Reklam

 
Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 2345678910 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 182

Ämne: ESM F7F Tigercat

  1. #121
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tackar!!
    Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
    Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.
    Våga vägra Powerbox!

  2. #122
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu när ditt vinterprojekt är klart kan det ju lika gärna bli vår direkt...

    Jag hoppas att du får en lugn och stillsam premiärflygning utan överraskningar
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #123
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vet du vad som spökar på din ventil?
    Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #124

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt Per.
    Då hoppas jag att du hittar en ventil.
    Hoppas ju att vi skall få se luftdopet snart.

    /Lasse
    //Lasse

  5. #125
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Motorerna gick riktigt gött på filmen,lycka till på premiären
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #126
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmm..får man kasta in ett par frågor? Hur mycket väger den på nosstället och vad har du för proppar på motorerna?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #127
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack så mycket killar! Som sagt, premiärflygningen i sig kanske inte blir på film, men om inget oförutsett händer så blir med största sannolikhet andra flygningen på film!

    Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8
    Senast redigerat av Per P den 2009-10-03 klockan 16:51. Anledning: missade lite...
    Våga vägra Powerbox!

  8. #128
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Vet du vad som spökar på din ventil?
    Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?
    Japp, det är luft in luft ut. Jag har idag plockat isär ventilen och rengjort den invändigt. Sen smörjde jag o-ringarna lite innan jag satte tillbaka dem. Har inte testat de igen sen, får se om det räcker, för gör det inte det så beställer jag en Robart direkt av RcMaffian, de hade hemma. Men tack så mycket för erbjudandet Ompa!!
    Våga vägra Powerbox!

  9. #129
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Tackar!!
    Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
    Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.
    Wow.. nu blev man sugen på att få veta när det är dags.. så man bege sig dit för att bevittna det hela . Kamera kan också medtagas om så önskas.
    /Martin

  10. #130
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8
    Låter bra,för den kan bete sig illa när du startar om den väger för mycket där..Se till o klistra dit en grov plastfilm eller någon form av skrapskydd längst bak för den har en tendens o gallopera när den ska ner som gärna slutar i en hasning på rumpan...
    Anledningen att jag frågade om propparna var för att jag tyckte den lät trött när du gasade men det kanske var mer försiktigt gaspådrag istället..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #131
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Menar du toppvarvet eller när den varvade upp? Som sagt, motorerna är väldigt "fett" ställda nu, jag ville mest testa dem nu när de satt i modellen, så de svarade inte så bra nu. Menade du toppvarvet så tror jag inte det blir så mycket högre, men det återstår att se. Ska låta Diesel skruva lite så får vi se hur de går sen
    Våga vägra Powerbox!

  12. #132
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag vart det konstaterat att ventilen inte ska sitta i min kisse längre, för den läcker lite då o då när den känner för det, och läcker så pass mycket över lag att ställen aldrig håller trycket i mer än 10minuter... Kontaktade RcMaffian som skickar en justerbar ventil från Robart redan imorgon, de hade hemma. Tack för det på förhand!
    Nosstället har strulat lite till o från, o ibland gått trögt ur låsningen från infällt läge, så idag plockade jag bort mekanismen och putsade av nån tiondel på "låset", och sen gick stället kanon.
    Nu är det bara att invänta ventilen och sen vänta ytterligare på fint väder... Men den som väntar på något gott
    Våga vägra Powerbox!

  13. #133

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Per,
    tips på annan butik att handla tillbehör till landställ i framtiden är: http://www.rcscaleproducts.com/
    Handlade lite godis för någon månad sen, tog en vecka att få hem grejorna. Inga Robart-priser.... T.ex. en påfyllningsventil för $7!! Passade på att handla lite snabb- och t-kopplingar och en Ultra Precision-ventil. $7 i frakt och inget mer.

    Mmm.. ser fram mot Eskilstuna nästa år!

  14. #134
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjena Christer! Tack för länken, får se om det inte ska beställas några t-kopplingar i metall därifrån framöver!

    Eskilstuna kan bli stort om det fortsätter såhär, många som redan nu ser fram mot det!
    Våga vägra Powerbox!

  15. #135
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Sådär, då vart det väl dags o uppdatera tråden lite då.
    Trots strul med ventilen och leveransproblem från vissa grossister har jag nu fått fast en ventil i modellen. Ompa frågade om jag ville låna hans Robart-ventil tills jag fick min nya, och det kunde jag inte tacka nej till. Jättetack Ompa, o som jag sa: kan jag hjälpa dig med något så säg bara till!! Hursom, Ompas ventil monterades min Tigercat idag, och jag började justera. Funkade kanonbra, men då o då fälls ställen inte in, låsningen släpper o sen hänger ställen bara där o har varken luft från det ena eller andra hållet, och i ventilen pyser all tryckluft ut. Jag kollade så att inget ställ gick trögt, men det gjorde de inte. Man kan i princip blåsa på dem så gungar de lite, men det händer inget mer. I det här läget så försökte jag fälla ut dem i låst läge igen, o det funkade... Tankade upp luft igen, o då funkade det perfekt igen... Hur tusan kan det bli såhär????? Ibland vill ställen helt enkelt inte gå in utan all tryckluft går rakt igenom ventilen, för att sen i nästa stund fungera helt perfekt?? Jag tog för givet att det var "skit" någonstans i systemet, så jag tog loss ventilen o plockade isär den o blåste ur den med tryckluft och sen monterade jag ihop den o monterade tillbaka i modellen. Diesel tipsade om att även blåsa ur tryckluftstanken med öppningen neråt ifall det kom partiklar ut ur den... Allt testades, och när det sen monterades ihop igen så funkade det kanon; ca 8 in-o-utfällningar, sen låste det sig igen... så höll det på, o till slut var det dags o åka till jobbet.
    Vad göra? Någon som har nåt bra förslag? Det funkade förvisso ganska hyffsat i slutet innan jag la av, men jag skulle föredra att det funkade perfekt hela tiden. Kan ju trösta mig med att det hittills alltid gått att fälla ut ställen utan bekymmer.
    Hursomhelst, så nu är det så pass att jag känner att jag kan provflyga kissen i alla fall. Har ändå inte tänkt fälla in ställen på premiärflygningen, så nu får vi se när det blir. Tänker fortsätta försöka komma på rätsida med landningsstället dock. Men nu är modellen klar för provflygning. Det känns väldigt väldigt bra!
    Imorgon är det tänkt att jag o Pappa ska svetsa ihop en ställning för vingen så jag kan hänga den i taket på V70n för smidigare transport. Får se hur det blir. Kommer bilder =)
    Våga vägra Powerbox!

  16. #136
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det låter ju helskumt.. hoppas de går att få en logisk förklaring på vad det beror på framöver.

    /Martin

  17. #137

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Per, har du kollat Robarts egna tips?:
    http://www.robart.com/air_systems/In...leshooting.pdf

    Hade själv lite problem med ventilen jag tipsade om ovan (Ultra Precision), men den gick helt enkelt för trögt. Gick ryckigt och stannade inte alltid i ändlägena.
    Löstes med att ventilen demonterades och hela innanmätet "penslades" med Vaselin på en Topz. Även o-ringarna på den rörliga delen fick sig en omgång.

    Hoppas du fixar det!

  18. #138

    Standard

    Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #139
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.
    Kör med en sådan i min Thunderbolt. Klockren
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #140
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Igår vad dagen med stort D. Jag åkte hemifrån tidigt på morgonen. I bilen hade jag både min Tigercat och min Spitfire, och destinationen var Sölvesborg. SMHI spådde perfekt flygväder, och det gäller ju att passa på såhär års.
    Packo o Jessica välkomnade mig, och efter en kopp kaffe bar det iväg ut till fältet. Inte en enda människa var där före oss, o det var ju perfekt för ändamålet. Jag monterade ihop min Tigercat och tankade upp den. Sen kom Diesel med sina magiska fingrar och skruvade på motorerna, och efter en liten stund gick båda motorerna nästintill perfekt.
    Provflygningen närmade sig, o jag kände hur jag blev nervösare för varje minut som gick Väl ute på banan varvade jag upp motorerna en sista gång innan start o sen drog jag på för fullt. Efter ca 25 meter på banan lättade Tigerkissen och gick snällt o lugnt upp i luften utan några som helst konstigheter. Jag trimmade 2 tryck dyk och en lite skevroder, sen flög kissen "hands-off". Motorerna synkade på fullgas och ljudet var inte obekvämt alls! Jag var nyfiken på hur mycket verkan klaffen skulle komma att ha, så jag testade den uppe i luften innan det var dags för landning. I manualen stod det att klaffarna skulle ner 30mm, men jag tyckte att det såg lite lite ut, så jag ökade till 50mm istället, och det visade sig vara ett bra beslut. Jag manövrerar klaffarna på vänster sida av sändaren (Futaba FF9) och när man drar hälften så piper sändaren till, och där är det de 30mm som manualen visade, och drar jag hela vägen så är det 20mm till, dvs 50mm totalt. Halv gas och ut med klaffen 30mm, modellen började stiga lite, men det var också det enda som hände. Jag fällde då ut klaffen helt. Modellen började då stiga betydligt mer än innan, men den visade inga andra konstigheter. In med klaffen igen och sen flög jag nån minut till innan jag landade. Landningen var inga konstigheter egentligen. Full klaff ute och när jag drog av till tomgång så bromsade den in en hel del och sen landade den . Den sjönk igenom rätt bra, så den studsade upp några cm innan den landade igen. Inte en perfekt landning, men jag var ändå mycket nöjd med permiärflygningen
    Andra och tredje flygningen gick också bra, men när jag skulle fälla in ställen för första gången så gick de i vanlig ordning inte in som de skulle, så det blev till att fälla ut dem helt igen o fortsätta flyga med ställen ute.
    Innan fjärde flygningen tog vi fram varvräknare och finjusterade motorerna lite mer. Bägge motorerna hade ju nu gått lite mer, så Packo justerade lite till på dem, och nu gick de helt perfekt! De synkade inte helt på mellanvarven, men det justerade jag via mix i radion. Efter några minuter synkade de nästintill perfekt över hela throttelregistret, så det blev till att tanka upp igen o sen flyga. Den här flygningen filmades, och det kommer upp en film på tuben under kvällen.

    JÄTTETACK till Jessica o Packo (RC-Maffian) för deras trevliga bemötande, bra priser och suveräna leveranstider!!!
    Stort tack även till Håkan (Aircpro) för bra priser, trevligt bemötande o korta leveranstider!!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Per P:s 'Grumman F7F Tigercat'
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 11:31
  2. Min nya modell: ESM F7F Tigercat
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 17:11
  3. ESM Tigercat
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 23:15
  4. KMP F7-F Tigercat, för Bokis å alla andra!
    Av ChristerL i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •