg MFK

    Question Plan eller helikopter?

    Hej

    Jag planerar att gå med i en klubb vilken jag redan vet. Det jag inte vet är om man ska rikta i sig på flygplan eller helikopter?

    Jag skulle villja ha flör och nackdelar hos båda sorterna så att det kanske blir lättare att välja!

    Mvh Fredrik

  2. #2

    Standard

    Helikopter är svårare än flygplan, både att flyga och meka. Vill du komma in i hobbyn snabbt kanske flygplan är att föredra?

    I vilket fall som helst SKA DU HA en simulator, om du inte redan har det vill säga. I simulatorn kan du ju lätt öva både med heli och flyg utan att det kostar något.

    Mitt förslag är att köpa en riktig bra radio och en bra simulator (inte FMS osv), radion bör ha minst 7 kanaler, gärna 9, då slipper du antagligen byta i framtiden om du ska köra större flyg/heli, det ska vara 2.4 GHz så slipper du bråka om frekvenskanaler mm.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Arbetslös
    Klubb
    Helsingborg MFK

    Standard

    Hej

    Ja många säger det men det är kanske nog med mekande med ett flygplan, beror ju på vad man köper. Flyger också FSX hemma på dfatorn så jag vet hur vinden påverkar planet m.m. så kanske köpa et bra paln med bra radio m.m.!

    Flygplan blir väl något billigare än om, man satsat på heli?

    Fredrik

  4. #4
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tycker du ska börja med ett besök på flygklubben du nämner. Där får du säkert veta allt du behöver samt att du ser vad det handlar om i verkligheten s a s.
    Lycka till!

  5. #5

    Standard

    FSX är ju mer för fullskalasimulering, tror inte den duger för att lära sig flyga radiostyrt tyvärr, köp en riktigt RC simulator istället.

    Citat Ursprungligen postat av freddehboy Visa inlägg
    Hej

    Ja många säger det men det är kanske nog med mekande med ett flygplan, beror ju på vad man köper. Flyger också FSX hemma på dfatorn så jag vet hur vinden påverkar planet m.m. så kanske köpa et bra paln med bra radio m.m.!

    Flygplan blir väl något billigare än om, man satsat på heli?

    Fredrik

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tyvärr så funkar inte FSX att lära sig flyga modell plan på.
    1. du har inte samma kontroll enhet.
    2. Planen i FSX är ju simulerade till att väga flera ton och är på så sätt mycket stabila i luften vilket inte ett modellplan kommer i närheten av.

    Själv skulle jag nog börjat med ett flygplan mycket för att inlärningströskeln är mycket lägre, det är billigare(beror väll iof vad man börjar med för plan).
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Att helikopter är svårare att lära sig flyga är både sant och falskt.

    En helikopter är som att balansera en boll på fingret, kräver ständig kompensering.

    Ett flygplan (iaf nybörjarplan) är mer själv stabiliserande, alltså de kommer att mer eller mindre räta upp sig själv om du släpper spakarna.

    I detta hänseende är det lättare att lära sig flyga plan. MEN!

    En heli kan du med hjälp av ett träningstställ lära dig hovra på 10cm höjd och även om du spakar fel så kommer träningstället att rädda helin. Ett plan måste du landa när du väl fått upp det i luften. I detta hänseende är det lättare med heli.

    Men kolla vad dom flyger med i klubben. Är det mycket plan å få helisar välj plan eftersom du kan få mer hjälp då. är det mycket helisar kan du ta det pga av lätt att få hjälp. Heli kan vara problematiskt i början pga att det är mer mekanik och mer inställningar innan man börjar flyga än med plan.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Arbetslös
    Klubb
    Helsingborg MFK

    Standard

    Hej

    Tack för alla inlägg, jag tror det är mest plan på klubben så det blir nog flygplan jag satsar på!

    Då är frågan vad är lättast att börja med och då tänker jag först på om man ska börja med El eller bränsle drivna flygplan?

    Fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    el! Svårt med set-up men får du hjälp med det så har du bekymmersfritt flygande
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    El är lättare att starta med.
    Men har du brännslevana människor ute på fältet så lär dom dig snabbt hur en brännslemotor fungerar. När man väl ställt in en metanolmotor så brukar dom gå å gå utan problem å utan att man behöver justera något mer när dom är ordentligt inkörda efter 10 tal tankar. (iaf gör mina motorer det)

    Skulle jag välja plan skulle jag om jag vill ha ett plan med spännvidd kring 120 eller mindre väljer jag el. över 120 skulle jag välja metanol. Jag tycker det är nån stans där gränsen går när man kan få en elsetup till bra pengar innan det drar iväg.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Arbetslös
    Klubb
    Helsingborg MFK

    Standard

    Hej

    Som "knas" skrev så ska jag nu köpa en simulator men vilken ska man ha om man inte vill lägga ner en förmögenhet på en simulator?

    Jag är villig att lägga ut 200 kr på t.ex. E-Sky sändaren och flyga med FMS. Saken är att vintern närmas sig och då kanske man inte flyger ute och därmed inte köper sin modell förrän kanske till våren!

    Jag vill dock inte betala för någon sändare som inte håller måttet utan då kan jag tänka mig att köpa den sändaren jag vill ha och flyga med FMS. Hur skulle ni göra och vad är smartast om man ser på sikt?

    Mvh Fredrik

Liknande ämnen

  1. Fun Cub eller Acromaster som första plan
    Av doujoh i forum Nybörjare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 08:07
  2. Min första flygning med Helikopter... yey eller något sånt.
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 20:32
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. Helikopter/flyg klubb i eller nære GBG?
    Av RKR i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 22:52
  5. heli eller plan?
    Av mr_west i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •