Reklam

 
Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 45678910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 182

Ämne: ESM F7F Tigercat

  1. #161

    Standard

    Jättegrattis Per, det var en grymt vacker sång motorerna sjöng, nästan så att det hirrade i pojkväskan
    /Kurt

  2. #162

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nu har jag också sett pärlan i luften, tack för det Per!!

    Den ser superläcker ut, ser fram emot att få se den live nästa säsong.
    Återigen, stort grattis!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #163
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Läckert Per, snyggt jobbat och snygg flygning....maffigt med ljudet med 2 motorer...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  4. #164
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Gott Pålle. Jag är glad att du är nöjd. Hoppas du får rätt på ställen med, annars så får vi slå ett öga på det med nästa gång.
    Måste erkänna att det är en "rå" kisse fast det är inte nån kors på den...

    hmmmm. du har satt skruvar i skallen på mig med den där ME-110 -an. Jag tror att jag får raka av mig skägget och prata snällt med tomten-fru.
    Senast redigerat av Diesel den 2009-11-02 klockan 15:42.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  5. #165
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Thumbs up

    Underbar film. Och sången från dom bägge motrerna som sjöng så fint, underbart. Har fått ståpälls för mindre

    Den flyger otroligt fint och verkade komma ner väldigt snällt utan dramatik inför landningen.
    Kanon Per och mycket snygg flygning
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #166

    Standard

    Grattis härligt sound. Snygger blev den.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #167
    warbens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    304
    Jobb
    Livsförbättrare
    Klubb
    Östhammars mfk

    Standard

    Grattis till premiären, mycket trevligt flugen!
    Tobbe

  8. #168
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tackar så mycket!!

    Kan nämna att jag nu börjat kolla landningsställen. Började i morse med att plocka bort och isär cylindern till noshjulet. Det var inte direkt någon vacker syn invändigt! Det första jag fick bort var ett par större spånor från bearbetningen av cylindern. Spånorna var ca 1*1mm men väldigt tunna. Små små små metallrester satt sen överallt på packningar och i det fettet som tillverkaren smort in allt i vid montering. Jag torkade av det mesta och tvättade sen alltihop isärplockat i lacknafta. När cylindern nästan var ren invändigt såg jag att set satt en grad kvar från borrningen av hålet för cylinderns bakre luftnippel. Petade bort graden och fortsatte sen tvättningen av cylindern.
    När det var dags för hopsättningen igen smorde jag in o-ringarna och kolven etc med ett recin-oljebaserat smörjfett jag hittade o köpte på mekonomen. Det fettet var till just o-ringar o ventiler, så det borde ju passa perfekt. Sen var det dags att åka till jobbet, men fortsättning följer imorgon när jag forhoppningsvis plockat isär och rengjort de andra cylindrarna också.
    Våga vägra Powerbox!

  9. #169
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Sådärja! Alla clindrarna genomgångna och allt monterat tillbaka i modellen. Härligt, tänkte jag. Nu får jag förhoppningsvis ställen att funka. Monterade ihop kissen och tryckte upp luft i tanken. Samma visa igen.... ställen fälls inte in som de ska. Jag ville nu utesluta att det skulle ha något med ventilen att göra, så jag skiftade plats på slangarna på ventilen. In-fällning blev Ut-fällning o tvärtom. Om det nu skulle vara något med ventilen så skulle det alltså inte gå att fälla ut ställen, men gå jättebra att fälla in dem. Återigen ingen skillnad... Plockade ihop alltihop o vet inte vad jag ska göra längre. Har så att säga tappat lusten att felsöka när jag inte vet vart jag ska börja eller hur jag ska göra nu... *suck*
    Våga vägra Powerbox!

  10. #170
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej och grattis till en fin maskin!

    landställsproblem är aldrig kul, har letat i din tråd men inte hittat om du har provat utan att ha strypningarna till dina ställ,

    ett långskott men man kan ju alltid prova.
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-11-05 klockan 19:20.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #171
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ähh sudda bort din sura min och släng stället åt hellsikke sen böjer du till dig ett trådställ och sparar en djäkla massa vikt o vipps så får du en härlig sidovinst..en modell som hovrar

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #172
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Pekkala: Jag har redan plockat bort alla strypningarna. Har nog bara glömt o skriva det =)
    Våga vägra Powerbox!

  13. #173
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hur gick testet med hjulen borttagan?
    Ingen förändring förmodar jag angående tidigare inlägg?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #174
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nope, ingen förändring tyvärr!!
    Våga vägra Powerbox!

  15. #175
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Surt surt sa räven

    Himmla synd alltså. Blir det några ESM ställ för mig någon gång i framtiden, så kommer jag nog bänk köra dom innan montering i modell.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #176
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej
    Tycker det låter som innre läkage i en cylinder! kan vara ide att kolla kolvarna en extra gång och byta oringarna till dessa.
    Fast då borde det läka (pysa) luft från ventilen, Tänkte inte ända fram i går kväll.
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-11-07 klockan 09:32.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #177
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Grattis Per till en lyckad premiär, den verkar flyga som en dröm.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  18. #178
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Hej
    Tycker det låter som innre läkage i en cylinder! kan vara ide att kolla kolvarna en extra gång och byta oringarna till dessa.
    Fast då borde det läka (pysa) luft från ventilen, Tänkte inte ända fram i går kväll.
    Det är precis det det gör, och det var därför jag plockade isär cylindrarna för o kolla dem. Men när det ändå inte hjälpte, så tycker jag personligen att egentligen ska jag inte behöva göra ens det, för det är nya grejer, och nytt ska helt enkelt bara fungera! Får svar i veckan hur det blir med ställen, men jag vill definitivt inte ha kvar de jag har just nu
    Våga vägra Powerbox!

  19. #179

    Standard

    Tjena Per. Vi har varit i kontakt med minicars så fort dom var på plats (fredag morgon). Blev lovad att dom skulle återkomma med ärendet under dagen. Men...... Ingen ringde under fredagen. Vi skall kontakta dom måndag morgon och försöka få dom att ge oss ett svar hurvida du skall plocka ner allt eller bara cylindrarna.
    Mvh Packo

  20. #180
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Dags att uppdatera tråden nu då.
    Beslut togs att jag skulle skicka tillbaka de landningsställ jag hade, och en ny landställsats skulle komma till mig. Jag skickade de gamla ställen, och de nya kom till mig i fredags. Jag bestämde mig för att inte montera ställen i modellen innan de var riktigt utprovade, så det fick bli på en plywoodplatta först. Alla ställen monterades på plattan, o sen kopplade jag in alltihop o började testa. Ventilen fick bli orginalventilen, för jag ville veta att även den var ok. Upp med trycket till 8kg, och sen började jag med att lyssna efter eventuella läckor. Helt knäpptyst, och på manometern på kompressorn stod still på 8kg. Skönt! Nu manövrerade jag ventilen, o ställen fälldes "in" nästintill perfekt direkt. Nosstället kärvade lite innan det var helt uppfällt, och så gjorde även det ena huvudstället. Det räckte dock med att peta till lite på dem så gick de hela vägen direkt. Ok, sen fällde jag "ut" dem igen, och det fungerade som väntat helt perfekt. Proceduren upprepades tills luften var slut i tanken, och sen fyllde jag upp på nytt. Efter ett antal fällningar hade det slutat kärva i ställen och de fungerade bättre o bättre. När jag konstaterat att de fungerade någorlunda som de skulle plockade jag isär mekanismen på ställ efter ställ och kollade vart det hade kärvat (var ju repor där nu) och putsade till dem med dremeln. Sedan penslade jag på lite syntetiskt smörjfett på mekanismen innan jag monterade ihop stället igen. Så gjorde jag på alla 3 ställen, men jag öppnade aldrig cylindrarna för de fungerade ju som de skulle. Jag penslade även hjulaxlarna med fett så hjulen skulle rotera smidigare. När alla 3 ställen var putsade o smorda så monterade jag tillbaka dem på plywood-plattan och kopplade in alla slangarna igen. Trycket upp på 8kg, och sen började jag testa dem o se skillnaden. Skillnad blev det, det ska då gudarna veta, för nu gick de helt knäpptyst både ut o in, och inget kärvande någonstans på vägen. Jag testade en väldans massa gånger, men ställen verkade gå precis som de skulle gång efter gång. SKÖNT!!! Jag ville testa om det blev någon skillnad, så jag plockade nu bort luftrestriktorerna bör strypning av returluften för infällning. Det blev inte så stor skillnad på hastigheten pga tyngden på ställen, men det gick av någon anledning åt mindre luft nu.
    Tigerkissen på sidan; noshjulet monterades, och nya vajrar drogs för styrningen av det. Nya buntband fram, och snart satt även tanken på plats. När allt var monterat i modellen blev jag ju mer eller mindre tvungen att testa igen, så allt var som det skulle. 8kg i tanken o sen fälldes ställen några gånger. Allt fungerade som det skulle, och vajrarna trasslade inte in sig i noshjulet. Perfekt!
    Äntligen kan jag nu se på min Tigerkisse se att NU är den klar. Så, nu får den stå o va fin på byggbordet tills våren kommit till Mönsterås och det blir dags att lufta den igen. Tro mig, nästa flygning SKA ställen fällas in!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Per P:s 'Grumman F7F Tigercat'
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 11:31
  2. Min nya modell: ESM F7F Tigercat
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 17:11
  3. ESM Tigercat
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 23:15
  4. KMP F7-F Tigercat, för Bokis å alla andra!
    Av ChristerL i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •