Reklam

 
Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 182

Ämne: ESM F7F Tigercat

  1. #41
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jösses vilket tempo du håller
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #42
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Per,

    Härligt att alla klaffarna "klaffade" med en gång!!
    Det är en fröjd att se när Du bygger så det ryker, keep up the good work!

    Det här blir en riktigt grym kärra!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #43
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack så mycket killar!!

    Skulle vara kul om man kunde provflyga katten innan årets slut och om jag jobbar på lite så ska det nog gå fint hoppas jag
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  4. #44
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Igår tyckte jag att det var dags, så jag gick mot principen o ställde katten på bordet (inga katter på bordet annars) och mätte in vingen så att den låg rakt och i mitten. Sen borrade jag hålen för vinginfästningen och drog fast islagsmuttrarna i kroppen. När det var klart kunde jag glatt konstatera att stabben ligger precis i linje med vingen även nu när allt satt fast

    Har under en tid nu funderat på hur jag ska kunna transportera vingen till kissen på ett bra sätt. Även Spitfiren skulle vara skönt att kunna frakta vingen lite bättre till, så igår kom lösningen. I min V70 sitter det lastnät inbyggt i ryggstödet i basätet, och i taket sitter fästen för lastnätet både för när ryggstödet är uppfällt och nerfällt. De fästena i taket måste ju gå att använda tänkte jag.... Kommer bilder på det projektet under helgen, för det blir för mycket att skriva
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02480.jpg 
Visningar:	422 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	7347   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02481.jpg 
Visningar:	409 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	7348  
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  5. #45
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Måste hålla med om att vingarna är ett aber att frakta.
    Jag tänker tillverka en vagga, motsvarande typ Robarts byggställ, till mina vingar att ha i bilen under transport.
    Kommer göra denna transport lösning för två vingar och av markisolering, ni vet den blå eller rosa fregoliten
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Måste hålla med om att vingarna är ett aber att frakta.
    Jag tänker tillverka en vagga, motsvarande typ Robarts byggställ, till mina vingar att ha i bilen under transport.
    Kommer göra denna transport lösning för två vingar och av markisolering, ni vet den blå eller rosa fregoliten
    OT:
    Det här är min enkla lösning, 2 st dusch-draperistänger med isolering. Kan nog få in en till liten maskin...
    /Kurt
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lagring_1.jpg 
Visningar:	438 
Storlek:	122,2 KB 
Id:	7351   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lagring_2.jpg 
Visningar:	408 
Storlek:	120,2 KB 
Id:	7352  

  7. #47
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det är något liknande det du har där som jag tänker göra, men jag tänker hänga stängerna i fästet för lastnätet istället. Stängerna färdiga nu, men jag måste fixa något smidigt sätt att hänga upp vingen till kissen i stängerna nu också, men det är formodligen redan löst. Bilder kommer under veckan.

    Tyvärr står bygget av kissen i stort sett still nu, för jag väntar på motorerna och ett par T-kopplingar till landningsställen, och jag vill ha allt det sista innan jag fortsätter så jag vet lättare hur mycket vikt som ska placeras var i modellen. Så kissen får ligga still nu nån vecka innan jag fortsätter.... Men fortsättning följer =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  8. #48
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Vingskydd

    Hej Per.

    Här får du ett tips till


    Jag har skurit ut 2 mallar av profilerna till vingarna. Här syns kortsidan


    Sedan har jag gjort påsar av bubbelplast, sedan är det bara att trä in vingarna, sen låser jag med gummisnoddar. Har aldrig haft problem med skador. Detta är vingarna till PW Extra´n.
    /Lelle

  9. #49
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack för tipset Lelle! Bubbelplast kommer jag definitivt att inskaffa! Perfekt att göra ving/stabb-skydd av ju, o så slipper man sitta med symaskin också
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  10. #50
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Lelle är inne på den lösningen jag filar på. Jag tänkte däremot göra något som kan hålla två hela vingpar, med univesal passform
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #51

    Standard

    Tror inte du kan hantera en symaskin Per...Själv brukar ja brodera mina

  12. #52
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nja... symaskin går väl bara sådär =)

    Idag kunde jag inte låta bli kissen, pilotdockan låg i sin förpackning och bara väntade på att få se sin blivande arbetsplats, så jag lät han sätta sig tillrätta o spände fast han.
    Pilotdockor har för mig alltid varit ett aber när det gäller att sätta fast dem så att de verkligen sitter kvar. I min Spitfire sänkte jag ner dockan några mm och limmade fast han med smältlim, o han sitter som tusan. I kissen behövde jag inte sänka ner dockan något, så jag gjorde på ett lite enklare sätt. På undersidan av dockan är det ett stort hål, och där monterade jag en träplatta med en islagsmutter på insidan inuti dockan. Bara för att det kändes bra att få överdriva lite, så lade jag lite "repair extreme"-lim under dockan också innan jag skruvade fast den.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02501.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	7436   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02503.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	7437   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02507.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	7438   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02504.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	7439   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02509.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	7440  

    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  13. #53

    Standard

    Ser stabilt ut piloten kommer garanterat inte kunna fly
    Powered by Joy and a LiPo pack

  14. #54
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nä förhoppningsvis så vill han sitta kvar där =)

    Sitter här på morgonen och väntar på att kaffebryggaren ska bli klar med morgonkoppen och funderar på vad jag ska göra efter jobbet. Förmodligen åker huven på på kissen, så piloten får "tak" över huvudet
    Sen har jag nu fått hem ett par T-kopplingar till landningsställs-luften då det saknades 2st. Sen stod jag lite i valet o kvalet ang att köpa en Robart luftventil där man kan justera hastigheten på ställen, men det blev ingen sån. Efter att jag justerat in en klubbkompis ventil på hans B-25a tänkte jag efter lite. Det är ju väldigt långa slangar och många T-kopplingar på de här modellerna med noshjul också, så när huvudstället väl var ute på B-25an kom noshjulet med väldig fart. Vi fick då sätta dit de "air-restrictors" som följde med landställs-satsen på slangarna till noshjulet för att det skulle bli bra. Så jag beställde en sats om 4st såna air-restrictors, så nu har jag 6st totalt.... dvs en på varje ledning till varje ställ =) Så nu kan jag ju börja lite smått med installationen av ställen också.... det blir något i eftermiddag i alla fall.
    Senast redigerat av Per P den 2009-08-31 klockan 05:26.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  15. #55
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det där bygget blir riktigt grymt, Per. Var beställde du dina "air-restrictors" ?
    /Lelle

  16. #56
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack för det Lelle
    Jag köpte mina restrictors från Hab. Här är länken
    //Per
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  17. #57
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag har jag testat lite ang att göra nosskydd till kissen. Jag fick tips av qrt att köpa sån här matta som man lägger på framrutan på bilen för att det inte ska bli frost på rutan, så jag införskaffade en sådan matta. Nosen på kissen är ju rundad åt alla håll och avsmalnande, så för min del så vart det uteslutet att plocka fram symaskinen. Jag kom då på det förmodligen fulaste sättet, men det funkade ju faktiskt. Jag virade den här mattan ett varv runt nosen o lade en tejp över skarven så att det häll ihop. Detta funkade ju, men ju skulle jag lyckas få det här skyddet tätt allra längst fram?!?! Svaret blev TEJP.... MYCKET tejp... sen såg det så fruktansvärt fult ut så då kunde jag lika gärna lägga tejp över hela skyddet. Resultatet av allt tejpande vart ändå bra, för det styvade upp skyddet väldigt, och nosen som nu innehåller ett X antal mm tejp borde ju skydda modellen rätt bra
    Piloten hade fortfarande inget tak över huvudet, så jag slipade till kanterna på huvarna. Vissa kissar hade ju baksits också, och det här är en sådan, därav 2st huvar. Jag limmade dessa med det där snart ökända 1-komponentslimmet, och det blev helt ok. Efter en liten stund satt huvarna som berget.
    Enligt uppgift ska det snart dyka upp ett par motorer också Hoppas de kommit hem tills träffen i Tranås den 13/9, isåfall köper jag dem där, för dit ska jag
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02547.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	7598   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02545.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	7599   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02546.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	7600  
    Senast redigerat av Per P den 2009-09-01 klockan 20:25. Anledning: glömde ladda upp bilderna
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  18. #58
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Stiligt, tejpa é kul!!

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Jag limmade dessa med det där snart ökända 1-komponentslimmet, och det blev helt ok. Efter en liten stund satt huvarna som berget.
    Måste jag ha missat, ett lim som limmar huvar som berget trodde jag inte fanns. Vad använde du??!!

  19. #59
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det är ett 1-k-lim som görs av Plastic Padding. En klubbkompis limmar allt med det där limmet. Men jag visste inte riktigt vad jag skulle säga när han limmade fast stabben på sin stora ESM-Cessna 185 med det där limmet. Det är ett sorts elastiskt lim (därav så bra till huvar) och det torkar på en liten stund. Häftförmågan är alldeles otrolig av vad jag sett hittills. Såhär ser tuben ut!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02439.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	7608  
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  20. #60

    Standard

    Men Per, det blev inte alls så fult, snarare tvärtom. Var fick du tag på den blå teipen?
    /Kurt

Liknande ämnen

  1. Per P:s 'Grumman F7F Tigercat'
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 11:31
  2. Min nya modell: ESM F7F Tigercat
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 17:11
  3. ESM Tigercat
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 23:15
  4. KMP F7-F Tigercat, för Bokis å alla andra!
    Av ChristerL i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •