Reklam

 
Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 182

Ämne: ESM F7F Tigercat

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    I förmiddags var fick jag en hel del gjort på kissen. Jag började med att ta fram alla servoluckorna och limma fast de klossar som servona ska skruvas i sen.
    Sedan var det dags att börja plocka fram några servon och förlänga sladdarna. Jag vill helst inte använda lösa förlängningskablar, så det blev till att löda istället Det tog en bra stund, men lödningarna blev riktigt bra, och jag har krympslang över varje lödning. Nu är alla servosladdarna förlängda utom de till de 2 innersta klaffservona, det ska förhoppningsvis räcka med Y-kabeln till dem

    Imorgon är jag ledig hela dagen, så då blir det förhoppningsvis lite mer effektiv tid till Tigerkissen
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02419.jpg 
Visningar:	274 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	7138   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02420.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	7139   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02422.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	7140   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02423.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	7141   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02424.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	7142  

    Våga vägra Powerbox!

  2. #22

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ujujuj... jag ryser vid tanken på PerP flygandes en Tigercat som han flyger sin Spitfire. Det här blir kul att följa!!!

  3. #23
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här går det framåt i 180 !.. Gissar att du hinner få vingen helt klar idag då. Men jäklar vad servon och sladdar det blir innan den är klar. Gasservona hamnar med i vingen väl ?

    /Martin

  4. #24
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hehe, Tack killar!

    Sigun: Ja, gasservona sitter ca 15cm bakom motorerna och det är ett till varje motor, så det är 8st servon i vingen.
    Innan jag limmar ihop alla vingens delar så måste jag montera landningsstället och dra luftslangarna till det. Kan bli lite marigt att få ut dem annars.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #25
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag vart det mycket men ändå inget gjort
    Jag har kopplat in alla servona jag förlängde kablarna på och verifierat att de fungerar som de ska, och sen har jag skruvat fast de båda servona som ska sitta i den högra yttervingen och dragit sladdarna.
    Bygganvisningen följer jag, men inte ordningen i den och jag var nyfiken på hur de infällbara ställen såg ut utanför påsarna, så likt ett barn på julafton rotade jag ur dem ur kartongen och skruvade ihop dem lite provisoriskt. Sen när jag väl kommit så långt, så skruvade jag fast huvudställen på sina platser i motorpodarna. Nosstället satt jag bara o tittade på en stund o beundrade mekaniken innan det också skruvades fast i modellen Jag har inte dragit åt grejerna än, bara "provmonterat"
    För att få ner nosstället i kroppen fick jag ta ur hålet i kroppen lite med dremeln, men sen blev det alldeles kanon.

    Jag skulle kunnat nästan kunnat gjort vingen klar idag, men jag måste få hem motorerna och montera dem innan jag limmar ihop vingen, och Modelcraft får inte hem dem förrän i september, så jag får bromsa ner byggandet en del nu. Finns ju massor annat att göra, så imorgon har jag tänkt jobba med sidrodret och vajerstyrningen till det.
    Lite strul har jag med att bestämma vart i vingen jag ska göra hål för att få ut servosladdarna. Självklart ska det vara på undersidan och någonstans i mitten, men jag vill inte ta upp ett hål o sumpa något viktigt inne i vingen, och instruktionen säger inte något bra ställe, så det blir väl att känna sig fram o chansa

    I Instruktionen står inget om ifall landningsställen ska vara utfällda eller infällda när man väger av kissen, bara att tyngdpunkten är 117mm från framkanten av vingen mätt vid utsidan av motorpodarna. Enligt byggarna av tigerkissar på Rcuniverse ska ställen vara infällda, och det stämmer antagligen då ställen väger en hel del o fälls rakt bakåt. Ingen som säger något annat?

    Tog inte så många bilder idag, men här är en bild på provmonteringen av noshjulet efter slipning i kroppen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02428.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	7156  
    Våga vägra Powerbox!

  6. #26
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Man ska väl väga av modellen med ställen infällda om jag förstått alla inlägg om detta rätt. Finns säkert någon mer som kan kommentera detta.

    /Martin

  7. #27
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Till min KMP P47 & fd H9 Hellcat skulle ställen vara ute vid inmätning TP. Gjorde även samma på min Top Flite Mustang som förövrigt flyger kanon bra.
    Kommer i morgon att väga in TP på min ESM FW190, med ställen ute.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Mmm, ställen skulle vara utfällda på min Spitfire också, men de flyttar ju inte tyngdpunkten så långt eftersom de fälls utåt mot vångspetsarna. På Kissen fälls ju hjulen bakåt, och det flyttar ju tyngdpunkten en rätt bra bit bakåt... Så jag antar att det blir avvägning med ställen infällda på min kisse =)
    Våga vägra Powerbox!

  9. #29
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skicka ett PM till Bokis. Han har en likadan Kisse och flyger med.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag har jag inte jobbat så mycket med kissen, men har i alla fall fått dit sidorodret och fått dit vajrarna i bakänden. Enligt instruktionen skulle sidorodret sitta med ca-gångjärn, men jag satte dit "riktiga" gångjärn istället. Sen borrade jag hål för gängstången/roderhornet som ska vara till vajerstyrningen. Stången som var medskickad var det dock något fel på gängningen på för inga muttrar passade på den, så den blev ersatt med en bit gängstång från ClasOlsson istället o det funkade kanon
    Då jag har tänkt köra sidoroderservot på y-kabel tillsammans med styrningen av noshjulet så måste något av dem reverseras på något sätt, detta blev genom att korsa vajrarna till sidorodret, så jag mätte en del innan jag till slut tog upp hål för vajrarna i kroppen. I hålet ska man sedan sätta en bit plaströr som är medskickat. Man ska egentligen limma röret med epoxy, men jag använde ett 1-komponentslim som en klubbkompis limmar det mesta med och som faktiskt visat sig vara riktigt himla bra särskilt till fönsterrutor då det är flexibelt och sitter som själva f-n. Snabbt torkade det också, så röret satt fint efter några minuter.
    Mer hann jag inte med, för Speedway-en började på TV
    Imorgon ska jag försöka ge mig på styrningen av noshjulet, får se hur det går
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02433.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	7176   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02436.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	23,6 KB 
Id:	7177   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02438.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	7178   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02439.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	7179  
    Våga vägra Powerbox!

  11. #31
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det där med taskiga gängor på ESM's skruvar har även jag råkat ut för.
    Måste vara något riktigt billigt ställe dom handlar sina skruvar etc ifrån.
    Bytte ut ett flertal på min Wulf som var antingen fel i gängnigen eller så var kryssspåret i skruvhuvudet helt borta i form av ett stort hål eller deformerad skalle

    Men bra skruv på järnhandeln är ju inte så fasligt dyrt när det gäller "våra" dimensioner
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #32
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Lite skönt att man inte är ensam om att ha fått struliga gängor, annars kan man ju börja undra vad man gör för fel

    Idag har det blivit mycket gjort på kissen. Jag har dragit färdigt vajrarna till sidoroderstyrningen och med y-kabel kopplat ihop sidoroderservot och servot till noshjulsstyrningen. Krympslang har en förmåga att gå åt har jag märkt.... men så sitter det ju sådan över varenda skarv där jag använt förlängningssladdar.
    Servona till höjdroder rådde lite olika meningar om ett tag, för i instruktionen visar de 2 alternativ. Det ena är att man ska sätta de bägge servona inne i kroppen och dra stötstänger i de färdiga rören som sitter inlimmade i kroppen på den första utgåvan av Tigercat (den som bokis har, som är blankt målad och helkomposit) Men det finns inga rör på min kisse, och i en annan del av instruktionsboken visar den hur man ska sätta servona i stabben, och då visas det inga rör inne i kroppen....hmmm Jag funderade länge över vilket jag skulle göra, om jag skulle limma in stötstänger i kroppen eller sätta ca 95gram bak i rumpan på en modell som förmodligen redan kommer bli baktung. Efter att ha konstaterat att jag inte får in handen i bakkroppen på modellen så jag skulle kunna staga upp stötstängerna så hamnade servona i stabben i alla fall. Som tur är så är det ganska mycket utrymme långt fram i modellen framför tyngdpunkten så man får plats med blyet sen när det är dags att väga av
    Nåja, servona skruvades fast i luckorna som sedan med hjälp av milt våld kom på plats i stabben. Stabben har ju profil, och alltså skulle luckorna böjas för att passa.... med servon o allt på plats, så ni kan ju gissa hur mycket det gick att böja dem. Därav det milda våldet
    Nu var det dags att sätta dit linkaget. Detta gick perfekt, men jag använde inte de roderhornen som följde med modellen, för de var lite för korta, och jag vill inte ställa ner utslagen så mycket, så jag köpte såna här roderhorn (klicka HÄR) istället, och det blev både snyggare och längre. När linkaget var på plats testade jag servots rörelse, och jag kunde använda 80% av servots fulla rörelse för att uppnå enligt byggbeskrivningen rekommenderade roderutslag
    Krympslang och gaständare fram, för nu kopplade jag ihop servona med y-kabel som i sin tur kopplades på en lång förlängningskabel för att nå fram till mottagaren. Sedan krympslangade jag ihop alla 3 kontakterna och limmade fast ena sidan på stabben mot kroppen. Det håller på o härdar nu när jag skriver det här meddelandet Jag ville inte limma båda sidorna samtidigt, för epoxy har ju en förmåga att rinna, så kroppen ligger på sidan nu medan limmet härdar. Servosladden lindade jag in i plastfolie innan jag limmade stabben. Detta bara för att jag inte ville limma fast den ifall jag måste skruva ur det nån gång eller så.
    Innan jag limmade kollade jag givetvis så att stabben ligger i linje med vingen! Om ett par timmar åker andra halvan på också
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02441.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	7183   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02451.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	7188   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02454.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	7189   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02459.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	7190   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02460.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	7191  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02461.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	7192  
    Senast redigerat av Per P den 2009-08-16 klockan 19:36.
    Våga vägra Powerbox!

  13. #33
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Sådärja! Nu är andra halvan av stabben också limmad. Såg rätt bra ut, men tänker ändå lägga lite 1-komponentslim utanpå fogen om inte annat så för att jämna ut skarven lite till. Det tänker jag dock göra under veckan, för imorgon är det ju dags o jobba förmiddag =)
    Våga vägra Powerbox!

  14. #34
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag hade limmet torkat riktigt fint, så jag tog det där 1-komponentslimmet och strök ut i skarvarna mellan stabben o kroppen. Blev helt ok. Sen försökte jag komma på ett sätt att fixera sladden från höjdroderservona så den inte skulle ligga o slå/skava mot vajrarna till sidorodret. Till slut klistrade jag fast biltemas självhäftande kabelhållare inuti kroppen och satte fast sladden med.
    Imorgon blir det till att montera i alla servona i vingen och göra grovinställningarna på utslagen för klaffarna och skevrodrena.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02468.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	14,3 KB 
Id:	7224  
    Våga vägra Powerbox!

  15. #35
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Heja, här går det undan
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #36
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Hej Per!
    Ser ut att gå fort detta... kanske provflygning på asfalt på söndag (23/8). Vore kul att se denna
    läckerbit.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  17. #37
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjena Ola! Nja, någon provflygning redan blir lite svårt utan bland annat motorer...
    Du kommer förhoppningsvis få se den här kissen i luften en hel del nästa år om inget oförutsett händer =)

    Och provflygningen kan mycket väl komma att bli på Ripa eller i Sölvesborg när modellen är klar =)
    Våga vägra Powerbox!

  18. #38
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Då hoppas jag att vi få se något annat vackert på söndag.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  19. #39
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hittills har inga servon blivit installerade i vingen, men det kan helt tillskrivas det fina vädret och flyglusten som ganska snabbt tog överhand över bygglusten
    Ikväll blev dock d-sub-kontakten klar. Alla sladdar lödda (tack qrt) och jag satte ihop höljet och fyllde upp till hälften med epoxi. När epoxin stelnat fylldes resten av höljet upp med smältlim. Smältlimmet är ju lite flexibelt, så förhoppningsvis blev sladdarna lite mindre känsliga för vibrationer tack vare det
    Imorgon får vi se om det finns någon bygglust. Om det finns så får jag ge mig på servona i vingen
    Våga vägra Powerbox!

  20. #40
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Denna härliga eftermiddag tillbringades i byggrummet trots det fina vädret. Mycket blev gjort, och nu sitter alla servona utom de till trotteln på plats i vingen. Jag såg fram mot utmaningen att få alla 4 klaffarna att gå likadant, och koncentrerade mig lite extra på att få alla servoarmarna likadant på alla servona. Jag vill egentligen inte ställa ner utslagen på servona så mycket utan föredrar hellre att ha långa roderhorn, men eftersom klaffarna inte ska göra några vidare stora rörelser så började jag med att ställa ner utslagen till 45% på radion redan innan jag började med linkaget.
    När alla servona satt på plats drog jag alla sladdarna som de ska vara inuti vingen och kopplade ihop dem via D-sub:en. Döm av min förvåning när alla klaffarna fungerade helt perfekt och utslagen var lika stora på alla redan vid första försöket Underbart!!!
    Urtagen i skevservoluckorna måste dock förstoras lite, så det får väl bli kvällsjobb under helgen

    Får se om det blir något jobbat med katten imorgon
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02472.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	17,7 KB 
Id:	7304   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02477.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	7305   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02478.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	7306  
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Per P:s 'Grumman F7F Tigercat'
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 11:31
  2. Min nya modell: ESM F7F Tigercat
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 17:11
  3. ESM Tigercat
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 23:15
  4. KMP F7-F Tigercat, för Bokis å alla andra!
    Av ChristerL i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •