Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Garantier, hur skall man ställa sig?

  1. #1
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard Garantier, hur skall man ställa sig?

    Köper en ny fläkt kärra, med all elektronk förmonterat, monterar i hop det som beöhvs och testar, ser bra ut, egen radio och mottagare.
    Flyger ett första test på 3minuter, blåser för mycket landar och väntar in lugnare vindar.
    Efter några dagar blir det fint för flygning, tar upp den och trimmar i någon minut, flyger långsamt på ca: 20-25meters höjd, passear fältet, ger höjd och drar på fullt, motorn tvär dör, maskinen stallar över och vänder neråt, höjden är för låg för att hinna få upp fart nog för manövrering, och maskinen slår i backen, sten och asfalt, med kraschad front som följd, går inte att fixa..

    Maskinen är ganska stor hyfsad dyr för en foam.

    Motorn har en total gångtid på ca 7-8 minuter innan den packade ihop.
    Det är konstaterat att motorn är trasig.

    Dilemat, hur skall man ställa sig till dettta med garantier som då finns?
    Kan man begära att få en ny maskin eller hur betet man sig??
    Vad gäller igentligen i denna hobbyn?

    Kanske fel forums del.. det var ju en el kärra

  2. #2

    Standard

    Vad var det för maskin, motor, ack och radio?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Maskinen: Starmax FA18 Hornet 90mm EDF.
    Motor: Borstlös Inrunner KV3670
    Acc, Rhino 6S 3700mAh.

    Maskinen är såld som en 6S konfiguration, men nu i efterhand har motorn ett ganska högt KV tal för 6S, men en 6s acc av något märkte följde ju med.

  4. #4
    Vöflys avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    18
    Klubb
    Växjö Rc-Klubb

    Standard

    Råkade ut för samma sak, också första testflygningen.
    Mitt plan en Starmax f9-F Panther
    Var också ute på första testflygningen, hade väntat en vecka på att få lugnt väder.
    Det händer ungefär samma sak, första laddningen gick till att ställa in kärran.
    Laddade batteriet på nytt och upp igen, hinner ta upp den på höjd och plana ut, gör en sväng och samtidigt går ner till halvgas.
    Det slutar med att det bara hackar till i motorn, sen är det bara att glidflyga in och landa(motorn var brännd).
    Jag vände mej till firman jag köpt den av, och fick till svar att det var bara att ta bort motorn och skicka in den för utbyte.
    Nu var det inte så lätt att ta bort motorn, för att göra det var man tvungen att plocka ur hela fläkten ur planet(roligt att behöva göra på ett nytt plan), nu gick det iofs ganska bra(halvdåligt kinesiskt lim) men jag blev rätt sur när jag såg vad som troligtvis hänt.
    Motorn satt med två skruvar, varav den ena var åtdragen som f.. medan den andra var sneddragen och ej åtdragen, vilket troligtvis gjorde att fläkten gått i kåpan.
    noterade även att det såg ut som att skruvarna som höll motorn ev är för långa så att dom har legat emot lindningen i motorn.
    Nu hoppas jag att jag får en ny motor som funkar, så att jag kan flyga min förövrigt fina el-jet kärra



  5. #5
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Jo. det svaret har jag också fått, att tillverkaren ersätter motorn, men inte modellen, för det är pilotens ansvar, säger tillverkaren.
    Han jag köpt den av verkar vara en reko kille. han kollar på en lösning på något sätt.

    Men vad har man egentligen för rättigheter i fall som detta??
    Kan man begär en ny modell, eller är det bara att bita i det sura äpplet, som när man bygger själv?

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Du kan inte begära en ny modell. Tillverkarna ersätter bara den del som är trasig.

    Ett exempel jag har från riktiga världen.
    Ett flygplan (stort) havvererar pga av att en oljepump till motorn går sönder. Tillverkarna ersätter då med en ny OLJEPUMP inget mer... Kanske att de kan sträcka sig så långt att de ersätter en helt ny motor i vissa fall. Men sen är det defenetift stopp. Själva flygmaskinen som står för 95% av totala värdet får de inge för.
    Det var iaf vad en representant från volvo aero som har vår motorlära kurs sa förra veckan.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hur "bra" garantier man har/får är ypp till den som har sålt många gånger ..själv har jag bara "bra erfarenheter köpte mig en stor cap av rc maffian förra året
    på andra turen (första var bara upp och ner igen) så small vingen av uppe i luften efter 2 min flygning vilket reulterade i total haveri
    det hela slutade med att jag själv hade kontakt med grossisten maffian var kanon i det hela men grossisten ville själv ha kontakt direkt med mig för det underlättade alltihopa
    skickade bilder mm samt beskrev förloppet
    jag fick en ny model mot frakt kostnaden men inget för skadade servon motor mm

    så det är nog så att endast den del som falerar är garanti föremål
    får man mer så är det oftast goodwill från säljaren .. vissa är bättre på det andra sämmre
    hoppas det löser sig för dig !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Ställa in KK2 kvadd
    Av numnutchris i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 22:52
  2. Ställa om ett KK kort!
    Av Carl i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 07:48
  3. Attt ställa in en MPX RX-7 synt ipd
    Av mds i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:57
  4. Att ställa in motorn rätt!
    Av DanneG i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 10:48
  5. Ställa in förgasaren
    Av Dalmasen i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •