Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

mne: Frsta El krran - behver tips !

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Frsta El krran - behver tips !

    Tnkte bygga mej en Double Trouble som stling ritat
    http://web.telia.com/~u22511224/dt/doubletrouble.htm

    *Vill ha en AXI motor, vilken rek. ni som vet mera ?
    kommer att flyga utomhus vid vindstilla eller vid mkt mkt lite vind

    *Vilken propp till denna motor ?

    * Vill ha ett JETI fartreglage, vilken rek. ni som vet mera ?

    * Storlek p LIPO acc ?

    * Vilken liten ltt mottagare 35mhz rek. ni ?

    * Ngon bra laddare med balanserare, Tips ?
    Ngon liten enkel men bra, tnker inte brja med stora el krror
    Ngon som har en beg till salu ?

    Vad behvs mera till sjlva krran ? - mer n depron ?
    Kolfiberlist till ving fram o bak kanter
    Kolfiber rundstav till landstll
    nra sm ltta hjul

    Har jag missat nt ?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    stlings krror r ju skra kort men fr att gra det s enkelt som mjligt s rekommenderar jag istllet ett av hans monoplan - t ex Mustang Sally.
    Det blir klart enklare att bygga, installera och reparera och dessutom flyger den krran alldeles utomordentligt.
    Jag flyger dom mest inomhus och d rcker en 2S360-ack eller t o m lite mindre.
    Utomhus kan du ju minska proppen lite och ka till en 3S360 istllet.
    En liten outrunner p ca: 20 g med ett KV p 1500--1800 brukar funka bra - i vart fall inomhus.
    Som mottagare kan du t ex kra Jeti Rex 4 eller motsvarande liten mottagare.
    Servon finns det ju massor av men sikta p servon i 5 g-klassen. De mindre/lttare r tyvrr oftast av smre kvalitet eller i vart fall har smre precision. GWS 5 g-servon r helt OK men ven billigare Kines-servon kan fungera alldeles utmrkt.
    Fartreglage - dr rcker ett 8-10 A reglage. Bst r Castle Creation's Phoenix 10 enligt min erfarenhet men det finns en uppsj Kina-reglage som r nrap lika bra men till avsevrt lgre pris.
    Det var ngra tips - lycka till hlsar
    Roger

    PS - ngra konkreta tips:
    * Ack - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7301 och/eller http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7302
    * Motor - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._19g_Outrunner eller http://www.mft.nu/?pid=217270 (bra effekt men inte vrd merpriset)
    * Reglage - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller eller ev http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller (fungerar bara p 2S enl leverantren). Ingen anledning vlja Jeti fr de har fungerat smre n t ex Castle Creations Phoenix fr dessa smmotorer.
    Servon - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...4g/.12sec/.7kg eller http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ec_Micro_Servo (lgpris sum fungerar OK)
    Mottagare - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...Mhz___%28v2%29 (lgpris - ingen egen erfarenhet) eller t ex http://www.mft.nu/?pid=217028 (fungerat bra fr mig)
    Propp - fr 2S och ovan nmnda motorer s fungerar GWS-SF 8*4,3" utmrkt. Med 3S kan det vara bra att g ner en dimension p propp - men mt alltid strmfrbrukningen / inmatade effekten.
    Laddare - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...lancer/Charger
    Lim - UHU Por kontaktlim
    Kolfiber fr framkant - 3*0,5 mm
    Kolfiber fr stll - tag nt lmpligt - allts ca: 2 mm
    Visst kan du ha sm hjul men inomhus brukar vi skippa dessa
    Bygg ltt - det r den enkla sanningen bakom ett vlflygande depronflax.
    Hlsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-08-08 klockan 21:24.

  3. #3
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard *

    Tack fr bra svar !

    Gillar dubbeldckare, fr visst flyger dom saktare ?
    Gr att flyga p extremt sm ytor ?

    Inte mycket fr just mustanger ...

    Har tidigare sett en norsk snubbe som har konstruerat ett monoplane
    med ritning mm p ngon hemsida, sen flyger dom det i en gympasal
    + en lng video nr han sitter vid ett bord och bygger ett helt plan

    Ngon som vet vilket plan det r ? lnk ?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ngon signifikant skillnad p flyghastigheten mellan dubbeldckare och monoplan i depron har inte jag sett. Snarare verkar monoplanen i s fall flyga lngsammare - mjligen p g a att de r lttare och har lite strre spnnvidd.
    Sen vet jag inte vad du avser med "extremt sm ytor". Dr r nog den strsta begrnsningen flygaren sjlv och inte vilken typ av krra - allts dubbeldckare kontra monoplan. Skall du ha nn gldje av flygandet s anser jag att du br ha en yta motsvarande minst en halv gympahall (helst en hel) - visst gr det att flyga p mindre ytor men man mste ju hinna gra ngot ocks och inte bara hovra hela tiden..
    En Mustang (eller annan av stlings monoplan) bygger du - med de grejor jag nmnt - med lite omsorg utan vidare med en flygvikt p runt 140 g. r du duktig lttviktsbyggare och kanske vljer nnu lite lttare grejor s kan du pressa vikten ytterligare men i vart fall Mussen skter sig utmrkt med den flygvikten (och ven med 20-30 g ytterligare faktiskt).
    Men gillar du dubbeldckare s r skert DT ett bra val ven om jag sjlv aldrig lyckats riktigt bra med den flygplanstypen fr "inomhus-flaxet".
    Hlsningar
    Roger

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Med extremt sm ytor menade jag att jag kan flyga
    p ngon parkering eller grspltt utomhus, hemmavid

    dvs INTE behva ka till ngot flt eller inomhushall

    r det bra med s lite vikt det ngonsin gr vid utomhusflygning
    vid vindstilla eller mkt mkt lite vind ?

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill du ha en vlflygande och lngsam krra s gller som vanligt lg vingbelastning. Sen r det s att om krran vger 140 g och flyger bra eller 180 g och flyger en aning smre s har i alla fall inte jag mrkt nn strre skillnad i egenskaper om det blser - allts att den tyngre skulle vara bttre.
    Detta r ltta och "flaxiga" krror som visst gr att flyga utomhus men d br det vara hyfsat vindstilla om det skall vara kul.
    Skall man flyga i blst s r det nog avsevrt hgre flyghastighet som skall till om det skall knnas trevligt - och det r inte dessa krror byggda fr.
    Men en hyfsat stilla sommarkvll fungerar dom utmrkt ven utomhus. Visst gr det ven i mera "busigt" vder men d tycker i alla fall jag att det inte r s kul lngre med denna typ av modell.
    Lycka till hlsar
    Roger

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlgg
    .....
    Har tidigare sett en norsk snubbe som har konstruerat ett monoplane
    med ritning mm p ngon hemsida, sen flyger dom det i en gympasal
    + en lng video nr han sitter vid ett bord och bygger ett helt plan

    Ngon som vet vilket plan det r ? lnk ?
    Jepp ! NoLiemit. Plan och videos, dock ej ritning, hr:
    http://www.ultramicro.no/
    Byggvideon e riktigt rolig !
    http://www.ultramicro.no/documents/N...ring_liten.wmv
    Vir prudens non contra ventum mingit

  8. #8
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Smile

    Najs Jocke, det var denna jag menade

    Flyger du en sn hr sjlv ?
    Eller ngon annan hr som gr det ?

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlgg
    Najs Jocke, det var denna jag menade

    Flyger du en sn hr sjlv ?
    Eller ngon annan hr som gr det ?
    Var riktigt sugen p en sn frut, men frakten skulle bli lika dyr som planet, om jag inte missminner mig... Har dock flera andra inomhuskrror, bl.a stlings Mustang Sally, samt en Malibu F3P, bda kanonkul att flyga. Ska till hsten bygga mig en Morback, som ox liknar NoLiemiten...
    Vir prudens non contra ventum mingit

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den sg ju fin ut men pminner rtt mycket om mnga andra av dagens inomhus-krror - t ex denna -http://autopartner.jetshop.se/default.aspx?main=/topmodel-mercury-f3p-p-3019-c-361.aspx
    Gissar att den som flygs i filmen vger klart mindre n 140 g av flyghastigheten att dma. Och flygaren gr inte av fr hackor han heller...
    Hlsningar
    Roger
    PS: Lite byggtips - http://www.ultramicro.no/noliemit.htm
    Mina egna erfarenheter runt limning/stagning:
    Foam Safe CA ger lttaste krran men samtidigt blir det skra fogar. Passar duktiga/erfarna inomhus-piloter som vill ha lttast mjliga krra.
    UHU Por eller liknande kontaktlim ger flexibla men aningen tyngre fogar. Universallimmet fr oss "ddliga"...
    Smltlim skulle jag inte kra med annat n mjligen fr att fixera servona (p g a att det r tungt).
    Vill man ha en riktigt ltt krra s gller det att inte frstrka ngot (nrap) - och kanske staga med tunn kevlarlina el liknande (i st f kolfiberstav). Hur det gr till ser du hr - http://www.foamyfactory.com/docs/FFM...ing-System.pdf - men det ser lttare ut n vad det r i verkligheten tyvrr... Jag anvnder 1 mm kolfiberstav till stagning och limmar med UHU Por i depronet (lgg p en liten klick, stick igenom staven och lt det torka ver natten i lugn och ro).
    Anvnd grna en liten bit EPP-plast el liknande "flexibel" skumplast som bakplatta till motorfstet - d fr du en flexibel upphngning av motorn som dels gr hela krran tystare, dels minskar risken fr skador nr du dnger i marken/golvet.
    Har du inga lnga servook kan du anvnda en liten kolfiberstav som frlngning (som du "syr" fast i ett mindre servook - sen lgger du p lite UHU Por p sytrden s sitter den stadigt).
    Ja, det finns mycket att bertta om hur man kan bygga ltta depronkrror men det finns det skert andra forummedlemmar som kan gra mycket bttre n mig...
    Senast redigerat av McRegor den 2009-08-11 klockan 20:42.

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tack fr bra svar !

    Finns det rintningar p webben till ett monoplane typ No liemit eller denna
    franska krra ovan ? Lnk ?

    r ju s ltt att skra ut o limma ihop lite depron
    behver ju inte kpa byggsats eg.

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    Vir prudens non contra ventum mingit

Liknande mnen

  1. Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Frsta EDF krran fr mig.
    Av Skrotiz i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2012-06-23, 19:28
  2. Frsta krran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2011-03-27, 22:26
  3. Frsta 3D krran
    Av Lakrits i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-08-21, 21:26
  4. Tips; var kpa en bra bensin pump att fylla krran med?
    Av GliderKing i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2007-09-04, 07:19

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •